ترموس

برای اختراع ترموس را سه تن از دانشمندان طی ۲۵ سال کوشیدند . پرفسور آ. و این هولد فیزیک دان آلمانی تصمیم گرفت، برای نگهداری گازهای مایع در آزمایشگاه فیزیک، از ظرف دو جداره‌ای …

برای اختراع ترموس را سه تن از دانشمندان طی ۲۵ سال کوشیدند .
پرفسور آ. و این هولد فیزیک دان آلمانی تصمیم گرفت، برای نگهداری گازهای مایع در آزمایشگاه فیزیک، از ظرف دو جداره‌ای استفاده کند که از شیشهٔ نازک ساخته شده و میان دو جدار آن خالی از هوا باشد. او خود، همچون یک شیشه گرماهر، این ظرف را آماده کرد و برای آزمایش‌های خود، آنرا مورد استفاده قرار داد. وی در ۱۸۸۱ شرح بطری و این هولد را در کتاب خود به‌نام آزمایش‌ەای نمایشی در فیزیک آورد.
در ۱۸۹۰ جیس دیوآرشیمی دان انگلیسی، بطری و این هولدرا، با آب نقره دادن به جدارهای آن تکمیل کرد. این عمل، نفوذ گرما را از راه شیشه، ضعیف‌تر کرد. به این ترتیب (ظرف دیوآر) یا به‌صورت کوتاه (دیوآر) را پدید آورد.
در ۱۹۰۴ بورگر شیشه گراهل برلن، که غالباً ظروف شیشه‌ای برای آزمایشگاه‌ها (دیوآر) تهیه می‌کرد، متوجه شد که ازین وسیله می‌توان به‌صورتی مناسب در زندگی روزمره استفاده کرد و آنرا به‌صورتی درآورد که برای نگهداری قهوه داغ یا آب جوش مناسب باشد. و به این ترتیب ترموس، وسیله‌ای که همه آنرا می‌شناسند در دسترس عامه قرار گرفت.