سنگ‌نگاره‌ها کهن‌ترین زبان گویای بشریت هستند

سنگ نگاره‌ها یا هنرهای صخره‌ای، کهن‌ترین آثار تاریخی و هنری بجای مانده از بشر هستند. به تعبیری بستر به وجود آمدن حروف رمزی، خط، تبادل پیام، زبان، تاریخ، اسطوره‌ها، هنر و فرهنگ …

سنگ نگاره‌ها یا هنرهای صخره‌ای، کهن‌ترین آثار تاریخی و هنری بجای مانده از بشر هستند. به تعبیری بستر به وجود آمدن حروف رمزی، خط، تبادل پیام، زبان، تاریخ، اسطوره‌ها، هنر و فرهنگ از سنگ نگاره‌هاست و آن‌ها از بهترین ابزارهای رمزگشایی ما قبل تاریخ هستند.
محوطه‌های سنگ نگاره‌ها در ایران باستان کتاب‌های سنگی هستند که نویسندگان وهنرمندان آنها، در دوره‌های مختلف، زمانی که انسان هنوز زبانی برای گویش و خطی برای نوشتن نداشته، به واسطه آن‌ها حرف زده و شرح زندگی خود و دیگران وحتی محیط اقلیمی خود را تصویر کرده است. تعداد آنها فقط در یک منطقه محدود در ایران به بیش از ۲۱ هزار مورد می‌رسد که عمر بعضی از آنها به چهل هزار سال می‌رسد و بشر تاکنون موفق به کشف هیچ پدیده تاریخی و هنری بدین قدمت نشده است.
سنگ نگاره‌ها، نمادهایی از: زبان، خط ، آداب و رسوم، اسطوره‌ها، ادبیات و تعیین قلمرو و پیشرفت پلکانی بشریند، در واقع سنگ نگاره‌ها، علایم و نشانه‌هایی هستند که از طریق آنها نیاکان ما توانسته‌اند زندگی کنند و دوام بیاورند.
سنگ نگاره‌ها گنجینه‌های تجربه هر دوره بشریند که نسل به نسل، تکمیل‌تر انتقال یافته‌اند. شاید اگر سنگ نگاره‌ها نبودند آثاری از تمدن، فرهنگ و پیشرفت امروزی هم نبود، مگر نه اینکه تمدن‌ها حاصل ساخته‌ها و تجارب بشری است. سنگ‌نگاره‌ها کهن‌ترین زبان گویای بشریت‌اند که در آن‌ها رمز و رازهای بسیار نهفته است، برای درک آنها نیاز به عشق، ایثار و تعمق است، این همان اکسیری است که اسرار و حلقه‌های مفقوده بسیاری را در آینده آشکار خواهد کرد.
چراکه برای فهم زبان آن‌ها عاشق شدن و عاشق بودن لازم است. شاید به همین خاطر است که پیرمرد ۸۱ ساله هلندی پرفسورجان براور متخصص هنر صخره‌ای اروپا در یادداشت‌های ارسالی خود می‌نویسد: بهترین و پرهیجان‌ترین سال عمر من، سال ۲۰۰۸ است، روزی که می‌خواهم سنگ نگاره‌های مسحور کننده ایرانی را از نزدیک ببینم، چراکه او فریاد رسای آنها را به خوبی و درستی می‌شنود.
سنگ نگاره‌های ایران روزنامه‌های دیواری آن دورانند که هر کس به فراخور توان و حالش بر سنگ‌های سخت، هنرهای جادویی آفریده است...