شرکت های بزرگ و مادران شاغل

در جهان امروز زنان عنصری غیر قابل تفکیک از دنیای کار می باشند. امروزه دیگر هیچ موسسه ، شرکت یا صنعتی را نخواهید یافت که بانوان بخشی از نیروی کار آنها را تشکیل نداده باشند. اکنون …

در جهان امروز زنان عنصری غیر قابل تفکیک از دنیای کار می باشند. امروزه دیگر هیچ موسسه ، شرکت یا صنعتی را نخواهید یافت که بانوان بخشی از نیروی کار آنها را تشکیل نداده باشند.
اکنون شما می توانید حضور زنان را در همه پست ها و موقعیت های اجتماعی مشاهده کنید . از رده های مدیریتی تا گروه های کارگری و حتی نظامی.
اما این حضور تنها یک روی سکه به شمار می آید ؛ روی دیگر این سکه بودن در عرصه خانه و خانواده و داشتن نقشی متفاوت از نقش بیرون از خانه، تحت عنوان همسر و مادر است. تلاشی سخت برای انجام وظایفی که قرن های متمادی به عهده او بوده و هیچگاه از وی جدا نخواهد گردید و حضور موثر و کارآمد در عرصه های اجتماعی و اشتغال در خارج از خانه تاثیر پذیر از این محیط خواهد بود.
مادری که صبح زود بر می خیزد و تا پاسی از شب در حال کار کردن است مسلماً قادر نخواهد بود به تنهایی بار این مسئولیت ها را بر دوش گیرد و مدت زمان طولانی این شرایط را بدون خستگی و فرسودگی حفظ کند .
او با ترک خانه با هزاران اندیشه مثبت و منفی همراه می گردد . تنها گذاردن کودک و یا کودکان کوله باری از تفکرات ناخواسته را برای او به همراه دارد که گاه با آمیخته شدن این افکار با نکوهش ها و سرزنش های اطرافیان و اجتماع ، عدم موفقیت های شغلی ، نادیده گرفتن شدن در محیط کار، تبعیض ها و..... به احساس گناه تبدیل می گردد که کمترین نتیجه این امر کناره گیری زنان از کار و مسئولیت های شغلی و خانه نشینی علیرغم میل باطنی بسیاری از آنها می باشد.
حتی اگر روند فعالیت و اشتغال ادامه یابد پیامد های دیگری دامنگیر آنها می گردد : خستگی ، افسردگی ، پرخاشگری ، ابتلا به بیماری های جسمی و روحی ، غیبت های مکرر ، حضور غیر موثر در محل و برخوردهای غیر قابل کنترل در مواجهه با ارباب رجوع ، بازنشستگی پیش از موعد و مواردی از این دست می باشد و به همین دلیل بیشتر شرکت ها ، ادارات و کارخانجات کشور تمایلی به جذب و استخدام پرسنل زن ندارند زیرا حضور با چنین شرایط نه تنها برای آنها سودی ببار نخواهد آورد بلکه ممکن است ضرر های جبران ناپذیری را به آنها تحمیل کند.
امروزه در بیشتر کشورهای پیشرفته برای مقابله با این پیامدها به جای به خدمت نگرفتن زنان در عرصه های مختلف شیوه های نوینی را به کار گرفته اند که در آنها علاوه بر ارائه خدمات و امتیازات خاص به کارکنان خود ، سلامت جسمی و روحی آنها تامین و تضمین نموده و لذت و اشتیاق کار بیرون از منزل همراه با آرامش خاطر را برای آنها به ارمغان آورده است.
مجله مادران شاغل هر ساله با بررسی عملکرد کمپانی های بزرگ و خدمات ارائه شده از سوی آنها به این مادران ، اقدام به انتخاب برترین شرکت ها در زمینه اشتغال زنان نموده است . قصد داریم در اینجا ، برترین ها و برنامه های پیاده شده از سوی آنها را به شما معرفی کنیم تا علاوه بر آگاهی بیشتر در این زمینه ، امکان استفاده از این تجارب را برای صاحبان مشاغل فراهم نماییم.
