کشاورزی

ایران بدلیل مساحت فراوان، الگوهای متنوع زمین شناختی و سطح ارتفاع آن از دریا دارای گونه های بشدت متفاوت آب و هوائی است و به همین دلیل فراورده های کشاورزی مناطق مختلف آن به شرایط …

ایران بدلیل مساحت فراوان، الگوهای متنوع زمین شناختی و سطح ارتفاع آن از دریا دارای گونه های بشدت متفاوت آب و هوائی است و به همین دلیل فراورده های کشاورزی مناطق مختلف آن به شرایط آب و هوائی بستگی دارد. در جریان برنامه اول توسعه ۴/۲میلیارد دلار در بخش کشاورزی سرمایه گذاری شد. کشاورزی ایران در سالهای ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ به ترتیب ۱ و ۴/۵ درصد رشد داشت. ارزش ناخالص فراورده های کشاورزی در سال ۱۹۹۷ به ۲۵ میلیارد دلار رسید در حالیکه ۲۸ درصد نیروی کار کشور در بخش کشاورزی شاغلند، محصولات آن تنها ۳۰ درصد صادرات غیر نفتی ایران را تشکیل می دهد. بر اساس گزارش وزارت کشاورزی ۲۳۷ کارخانه فرآوری مواد غذائی با ظرفیت سالانه ۱/۵ میلیون تن شروع به کار خواهد کرد.
خرما محصول اصلی کشاورزی در مناطق جنوبی ایران است که آب و هوائی بسیار گرم دارد. خرمای ایران در جهان شناخته شده است. این میوه یکی از محصولات صادراتی ایران است که در کشورهای همسایه از جمله روسیه و همچنین کشورهای اروپائی مشتری فراوان دارد.
از ۱۶۳/۶ میلیون هکتار اراضی سطح ایران حدود ۱۱ درصد قابل کشت و زرع است، که از این میزان هم ۶۳ درصد هنوز مورد بهره برداری قرار نگرفته است. با توجه به این موضوع که ۱۸/۵ میلیون هکتار از اراضی زیر کشت فعلی فقط ۵۰ تا ۶۰ درصد بهره وری دارند. می توان گفت برای تامین نیازهای داخلی یک هفتم کل اراضی قابل کشت کفایت می کند.
پسته به عنوان یکی از مهمترین فراورده های کشاورزی کشور، معرف ایران در اقتصاد جهانی است. از نظر تاریخی پسته را با مفاهیمی چون نظام سلطنتی، پشتکار و غرور ملی مرتبط می دانند. پسته در ابتدا بصورت خودرو در بیابانهای وسیع خاور میانه رشد و نمو کرد. پسته امروزه قلم اساسی خشکبار و یکی از مقوی ترین خوراکی های جهان به شمار می آید.
گفته میشود مردم عصر حجر در سرزمینی که امروزه ایران می خوانیم و مرکز امپراطوری ایران بوده است، پسته مصرف می کرده اند. در تاریخ آمده که ملکه بلقیس سبا با نمونه ی اعلی پسته از مهمانان دربارش پذیرائی می کرد. بهترین نوع پسته در آن زمان در انحصار مطلق خانواده سلطنتی بود. در حال حاضر ایران بیش از هر کشور دیگر در جهان پسته تولید و صادر میکند.
زعفران مهمترین محصول کشاورزی ایران است که بسیار خوش طعم، گران قیمت و در دنیا بی نظیر است. استان خراسان در شمال شرقی کشور مهمترین تولید کننده زعفران است و به طوری که برای نمونه در سال ۱۹۹۹، ۶۹ تن زعفران به ارزش تقریبی ۲۷/۸ میلیون دلار از این استان به خارج از کشور صادر شده است. در خراسان بیش از ۱۲۰ نوع زعفران با رنگ و بوی متفاوت یافت می شود.
زعفران تجاری از میله قرمز رنگ پرچم گل زعفران به دست می آید. گیاه زعفران در فصل پائیز علاوه بر ایران در کشورهائی چون هند، یونان و اسپانیا به گل می نشیند. زعفران را معمولا رشته رشته یا کوبیده شده عرضه می کنند. که هر یک در آشپزی موارد استفاده خاصی دارد.
زعفران هر چه رنگ بیشتری پس بدهد قیمتی تر است. رنگ زعفران تعیین کننده بو و طعم آن است.
همچنین میوه های دیگر، داروهای گیاهی، خشکبار و ادویه جات دیگری نیز وجود دارند که ارزش صادراتی دارند.
برخی از کارخانجات محصولات مختلف خود را به کشورهای اروپائی، شوروی سابق و بویژه آمریکای شمالی همچون کانادا صادر می کنند. مشهورترین آنها عبارتند از: یک و یک، مهنام، پاکدیس و بیژن. در تصاویر زیر نمونه هائی از این محصولات را ملاحضه می کنید.