عوامل موثر بر یادگیری

توانایی تغییری که نسبتا پایدار و ثابت در رفتار و بالقوه در اثر تجربه ایجاد می شود، یادگیری است. یادگیری به عوامل و شرایط متعددی بستگی دارد که بر آن تاثیر می گذارد. ● عوامل موثر …

توانایی تغییری که نسبتا پایدار و ثابت در رفتار و بالقوه در اثر تجربه ایجاد می شود، یادگیری است. یادگیری به عوامل و شرایط متعددی بستگی دارد که بر آن تاثیر می گذارد.
● عوامل موثر بر یادگیری
▪ شرایط فردی: عواملی چون وراثت، هدف، انگیزه، تجربیات قبلی، دقت و توجه، تفکر خلا ق و...
▪ شرایط خانوادگی: جو عاطفی خانواده، اختلا لا ت فردی که در اثر مشکلا ت خانوادگی به وجود میآید. احساس حقارت، کمرویی.
▪ شرایط محیطی: موقعیت و فضای فیزیکی مطالعه، انتقال یادگیری به صورت معلم یا رسانه یا همیاری گروهی، امنیت محیط
▪ شرایط مطالعه: برنامه ریزی، روش مطالعه، محل مطالعه
● هدف
یکی از عوامل مهم که هر فردی بیش و کم به آن می اندیشد هدف است که نگرش بر زندگی را معلوم می کند و بهترین نیروی محرک برای تلا ش و پویایی می باشد.
● اثرات هدفدار بودن:
هدف مثبت به انسان قدرت ایستادگی و مبارزه با مشکلا ت می دهد و توانایی فرد را افزایش می دهد به کارها انگیزه می دهد و با افزایش رغبت در شخص در فرآیند یادگیری کمک موثری می کند.
الف) برنامه ریزی
استفاده هوشمندانه از وقت، توانایی و امکانات برای رسیدن به هدف برنامه ریزی است و راهی برای جلوگیری از اضطراب یادگیرنده است. برنامه ریزی علا وه بر آن که باعث دقت و نظم در کارهای روزانه و جلوگیری از هدر رفتن استعداد و امکانات می شود، ایجاد رغبت و علا قه می کند. یکی از اجزای برنامه ریزی استفاده از فرصت هاست. جلوگیری از اتلا ف وقت و موکول کردن کارها به آینده، استراحت به جا برای تجدید توان جسمی و فیزیکی بسیار مهم است.
ب) روش مطالعه:
مطالعه با دقت نگریستن و آموختن چیزی به شکل فعال و پویاست. بعضی آرام می خوانند و مطالب را تکرار می کنند، بعضی لب خوانی می کنند که هردو وقت زیادی می گیرد و هر دو فرار است و زود از یاد می رود. جدیدترین مطالعه کاربردی و چند مرحله ای است: هدف، پیش مطالعه بررسی مقدماتی و کلی مطلب، خواندن سریع و با انعطاف، یادداشت نویسی، تعریف و درک و نگهداری مطلب، سازماندهی و الگوی یادآوری (طرح سوال) در این روش اهمیت خاصی دارد. عوامل محیطی قبل و زمان مطالعه اهمیت زیادی دارد. فضای مناسب از جهت نور، گرما، راحتی، سکوت اجتناب از پر و خالی بودن معده، ترک افکار منفی، فکر نکردن به مسایل اضطراب زا و...
و بعد از مطالعه نیز، سازماندهی مطالب، تکرار آموخته ها، مرور مباحثه و طرح پرسش و تست زنی اهمیت دارد.
ج) تمرکز حواس:
درک و فهم مطالب به توجه زیادی نیاز دارد به آن تمرکز می گویند. آشفتگی های درونی مثل استرس ها و مشکلا ت، نداشتن علا قه به موضوع مورد مطالعه، نداشتن اراده کافی و عوامل بیرونی مثل سر و صدا و تغییرات از عوامل اختلا ل در تمرکزند.
در استفاده بهتر از کلا س، خوب دیدن و شنیدن، خویشتنداری و تقویت اراده و ذهن و حافظه و پشتکار و تلا ش از عوامل ذخیره نیرو و موثر در مطالعه می باشند.