برادرکشی در سیاست خارجی

در چند سال گذشته با حملات تبلیغاتی رسانه ای ترکیه و جمهوری آذربایجان و رسانه های وابسته به ترکیه در باکو به روابط جمهوری اسلامی ایران با ارمنستان که آن را خیانت به مردم جمهوری …

در چند سال گذشته با حملات تبلیغاتی رسانه ای ترکیه و جمهوری آذربایجان و رسانه های وابسته به ترکیه در باکو به روابط جمهوری اسلامی ایران با ارمنستان که آن را خیانت به مردم جمهوری آذربایجان معرفی می کردند، حالا روابط ترکیه و ارمنستان خیانت به کیست؟در حال حاضر مقامات ترکیه ای و جمهوری آذربایجان چطور می خواهند به تبلیغات هفده ساله خود علیه مقامات و مردم ایران توضیح دهند .
اگر از تاریخ عبرت نگیریم مجبور به تکرار تاریخ خواهیم شد .
فروپاشی شوروی سابق برای کشور ترکیه هم فرصت بود هم تهدید . ظهور و استقلال کشورهای ترک زبانی همچون جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان و ... موقعیتی ممتاز از نظر سیاسی و اقتصادی و بین المللی برای ترکیه به بار آورد . اما در کنار آن استقلال و هویت یابی کشوری بنام جمهوری ارمنستان نگرانی هایی را در بین مقامات ترک بوجود آورد .
مسئله قتل عام و اشغال سرزمین های ارامنه که در ۲۴ آوریل ۱۹۱۵ بنا به ادعای ارامنه اتفاق افتاده است، پرونده سیاسی و حقوقی علیه دولت آنکارا در سطح بین المللی گشوده است . این مسئله باعث ایجاد موانع زیادی در راه مسیر عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا و تضعیف روابط ترکیه با برخی کشورهای دوست اروپایی خود، همچون فرانسه گردیده است . در اوایل فروپاشی شوروی مقامات آنکارا در یک استراتژی حساب شده با گسترش روابط با جمهوری آذربایجان به بهانه ایجاد اتحادیه کشورهای ترک زبان (پان ترکیسم) نقش برادر بزرگ را برای کشور آذربایجان بازی کرد و در طول چند سال گذشته به بهانه اشغال منطقه قره باغ توسط ارمنستان و در حمایت از جمهوری آذربایجان اقدام به تحریم همه جانبه جمهوری ارمنستان و گسترش روابط با جمهوری آذربایجان می کنند . تا جایی که مقامات دو کشور در بیانات رسمی خود روابط ترکیه و جمهوری آذربایجان را در قالب شعار «یک ملت در دو دولت» بیان نموده است . اما گذشت زمان واقعیت ها را آشکار کرد . دولت ترکیه بافشارهای بین المللی که در چند سال گذشته به خاطر مسئله قتل عام ارامنه از سوی کشورهای اروپایی و مجامع بین المللی وارد شده بود در نهایت خود را با واقعیت های موجود تطبیق داد . حقیقت این است که هدف ترکیه از گسترش روابط با جمهوری آذربایجان علاوه بر مسائل اقتصادی بیشتر از آنکه به نفع مردم دو کشور باشد، وسیله ای جهت سرپوش گذاشتن بر ادعای تاریخی ارامنه بوده و ایجاد انحراف در آن بوده و همکاری جمهوری آذربایجان با ترکیه وسیله تحقق آن بود . در حال حاضر دولتمردان ترک با درک واقعیت های جهان امروز سر تسلیم فرو آورده و سعی دارند با گفتگو و مذاکره روابط خود با کشور ارمنستان و ارامنه جهان و کشورهای حامی آنها بهبود بخشند . ارتباطات پنهان و غیررسمی که چند سال گذشته بخصوص در نقل و انتقال کالا در مرزهای زمینی بین ارمنستان و ترکیه بود، کم کم بصورت آشکار مورد تأیید قرار می گیرد .
باب گفتگو بین دو کشور و دعوت از آقای رجب طیب آردوغان نخست وزیر ترکیه جهت حضور در ایروان به بهانه تماشای فوتبال، سیاست پینگ پنگ را یادآور می کند و از سوی دیگر گفتگوهایی که بصورت غیررسمی در سطوح مختلف بین دولتمردان ارمنستان و ترکیه در حال انجام است نشان دهنده تغییر سیاست آنکارا نسبت به ارمنستان و جمهوری آذربایجان است .
در چند سال گذشته با حملات تبلیغاتی رسانه ای ترکیه و جمهوری آذربایجان و رسانه های وابسته به ترکیه در جمهوری آذربایجان نسبت به روابط جمهوری اسلامی ایران با ارمنستان که آن را خیانت به مردم جمهوری آذربایجان معرفی می کردند، حالا روابط ترکیه و ارمنستان خیانت به کیست؟
در حال حاضر مقامات ترکیه ای و جمهوری آذربایجان چطور می خواهند به تبلیغات هفده ساله خود علیه مقامات و مردم ایران توضیح دهند .
پس مسئله آزادسازی قره باغ که موضوع اصلی جهان ترک و پان ترکیسم بود و ترکیه سردمدار آن بوده به کدام سرانجام خواهد رسید؟
اینها بخشی از سوال هایی است که باید مقامات ترکیه و مقامات جمهوری آذربایجان به مردم خود و مردم ایران توضیح دهند، چرا که در سال های گذشته اینگونه تبلیغات ضدایرانی که خوراک تبلیغاتی گروه های ضدانقلاب در داخل و خارج را تهیه کرده بودند موانعی در راه توسعه روابط همه جانبه دو کشور دوست و برادر، ایران و جمهوری آذربایجان شده بودند و در نهایت این مسئله حقانیت و صداقت جمهوری اسلامی ایران نسبت به مردم جمهوری آذربایجان را ثابت می کند .
پس چه بهتر است که دولتمردان جمهوری آذربایجان در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های آتی خود نگاهی به تحولات گذشته داشته باشند تا دگر بار دچار خطای استراتژیک در شناخت دوست و دشمن خود نشوند .