ریچارد اشتراوس

ریچارد اشتراوس (۱۸۶۴-۱۹۴۹) آهنگساز و رهبر ارکستر آلمانی بود. در مونیخ به دنیا آمد. پدرش نوازنده چیره دست هورن بود که او را از اوان کودکی با موسیقی آشنا کرد. مهمترین مشخصات آثار …

ریچارد اشتراوس (۱۸۶۴-۱۹۴۹) آهنگساز و رهبر ارکستر آلمانی بود. در مونیخ به دنیا آمد. پدرش نوازنده چیره دست هورن بود که او را از اوان کودکی با موسیقی آشنا کرد.
مهمترین مشخصات آثار اشتراوس عبارتند از تاکید فوق العاده بر منطقه صوتی بسیار زیر سازها و اصوات انسانی، ارکستراسیون عظیم و پرصدا و پاساژهای بسیار مشکل در سازهای بادی خصوصاً ساز هورن که بسیار مورد نظر او بود. علاقه شدید اشتراوس به صداهای زیر در اپرای سالومه (اپرا) که در آن از سه صدای سوپرانو استفاده کرده، کاملاً مشهود است.
مهمترین آثار اشتراوس پوئم سمفونی‌های او هستند که به دو دسته تقسیم شده اند:
▪ اول پوئم سمفونی‌هایی که مبنای فلسفی دارند مانند مرگ و دگرگونی (۱۸۸۹ Tod und Verklärung) و چنین گفت زرتشت (۱۸۹۶ Also Sprach Zarathustra). این قطعات فاقد داستان هستند و بیشتر اشخاص یا مفاهیم را تفسیر می‌کنند.
▪ دسته دوم پوئم سمفونی‌هایی که جنبه توصیفی دارند.
از اپراهای برجسته و به یاد ماندنی اشتراوس اپرای سالومه Salome و سوارکار گل سرخ Der Rosekavalier شهرت فراوانی دارند.
اپرای سالومه که باعث شهرت فوق العاده اشتراوس نه تنها در میان مردم آلمان بلکه در تمام کشورهای اروپایی شد، در سال ۱۹۰۵ روی نمایشنامه اسکار وایلد در یک پرده تصنیف شد.
اشتراوس بسیاری از مشخصات موسیقی واگنر از جمله تداوم و پیوستگی پلیفونی در ارکستر و تکنیک لایت‌موتیف را در این اپرا به کار بسته است.