روزنامهنگاری خبری از بدو پیدایش روزنامهنگاری هیجانانگیز بوده، زیرا در غرب برخلاف شرق در اواسط قرن نوزدهم و اواخر آن و اوایل قرن بیستم و سپس صدسال طولانی پرحادثه قرن بیستم …
روزنامهنگاری خبری از بدو پیدایش روزنامهنگاری هیجانانگیز بوده، زیرا در غرب برخلاف شرق در اواسط قرن نوزدهم و اواخر آن و اوایل قرن بیستم و سپس صدسال طولانی پرحادثه قرن بیستم بهترین خبرنگار رسانهها به ویژه خبرنگار مطبوعات، روزنامهنگاری بود که لید را با شتاب و پرسرعت و ...مینوشت و درتمامی مراحل کار خبرنگاری خویش میتوانست شلیک لید خویش را به سمت خواننده و مخاطب پرتاب کند.
سالهای طولانی کار در روزنامه به من نشان داد که روزنامهنگار و خبرنگار ایرانی چندان دغدغه لید را ندارد! لذا هیچ تلاشی هم نکرده که برای آن معادل پیدا کند، حتی میتوان گفت بسیاری از اخباری که حتی امروزه در سایتهای خبرگزاریها و روزنامههای مختلف چاپ و انتشار مییابد فاقد لید تاثیرگذار جذاب پرکشش و ...حتی در مواردی فاقد لید است. زیرا روزنامهنگاری سنگین و کمتر به سرعت اعتقاد داشته ایرانی! هزار نکته باریکتر ازمو را دریک خبر میبیند تا اصل خبر و لید جذاب آن.
براساس دیدگاههای متخصصان روزنامهنگاری، لید نویسی دنیایی است که در طول قرن پرحادثه بیستم دنیای صدها هزار روزنامه نگار را به خود مشغول داشته است. از پایه گذار مکتب روزنامهنگاری انتقادی - والتر لیپمن - گرفته تا روزنامهنگاران دیگر و آنانی که در دنیای پرهیجان رسانهها مشغول به کار بودهاند، همواره نوشتن لید پر کشش مسالهشان بوده است.
لید آن بخش از خبر است که برای خواننده از اهمیت ویژهای برخوردار است. به بیان بازهم دیگر لید بخشی از خبر به شمار میآید که مخاطبان و خوانندگان پس از خواندن آن برای هم تعریف میکنند.
نظر شما چیست؟
لیست نظرات
نظری ثبت نشده است