چرخ و فلک

چرخ و فلک مجموعه‌ای است از کابین‌های متعدد که بطور عمودی در اطراف یک محور می‌گردد که در سال ۱۸۹۳ جرج واشنگتن گیله فریس Galefrris برای یک نمایشگاه کلمبیائی شیکاگو در ایلوئیز ایالامت …

چرخ و فلک مجموعه‌ای است از کابین‌های متعدد که بطور عمودی در اطراف یک محور می‌گردد که در سال ۱۸۹۳ جرج واشنگتن گیله فریس Galefrris برای یک نمایشگاه کلمبیائی شیکاگو در ایلوئیز ایالامت متحده آمریکا اختراع کرد. فریس در ۱۴ فوریه ۱۸۵۹ در گیلبورگ ایلی نویز تولد یافت. دوران کودکی را در کارسون سیتی، نواداگذرانید و پس از گذرانیدن تحصیلاتش در ۱۸۸۱ در یک انستیتوپلی تکنیک به‌کرا طراحی راه‌آهن، پل و تونل پرداخت. در ۱۸۸۵ برای بریج کمپانی کنتاکی ایندیانا به ساختن ساختمان‌های فولادی پرداخت و درین کارها تجربه‌های ارزنده‌ای اندوخت و دیری نگذشت که در سازه‌های فولادی بیش از پیش مهارت یافت. در ۱۸۹۲ دانیل بارنهام (۱۹۱۲ ـ ۱۸۴۶) طراح این نمایشگاه کلمبیائی در شیکاگو به ساخت برج ایفل برای نمایشگاه پاریس سال‌ها پیش پرداخت فریس با الهام از این سازه‌های فولادی بسیار بزرگ به ساخت چرخ فلک پرداخت و کار طراحی و مهندسی آنرا خود به انجام رسانید.
چرخ فلک فریس به بلندی ۲۵۰ پاو دارای ۳۶ کابین به‌ظرفین جمعاً شصت نفر بود. این چرخ فلک ۲۱۰۰ تن وزن داشت که پایه‌های آن بر زمین استوار شده و می‌توانست ۱۵۰ تن وسایل سوار و مسافران را بدون محور فولادی با نیروی ۱۰۰۰ اسب بخار به‌حرکت درآورد. این چرخ فلک ۲۵۰۰۰۰ دلار هزینه داشت. درآمد آن به زودی به بیش از یک میلیون دلار رسید.