مذهب مولانا

از سالیان دور تا کنون مباحث بسیاری پیرامون ملیت ومذهب مولوی انجام شده است. چنان که ترکیه مولانا را شاعر و عارف بزرگ ترک قلمداد می کند ، افغان ها با مد نظر قرار دادن محل تولد مولانا …

از سالیان دور تا کنون مباحث بسیاری پیرامون ملیت ومذهب مولوی انجام شده است.
چنان که ترکیه مولانا را شاعر و عارف بزرگ ترک قلمداد می کند ، افغان ها با مد نظر قرار دادن محل تولد مولانا (بلخ) او را افغانی نامیده و تاجیکها نیز پیرو این نظریه که زادگاه مولوی را در شهر وخش واقع در تاجیکستان کنونی می دانند او را تاجیک می خوانند. شایان ذکر است تا قرن ۱۹ میلادی بلخ و وخش هر دو جزو خراسان بزرگ در ایران بوده و مولانا در سال ۱۲۰۴میلادی متولد شده است. لیک به گفته پروفسور آرنری بسنده می کنیم که می گوید: مولانا در هرکجا تولد یا وفات یافته باشد یک ایرانی است زیرا او از فرهنگ اسلامی – ایرانی تغذیه کرده و زادگاه او خراسان بزرگ در ایران بوده است.
با توجه به این که اختلاف نظرهایی مبنی بر مذهب مولانا و عدم تشیع او وجود دارد بر آن شدیم تشیع معرفتی مولانا را از طریق ابیات "مثنوی مولوی" تبین کنیم.
چنان که مولوی در مدح حضرت علی (ع) می فرماید:
۱) ولایت حضرت:
گفت هر کو را منم مولا و دوست
ابن عم من علی مولای اوست
۲) سجود ماه بر رخ علی (ع)
آن خدو زد بر رخی که روی ماه
سجده آرد پیش او در سجده گاه
۳ ) دیده بصیرت حضرت:
چشم تو ادراک غیب آموخته
چشم های حاضران بر دوخته
۴) بندگی و فروتنی حضرت علی (ع)
گفتا من تیغ از پی حق می زنم
بنده حقم نا مامؤر تنم
۵) حلم و بردباری حضرت:
که نیم کوهم ز حلم و صبر و داد
کوه را کی در رباید تند باد
۶) راد مردی حضرت علی (ع)
پیش من این تن ندارد قیمتی
بی تن خویشم فتی این الفتی

گاه نامه مجتمع آموزش علوم پزشکی اسفند ۱۳۸۴ شماره ۵
مریم ابدالی