ترمز

اساس ترمز نمودن اتومبیل بر روی اصطکاک یک جسم متحرکاست با یک جسم ثابت و در اثر همین نیروست که هروقت می‌خواهیم اتومبیل را متوقف سازیم یا از سرعت آن بکاهیم به وسیله دستگاه ترمز …

اساس ترمز نمودن اتومبیل بر روی اصطکاک یک جسم متحرکاست با یک جسم ثابت و در اثر همین نیروست که هروقت می‌خواهیم اتومبیل را متوقف سازیم یا از سرعت آن بکاهیم به وسیله دستگاه ترمز این عمل را انجام می‌دهیم:
ترمز از دو قسمت کاملاً متمایز تشکیل شده است: قسمت اول دستگاه ترمز نمودن است در مجاور چرخ قرار دارد و قسمت دوم دستگاه انتقال نیروست که از پای راننده شروع شده و به دستگاه ترمز نمودن منتهی می‌گردد.
دستگاه ترمز نمودن از دو قسمت تشکیل شده که یکی متحرک است و دیگری ثابت و عمل ترمز کردن میان همین دو قسمت صورت می‌گیرد. یعنی هر وقت بخواهیم ترمز نماییم قسمت ثابت را به قسمت متحرک نزدیک می‌سازیم و در اثر اصطکاک، قسمت ثابت متحرک را از حرکت باز می‌دارد.
در اتومبیل قسمت متحرک کاسه ترمز است که چرخ روی آن پیچ می‌شود و کاسه ترمز با چرخ همیشه حرکت می‌کند. قسمت ثابت ترمز عبارتست از کفشک‌های ترمز که روی طبق قرار دارند. طبق نیز در امتداد پوستهٔ دیفرانسیل می‌باشد. کفشک‌های ترمز و طبق در انتهای پوسته دیفرانسیل بدون حرکت می‌باشند و کاسه ترمز در کنار طبق طوری قرار گرفته است که کفشک‌ها به لبه داخلی کاسه ترمز تماس ندارند ولی همین که ترمز نمودیم تماس پیدا می‌نمایند.
چهار قسمت مهم ترمز عبارتست از
۱) کاسه ترمز
۲) کفشک‌ها و مفصل آنها
۳) بادامک
۴) اهرم بادامک ـ همه قسمت‌های مختلف دستگاه ترمز نمودن در مجاور چرخ‌های اتومبیل قرار دارند.
● انواع ترمز:
۱) ترمز ششی یا سیمی
۲) ترمز کمپرسی
۳) ترمز روغنی
۴) ترمز خلاء روغنی
۵) ترمز الکتریکی
▪ ترمز دیسک
در سال ۱۹۰۲ ترمز دیسک برای نخستین روی اتومبیل توسط لانستر در انگلستان سوار شد. ترمز پرونی PRONY برای اندازه‌گیری مؤثر موتورها به‌کار می‌رود.
▪ ترمزها: ترمزهائی که در اتومبیل‌ها و بارکش‌ها به‌کار می‌روند پنج نوعند:
۱) روغنی
۲) مکانیکی (شیئی)
۳) هوائی
۴) خلائی
۵) الکتریکی بیشتر اتومبیل‌ەا دارایترمز روغنی هستند. درین ترمز وقتی رکاب ترمز به پائین رانده می‌شود بر مایعی که در سیلندر اصلی دارد فشار وارد می‌آورد. این فشار به‌وسیلهٔ مایع از لوله‌ها به استوانهٔ کوچکی در دستگاه ترمز هر یک از چهار چرخ منتقل می‌شود. در دستگاه ترمز یک کاسهٔ ترمز هست که با چرخ می‌چرخد. در داخل کاسهٔ ترمز قطعات مدوری کمی کوچکتر از کاسهٔ ترمز به نام کفش ترمز قرار دارند. کفش ترمزها روی محور چرخ نصب شده‌اند ولی مثل کاسهٔ ترمز نمی‌چرخند. بین کفش ترمز و کاسهٔ ترمز، ترمز قرار دارد که به کفش ترمز پرچ شده است وقتی ترمز پائی پائین رانده می‌شود فشار مایع درون سیلندرهای کوچک ترمزها را به‌کاسهٔ ترمز می‌چسباند و اصطکاک بین لنت ترمز و کاسه ترمز سرعت وسیله نقلیه را کم می‌کند.
در ترمز مکانیکی چند میله و کابل نیروی رکاب ترمز را بکفش ترمز منتقل می‌کنند. ترمزهای هوائی به‌وسیلهٔ پیستونی که در اثر هوای فشرده در یک لوله لاستیکی حرکت می‌کند به‌کار می‌افتند وقتی روی رکاب ترمز فشار وارد می‌آید یک فنر محکم پیستون را به عقب می‌راند.