تریکوبافی Bonneterie

تریکوبافی سهم فزاینده‌ای از نخ‌های الیاف را که در صنعت نساجی پشمی تولید می‌شود، جذب می‌کند، به تریکو باف‌های معمول، بافندگان جوراب، پوشاک ورزشی، کلاه بره و غیره، گسترهٔ …

تریکوبافی سهم فزاینده‌ای از نخ‌های الیاف را که در صنعت نساجی پشمی تولید می‌شود، جذب می‌کند، به تریکو باف‌های معمول، بافندگان جوراب، پوشاک ورزشی، کلاه بره و غیره، گسترهٔ فزاینده‌ای از البسهٔ برای زنان و مردان افزوده شده است.
مشخصهٔ تریکو، حلقهٔ تریکو است. حلقهٔ تریو از نخ است که از درون آن حلقهٔ دیگری می‌گذرد و بدین ترتیب اتصال نخ‌ها انجام می‌گیرد. ردیف حلقه‌های متوالی در عرض تریکو و ستون حلقه‌ها طول پارچه را متمایز می‌کند. در تریکو بافی مکانیکی، هررج حلقه مربوط به یک سوزن است.
۱) اصول تریکوبافی ـ سوزن‌ها
سوزن تریکو بافی دارای یک خمیدگی است که به قلاب منتهی می‌شود.
وقتی حلقهٔ تریکوی قبلی بر روی خمیدگی سوزن قرار گرفت. حلقهٔ بعدی را درون قلاب قرار می‌دهیم و حلقهٔ اولی را از روی خمیدگی می‌لغزانیم. در تریکوی دستباف، بر یان مجموعه حرکتی داده می‌شود تا حلقه به آسانی به لغزد.
در تریکو بافی مکانیکی، در یک لحظه قلاب را می‌بندیم تا عبور حلقه اول بسادگی انجام گیرد. در ماشین تریکو بافی به تعداد رج‌های عمودی تریکو سوزن وجود دارد و فاصلهٔ میان دو سوزن درجهٔ ماشین نامیده می‌شود. سیستم‌های مختلفی برای درجه ماشین تریکو بافی وجود دارد: تعداد سوزن‌ها در واحد طول انتخاب شده، یا طول اشتغال شده به‌وسیله ٔ تعداد مشخص سوزن. برای آسانی لغزش نخ‌ها در درون سوزن‌ها آنها را با نسبت حدود ۳ در هزار پارافین می‌زنند.
● تریکوی پودی
درین روش، یک نخ تمام یا بخشی از سوزن‌ها را تغذیه می‌کند، و بنابراین برای بافت یک ردیف به‌کار می‌رود.
ساده‌ترین نوع تریکو سرژه است: یک نخ به همه سوزن‌ها که در یک جهت قرار گرفته‌اند تغذیه می‌شود، در نتیجه رو و پشت تریکو بسادگی قابل تفکیک است.
اگر برخی سوزن‌ها نسبت به تریکو به‌طور قرینه قرار گیرد، رج‌های عمودی پشت بر روی تریکو بافته می‌شود. به‌عنوان مثال، اگر به تناوب دورج عمودی پشت و دو رج عمودی رو داشته باشیم که به‌طور مداوم تکرار شده است، ریب ۲ و ۲ بافته می‌شود.
● تکمیل تریکوی پودی:
انتهای کالاهای بدون درز را با ماشین‌های دوخت مخصوص جمع می‌کنند، ازین کار آخرین ردیف حلقه‌ها را به‌وسیلهٔ ماشین حلقه‌گیر ثابت می‌کنند. سپس تریکوها را اتو می‌کنند جوراب ساقه کوتاه دارای نوک بسته در پنجه است، بالای جوراب ثابت شده، پس جوراب را بر روی ماکتی قرار می‌دهن و با بخار تثبیت می‌کنند از پارچه‌های گردباف برای دوخت کالاها به روش برش، دوخت استفاده می‌شود.
‌● تریکوی تاری:
اصولاً برای هر سوزن یا رج تریکو حداقل یک نخ وجود دارد. اگر آن نخ همیشه برای همان سوزن به‌کار رود. یک منسوج بافته می‌شود.
