آشنایی با کریس‌د‌‌برگ

کریستوفر دیویدسن یا همان کریس د برگ یک ایرلندی تبار متولد آرژانتین است .او از همان ابتدای کودکی به فرا خور شغل پدرش که یک دیپلمات بود در کشورهای آفریقائی و فقیر زیادی زندگی …

کریستوفر دیویدسن یا همان کریس د برگ یک ایرلندی تبار متولد آرژانتین است .او از همان ابتدای کودکی به فرا خور شغل پدرش که یک دیپلمات بود در کشورهای آفریقائی و فقیر زیادی زندگی کرد.آشنائی او با این جوامع و لمس مشکلات مصائب زندگی از نزدیک دستمایه اغلب ترانه های او در آینده شد.
کریس که ابتدا در ایران میان جمع دانشجوئی راه پیدا کرد پس از وقفه ای نسبتا" طولانی توانست جای خود را در سلیقه عموم نیز پیدا کند. جامعه دانشجوئی بیشتر شیفته مضامین زیبا و بدیع مطرح شده در ترانه او بودند.مضامینی چون تمایلات ضد جنگ، عشق به صلح و زندگی، ایمان و وسوسه، فقر، و عشقهای پاک و صادقانه، حسی را برای اشعار او ایجاد میکرد که در میان بقیه انواع موسیقی تمایزی خاص می یافت. امکان جدیدی که جوانان در اهنگهای او می دیدند استفاده از ترا نه های بیگانه برای سفری به درون، اندیشیدن، و مکاشفه بود. حتی ابزاری جدید برای به چالش کشیدن ایمان،احساس و عشقی که در درون داشتند.
جدا از اشعار مفهومی و زیبا سبک واستفاده از تمام امکاناتی که در دنیای موسیقی وجود داشت اهنگپهای او را از جهت شنیداری نیز بسیار دل انگیز کرده است.کتاب اشعار کریس د برگ ۷سال پیش منتشر شد و به سرعت به چاپهای مکرر دو رقمی رسید.
از حدود دو سال پیش نیز دو مجموعه از آهنگهای او در بازار موسیقی ایران منتشر شده که استقبال خوب نسل جدید،نشان از پویایی اشعار و آهنگهای او از حدود ۳۰ سال پیش تا کنون دارد.خصوصیتی که کمتر هنرمندی می تواند در این مدت طولانی در آثارش حفظ کند.