توبا tuba

سازی است از خانواده آلات موسیقی بادی مسی ، وابسته به خانواده ساکس هورن ( saxhorn ) . توبا ، به خاطر داشتن سه تا شش پیستون قادر است تمام فواصل کروماتیک یک گام را استخراج کند . وسعت صدای این …

سازی است از خانواده آلات موسیقی بادی مسی ، وابسته به خانواده ساکس هورن ( saxhorn ) . توبا ، به خاطر داشتن سه تا شش پیستون قادر است تمام فواصل کروماتیک یک گام را استخراج کند . وسعت صدای این ساز به طور معمول چهار اکتاو است .
نوع دیگر توبا ، توبای باس ( bass tu ba ) نام دارد و در ارکستر سنفونیک از اهمیت خاصی برخوردار است . صدای توبای باس ، بسیار خشن و درشت و قوی است .
نوع دیگر این ساز توبای کنترباس نام دارد که به آن هیلکن ( helicon ) هم می گویند . توبای کنترباس بزرگترین ساز از خانواده آلات موسیقی بادی مسی است . نوازنده این ساز را چنان به گردن خود می آویزد که یک سوی ساز روی شانه چپ و سوی دیگرش زیربغل دست راست قرار می گیرد .
در دایرهٔالمعارف فارسی آمده است : « بزرگترین و بمترین ساز مسی از خانواده سازهای بادی . دارای ۳ ، ۴ یا ۶ پیستون است و نواختن آن به سبب زیادی طول لوله پر پیچ و خمش ، مستلزم داشتن نفسی قوی است . توبا از نظر طول و قطر دارای انواع مختلف و نامهای گوناگون است . نوع تنور آن در ارکستر های نظامی استعمال دارد . توبا در نیمه اول قرن نوزدهم در آلمان تکمیل شد و در ارکستر به کار رفت . »