نخستین عمل، جمع کردن نخ‌ها به شکل لایه‌ است و بنابراین اسنوپیچی انجام می‌شود. اسنو بر روی ماشین قرار می‌گیرد و هر نخ از درون چشمک یک زبانه که راهنمای عبور نخ نامیده می‌شود می‌گذرد. راهنما به‌طریقی جابه‌جا می‌شود که حلقه‌آی بر ریو سوزن ایجاد کند. تمام سوزن‌ەا و راهنماها بر روی تیله‌هائی که حرکت‌های مناسب دارند قرار داده می‌شوند و همه یک ردیف حلقه با یک حرکت بافته می‌شود. می‌توان چندین سری راهنما داشت که حرکت آنها توسط زنجیر طراحی فرمان داده می‌شود.
● تریکوبافی ـ ماشین‌ها
۱) ماشین‌های تریکوبافی پنبه‌ای
سوزن‌ها، که معمولاً از نوع نوکدار است، در کنار هم بر روی یک میلهٔ فلزی قرار گرفته است.
نخ بر روی سوزن‌ها قرار داده می‌شود، سپس قطعهٔ پلاتینی با پائین آمدن بین سوزن‌ها باعث ایجاد حلقه می‌شود. یک تیغهٔ فشارنده نوک سوزن‌ها را می‌بندد و تریکوی بافته شده، که در اثر پلاتین‌ها کنار زده شده است.
در گذشته ، این ماشین تریکو بافی ماشین بافت جوراب بدون درز بوده امروزه از آن برای تولید تریکوی بدون درز یافولی فشن به‌عنوان مثال برای کیسهٔ توری و آستین‌های ژیله استفاده می‌شود.
۲) ماشین تریکوی تخت
سوزن‌های زبانه‌دار، درون شیارهای یک صفحه مستطیلی که صفحهٔ سوزن‌ها نامیده می‌شود حالت کشوئی دارند. بادامکی که درون کشوئی قرار دارد، با حرکت رفت و برگشتی جابه‌جا می‌شود و ته سوزن‌ها را که به سوی بیرون قرار دارد فشرده می‌کند یا می‌کشد. کشوئی راهنمای تغذیه نخ را نیز به همراه می‌برد.
بر روی این ماشین‌ها دستگاه‌های فرمان ژاکارد نصب شده است که بر روی سوزن‌ها و راهنمای نخ عمل می‌کند و کالاهای باتنوع زیاد تولید می‌کند.
ماشین تریکو بافی گرد (گردباف) صفحهٔ سوزن‌های مستطیلی در این ماشین به صفحهٔ استوانه‌ای تبدیل شده وجود دارد. سیستم بادامک و راهنمای نخ به‌طور مداوم در اطراف ماشین می‌چرخد به آن تغذیه کننده می‌گویند. می‌توان تعداد زیادی تغذیه کننده و گاه تا ۹۶ شوت بر روی یک ماشین داشت.
● ماشین‌ بافت جوراب ساقه بلند و ساقه کوتاه
براساس کار ماشین گردباف، ماشین‌های مخصوصی برای بافت جوراب ساقه کوتاه با دو سیلندر حلقه‌ای و سوزن‌های زبانه‌دار دو سره ساخته شده است. مکانیسم‌های مناسبی بافت قسمت‌های ران، پاشنه، اتصال‌ها، و غیره را امکان‌پذیر می‌سازد.
ماشین‌ها تریکوی تاری دارای سرعت زیادی است. در آغاز از آنها در تولید کالاهای غیر قابل نخ‌کشی برای پوشاک زیر استفاده می‌شد. اکنون این منسوجات به مقیاس وسیعی در دوخت منسوجات پوشاک پشمی خالص یا مخلوط مصرف می‌شود. منسوجات تریکوی تاری را تحت عملیات تکمیلی، خارزنی، تراش تثبیت و غیره قرار دهند.
در کنار ماشین‌های تریکوبافی بر منسوجات مسطح، تجهیزاتی که حلقه‌های پلوش را می‌بافند اختراع شده است. انواعی از ماشین ماشین‌های کارد کوچک برای تغذیه الیاف به سوزن‌ها استفاده می‌شود و می‌توان پرزهائی را درون تریکو قرار داد و کالاهائی مشابه پوست جانوران تولید کرد. دستگاه‌هائی نیز وجود دارد که امکان قرار دادن نخ‌هائی را در جهت پود یا در جهت تار درون تریکو فراهم می‌سازد که به تریکو ثبات با ابعادی بیشتر می‌دهد.