تایمر پله

● الکترونیکی ـ مشخصات فنی: ۲۵۰ ولت، ۵۰ هرتز، حداکثر توان خروجی ۲۰۰۰ وات، زمان قابل تنظیم ۳۰ تا ۳۰۰ ثانیه، دارای کلید دو حالته جهت حالت دائمی و حالت استفاده از تایمر. ▪ موارد مصرف بر …

● الکترونیکی ـ مشخصات فنی:
۲۵۰ ولت، ۵۰ هرتز، حداکثر توان خروجی ۲۰۰۰ وات، زمان قابل تنظیم ۳۰ تا ۳۰۰ ثانیه، دارای کلید دو حالته جهت حالت دائمی و حالت استفاده از تایمر.
▪ موارد مصرف
بر سر راه چراغ راه پله قرار گرفته و پس از زدن کلید مربوطه برای مدتی که قابل تنظیم است (۳۰ تا ۳۰۰ ثانیه) چراغ را روشن نگه می‌دارد.
▪ تایمر خانگی
قابل نصب بر روی پریزهای خانگی ـ مشخصات ۲۲۰ ولت، ۱۶ آمپر ۳۵۰۰ وات، قابل برنامه‌ریزی تا ۲۴ ساعت با قطعات زمانی ۱۵ دقیقه تنظیم زمان کار لوازم خانگی (ماشین لباس‌شوئی، پنکه، پلوپز و...).
▪ تایمر گرم کننده
عناصر احساس کننده درجه حرارت در الکترونیک به دو بخش پسیو و اکتیو طبقه‌بندی می‌شوند.
عناصر پسیو: عناصری هستند که بدون نیاز به ولتاژ تغذیه در مقابل حرارت تغییر حالت می‌دهند از جمله این عناصر پسیو می‌توان به مقاومت‌های تابع حرارت اشاره کرد که به دو نوع PTC و NTC طبقه‌بندی می‌شود. مقاومت عنصر PTC در مقابل درجه حرارت افزایش پیدا می‌کند ولی مقدار NTC در مقابل افزایش درجه حرارت کمتر می‌گردد.
▪ عناصر اکتیو
عناصری هستند که بدون ولتاژ تغذیه تغییر حالت نمی‌دهند و همیشه جهت کارکرد به ولتاژ تغذیه نیازمنداند از جمله این عناصر پسیو می‌توان به مقاومت‌های تابع حرارت اشاره کرد که به دو نوع PTC و NTC طبقه‌بندی می‌شود. مقاومت عنصر PTC در مقابل درجه حرارت افزایش پیدا می‌کند ولی مقدار NTC در مقابل افزایش درجه حرارت کمتر می‌گردد.
▪ عناصر اکتیو
عناصری هستند که بدون ولتاژ تغذیه تغییر حالت نمی‌دهند و همیشه جهت کارکرد به ولتاژ تغذیه نیازمنداند. از جمله این عناصر که تابع حرارت می‌باشد عبارتند از: دیود، ترانزیستور، آی سی‌های مخصوص درجه حرارت.
آی سی‌های مخصوص درجه حرارت نیمه هادی‌هائی هستند که درجه حرارت را به ولتاژ یا جریان تبدیل می‌کنند که این آی‌سی‌ها بنام‌های AB۵۱۱-LM۳۳۵-LM۳۵-AD۵۹۰ در بازار وجود دارد. آی‌سی M۳۵ نیمه هادی است که به ازاء هر یک درجه تغییر حرارت ۱۰ میلی ولت ولتاژ خود را تغییر می‌دهد که جه کارکردهای خانگی بسیار مناسب می‌باشد. در این مدار نیز از این آی‌سی استفاده شده که درجه حرارت را به ولتاژ تبدیل می‌کند و این ولتاژ توسط OP - AMP موجود در مدار مقایسه می‌شود و فرمان را صادر می‌کند. این مدار در جاهای حساس کاربرد دارد.در این مدار ابتداء درجه حرارت مطلوب توسط ولوم P۱ انتخاب می‌شود. هنگام وصل تغذیه مدار، رله به‌کار می‌افتد و هیتر شروع به گرم شدن می‌کند و در اثر گرمای هیتر درجه حرارت بالا رفته و ولتاژ خروجی LM۳۵ بیشتر می‌شود و فرمان قطع هیتر توسط رله صادر می‌شود اگر به هر دلیلی (خرابی آسی‌سی LM۳۵ یا خرابی آی‌سی ۳۱۳۰) مدار ترموستات عمل نکند چون قطع هیتر را صادر می‌کند. در این مدار اگر کلید (SI) در وضعیت A قرار بگیرد زمان از ۶ ثانیه تا ۵/۱ دقیقه قابل کنترل می‌باشد و اگر وضعیت B قرار بگیرد زمان از ۵/۱ دقیقه تا ۲۵ قابل تنظیم خواهد بود. همچنین مدار به یک بیزر جهت نشان دادن عیب در مدار ترموسات مجهز می‌باشد.