ساینده‌ها

باتولید فلزات و آلیاژهای سخت‌تر، از ساینده‌های طبیعی دیگر کمتر استفاده می‌شود. ساینده‌ەای مصنوعی از آن رو در ساخت چرخ‌های سنگزنی به کار می‌روند که به یاری آنها بهتر می‌توان …

باتولید فلزات و آلیاژهای سخت‌تر، از ساینده‌های طبیعی دیگر کمتر استفاده می‌شود. ساینده‌ەای مصنوعی از آن رو در ساخت چرخ‌های سنگزنی به کار می‌روند که به یاری آنها بهتر می‌توان یکنواختی و ترکیب ساختمان محصول را کنترل کرد. اکسید آلومینیوم نسبت به دیگر ساینده‌ها در ساخت چرخ‌های سنگزنی کاربرد بیشتری دارد.
تولید الماس‌های مصنوعی و استفاده از آنها در ساخت چرخ‌های سنگزنی از سال ۱۹۵۹ گسترش یافت. امروزه چرخ‌های الماسه در سنگ زدن کار باید، سرامیک‌ها، شیشه‌، و حتی بعضی از ابزارهای فولادی کاربرد گسترده دارند.
سلیکون کار باید نیز فرآوردهٔ سایندهٔ دیگری است که از آن برای سنگ زدن بسیار استفاده می‌شود. سیلیکون کار باید از ترکیب ماسه سیلیکای خالص و کربن به‌دست می‌آید. این دو ماده هنگامی که در معرض درجه حرارت بالای کورهٔ الکتریکی قرار گیرند واکنش نشان می‌دهند و از واکنش آنها بلورهای سیلیکون کار باید تشکیل می‌شود. این بلورها در ساخت ساینده‌های گوناگون فراوان مورد استفاده قرار می‌گیرند. [ترجمه: مهندس سهیلا بهادری‌نژاد ـ ۲۷].