شانه

شانه از روزگاران خیلی پیش نزد زنان و مردان برای مرتب ساختن موها بکار می‌رفت. و شانه نیز آلت دندانه‌داری بود که باآن موها را مرتب و شانه می‌کردند. پاپوآها بومیان گینه جدید موهای …

شانه از روزگاران خیلی پیش نزد زنان و مردان برای مرتب ساختن موها بکار می‌رفت. و شانه نیز آلت دندانه‌داری بود که باآن موها را مرتب و شانه می‌کردند.
پاپوآها بومیان گینه جدید موهای خیلی زبری دارند که حلقه‌حلقه و در هم و بلند و شاید همین مردم برای نخستین بار شانه را اختراع کرده باشند.
شانه را از چوب، استخوان، شاخ می‌ساختند. شانه‌هایی ازین قبیل از آثار بجا مانده ساکنان (آبسراها) دریاچه‌ای سویس در دست است.مصریان شانه‌هایعاجی داشتند. شانه‌های مصری از عاج و آبنوس در برخی موزه‌ها وجود دارد که شکل آنها با شانه‌های امروزی چندان تفاوتی ندارد.
اقوام ابتدایی شانه‌هایی از نی و خیزران می‌ساختند در پلی‌نزی شانه‌هایی از برگ نارگیل ساخته و باالیاف بسته می‌شده در گینه نوشانه‌ها را از شاخ گاومیش وحشی می‌ساختند.
شانه‌های کوچک جیبی، اختراع تازه‌ای نیست از روم باستان در موزه‌ها شانه‌های کوچکی از عاج بجا مانده، شانه‌های قرون وسطی مزین به تصویر مقدسان است شانه‌هایی با شیشه‌های رنگین و طلا و غیره در دست است.
● شانه Ree
شانه ماشین بافندگی بر حالت پارچه بافته شده تأثیر زیادی دارد. به هر اندازه در نظر باشد که کیفیت پارچه از نظر تراکم، یکنواختی و صاف بودن، بهتر شود به همان اندازه باید اشکالات بافندگی بیشتری را از میان برداشت.
اشتباهات پارچه یا بدکارکردن ماشین‌ بافندگی اغلب به‌علت شانه خراب، تنظیم غلط یا انتخاب شانه نامناسب است.
برای تعیین طول شانه باید تعداد کل نخ تار، تعداد نخ تار هر دانه و نمره شانه معلوم باشد.
تراکم‌ نهائی پارچه‌ توسط ظرافت شانه مشخص می‌شود. ظرافت شانه توسط نمره شانه تعیین می‌گردد و نمره معرف آنست که چند دندانه در یک طول معین وجود دارد.
● شانه‌های بافندگی مخصوص
به موازات شانه‌های معمولی، شانه‌های مخصوص دیگری نیز وجود دارد:
۱) شانه مخصوص بافت دوبل، این شانه برایبافت ماشین‌های فرش بافی دوبل، این شانه برای بافت ماشین‌های فرش بافی دوبل که از دو ماکو استفاده می‌شود مناسب است.
۲) شانه با تقویت میانی برای پارچه‌های شانل
۳) شانه مخصوص برای بافت پارچه چتر و بارانی که کناره آنتقویت شدهاست
۴) شانه باتقویت میانی برای پارچه‌های پنبه‌ای
۵) شانه با دندانه‌های فنری آن کنار رفته و نخ به‌راحتی عبور می‌کند و سپس به حالت اول باز می‌گردد
۶) شانه بادبزنی درین شانه، میله‌های دندانه‌ها در کنار شانه، مورب بوده و زاویه آنها تا وسط شانه به صفر نزدیک می‌شود.
۷) شانه متغیر درین شانه می‌توان تکستک میله دندانه‌ها را خارج کرد یا به‌جای خود قرار داد. این نوع شانه برای بافت پارچه‌هائی که دارای چندین نخ افکت هستند مناسب است.
● شانه‌زنی ـ ماشین Comber
این ماشین از غلتک‌هائی شیاردار یک استوانه (نیم‌دایره) تشکیل یافته که بر بخش‌هائی از آن سوزن‌هائی واقع شده که حاشیه الیافی که توسط غلتک آورده می‌شود. نفوذ کرده و الیاف کوتاه را این مرحله، حاشیه‌ەای شانه شده گسترش یافته یا غلتک تفکیکی که الیاف را از میان سوزن‌های ترتیب یافته‌ای به نام شانه فوقانی می‌شکند. محکم نگاه داشته می‌شوند. این فرایند منقطع بوده و فتیله شانه شده حاصل، باید دوباره گردآوری و ترکیب شود. با این حال الیاف موجود درین فتیله تقریباً موازی یکدیگر است و به آسانی پس از اتمام مکانیسم شانه زنی از یکدیگر جدا می‌شوند.ازینرو فتیله بدست آمده از شش تا هفت مکانیسم شانه زنی به آرامی به مجرای نهائی راه می‌یابد که ممکن است ترکیب شده یا بشکل فتیله شانه شده درآید. ماشین شانه زنی برحسب کیفیت پنبه و محصول نهائی مورد نظر بطور شاخص حدود ۱۴ ـ ۸% الیاف گره‌دار را خارج می‌سازد. ازین الیاف می‌توان در تولید نخ‌های نامرغوب و محصولات بی‌بافت بهره برد.