سد

دیواره‌ای است که در عرض رودخانه‌ای برای بازداشتن آب از جریان، ساخته می‌شود، سدها از لحاظ اندازه و نوع بسیار گوناگون است از سد خاکی کوچک تا سدهای بتونی بزرگ که به بلندی یک آسمان‌خراش …

دیواره‌ای است که در عرض رودخانه‌ای برای بازداشتن آب از جریان، ساخته می‌شود، سدها از لحاظ اندازه و نوع بسیار گوناگون است از سد خاکی کوچک تا سدهای بتونی بزرگ که به بلندی یک آسمان‌خراش می‌باشند. آدمی همواره درین اندیشه بود تا به قدر کافی آب فصل‌های مرطوب را برای فصل‌های خشک برای خود و جانوران و کشت و کارش گرد آورد. در بقایای سدهائی در ویرانه‌های باستانی هنوز بر رود دجله و نیل بر جا مانده است. برخی از سدهای رومی در ایتالیا، اسپانیا و شمال آفریقا که ساخته شده، تا امروز به جا مانده است.
در طول تاریخ هر جا آدمیان سکونت می‌کردند نخستین مسئله و موضوع فراهم ساختن آب بود. در بسیاری از نواحی، جویبارهای پر آب، در فصل‌های خشک بی‌بارا روان می‌شود و درین هنگام است که آب سخت مورد نیاز است. در آغاز آدمیان سدهای کوچک از خاک و گل و خاشاک و صخره می‌ساختند و تا پشت آن آب گرد آورند. اما سیلاب‌ها غالباً بندها را فرو می‌ریخت و با خود می‌برد. با افزایش جمعیت آدمی به فکر ساختن سدهای استوار و بزرگ افتاد تا بتواند آب مورد نیاز خود را در فصول و سال‌های خشک فراهم کند و علاوه بر این با کار گذاشتن توربین‌ها از سدها برق فراهم نماید.