جهت یابی در آسمان

یکی ازمهمترین نکاتی که هرمنجم آماتوری باید یاد بگیرد یافتن جهت های مختلف در آسمان ستاره قطبی است. این ستاره که جدی نیز نامیده می شود یکی از ستارگان صورت فلکی خرس کوچک (دب اصغر) …

یکی ازمهمترین نکاتی که هرمنجم آماتوری باید یاد بگیرد یافتن جهت های مختلف در آسمان ستاره قطبی است. این ستاره که جدی نیز نامیده می شود یکی از ستارگان صورت فلکی خرس کوچک (دب اصغر) است که با قدر ۲ در آسمان شب می درخشد. درست در کنار قطب شمال آسمان است. برای یافتن ستاره قطبی کافی است رو به شمال بایستید و خرس بزرگ را پیدا کنید، آنگاه دو ستاره نشانه رو سرملاقه (ستارگان دبه ومراق) را به اندازه ۵ برابر فاصله شان در همان راستا (به سمت مراقه) ادامه دهید تا به ستاره قطبی برسید. فاصله ستاره قطبی تا دبه حدود ۳۰ درجه یا ۵/۱ وجب است.
ستاره قطبی را می توان همچنین بوسیله صورت فلکی ذات الکرسی هم یافت. این صورت فلکی متشکل از ۵ ستاره به شکل M یا W است. اگر ستاره وسط آن را به اندازه ۵ برابر فاصله ستاره ها امتداد دهیم به ستاره قطبی می رسید.
یکی دیگر از راه های جهت یابی بوسیله خوشه پروین است . این خوشه زیبا از ۱۰ تا ۳۰۰ ستاره تشکیل شده است که قسمت باریک آن جهت مشرق را نشان می دهد. همچنین در نیمه شب ها و شب های تاریک با پیدا کردن قسمت پهن راه شیری که معمولا به صورت ابر و غبار دیده می شود می توان جهت مشرق را پیدا کرد.
از دیگر راه های جهت یابی هلال ماه است. بطوری که اگر در نیمه اول باشیم هلال خارجی جهت مغرب و اگر در نیمه دوم باشیم هلال خارجی جهت مشرق را نشان می دهد. برای تشخیص نیمه اول یا دوم ماه می توان دو سه ماه را به هم وصل کرد و امتداد داد اگر شکل حاصله شبیه به P بود در نیمه اول و اگر شبیه به q بود درنیمه دوم هستید.
یک نکته مهم که لازم است ذکر شود این است که بر خلاف نقشه جغرافیای کشور ، شرق آسمان در سمت چپ و غرب آسمان در سمت راست قرار گرفته است که دلیل این امر است که نقشه جغرافیا همیشه در پایین گرفته می شود اما نقشه آسمان در پایین سر.




مریم ابدالی