● شرکت ABBOT : فعال در زمینه تولید و فروش دارو، مواد غذایی، تجهیزات پزشکی و دیگر محصولات
ـ تعداد کارمندان: ۲۷۴۷۲نفر
ـ تعداد کارکنان زن این شرکت ۱۳۰۰۰نفر
ـ زنان شاغل در پست های مدیریتی : ۲۶۸۸نفر
▪ کارمندان می تــوانند از فرصت هایی چــون ساعت کار شناور ، هفته های کاری فشرده به عنوان بخشی از این برنامه بهره ببرند. آنها می توانند از این زمان ها برای نگهداری از فرزندان، والدین پیر ، کارهای داوطلبانه و یا بازگشت به تحصیل استفاده نمایند.
▪ مرکز مراقبت از کودکان از دیگر خدماتی است که در آن وظیفه نگهداری از ۶۷۰ نوزاد ، کودکان ۲-۶ ساله و پیش دبستانی کارکنان به عهده گرفته شده است. بچه های بزرگتر نیز در زمان تعطیلی مدارس از برنامه های مختلف و اردوهای تابستانی شامل کلاس های مختلف همچون تکواندو ، آشپزی و غیره بهره می برند.
▪ مادران با تولد فرزند جدید می توانند به مدت ۶ هفته همراه با دریافت حقوق کامل و ۶ هفته بدون حقوق از مرخصی استفاده کنند. پدران نیز با تولد فرزند جدید و برای بودن در کنار خانواده از ۲ هفته مرخصی با حقوق کامل بهره مند می شوند.
▪ کارمندان دارای فرزند یا بدون فرزند نیز خدمات ویژه ای را دریافت می کنند. پرداخت مبلغ ۰۰۰/۱۰دلار به عنوان هزینه تولد هر فرزند و مبلغ ۰۰۰/۶۰دلار برای انجام لقاح مصنوعی زوجین نابارور (پوشش ۸۰درصدی هزینه )
▪ دو قلو ها و نوجوانان هر خانواده نیز دارای برنامه های ویژه ای هستند . سرویس های تفریحی در تابستان همچون برنامه های غذایی برای کودکان داوطلب ، شرکت در شکارگاه جنگلی ، آشنایی با حیوانات اهلی و دیگر موارد . سال گذشته این شرکت ۱۶۰کودک را در این برنامه ها سهیم نمود.
● شرکت Microsoft: فعالیت در زمینه توسعه ، تولید و حمایت از محصولات نرم افزاری کامپیوتر
ـ تعداد کارمندان : ۴۶۷۳۲نفر
ـ تعداد زنان شاغل در شرکت :۱۱۶۵۵ نفر
ـ تعداد زنان شاغل در پست های مدیریتی: ۲ نفر
▪ برنامه انعطاف پذیری در این شرکت یکی از ارکان مهم کار محسوب می شود. علاوه بر ساعت کار شناور ، هفته کاری فشرده و کار اشتراکی، ارائه خدمات سلامت به کارکنان نیمه وقت بدون در نظر گرفتن میزان ساعت کاری آنها در این لیست گنجانده شده است.
همچنین یک طرح نوین تحت عنوان ایجاد فضای کاری در خانه "Touchdown" برای انجام امور کاری در منزل و ارتباط با دفتر پیاده شده است.
▪ در مورد کودکان امکان نگهداری از آنها در مراکز خاص برای همه سنین و در تمام طول روز فراهم شده است و مراقبت به هنگام بیماری یا تعطیلی مدارس . همچنین کارمندان می توانند از تخفیف ویژه در ۳۸۰۰ مرکز مراقبت کودکان در سراسر کشور برخوردار شوند.
▪ برای مادران پس از تولد نوزاد شان مدت زمان ۲۰هفته مرخصی در نظر گرفته شده که ۱۲ هفته آن حقوق بطور کامل پرداخت می شود. پدران نیز می توانند در این شرایط سه ماه مرخصی داشته باشند که یک ماه آن با پرداخت کامل حقوق همراه می باشد.
▪ والدینی علاقمند می توانند دختران خود را در برنامه DigiGirl ثبت نام کنند. این برنامه ای است که دختران در آن با تکنولوژی و حرفه های مرتبط با آن بطور عملی آشنا می شوند و اطلاعاتی را در خصوص مشاغل و صنایعی که زنان مدیریت آن را بر عهده دارند کسب می کنند.



لیلا راشکی