ایزولاتور (مقره)

مقره‌ها نگهدارنده قسمت‌هائی از تأسیسات الکتریکی هستند که نسبت به زمین دارای اختلاف سطح الکتریکی می‌باشند. لذا مقره‌ها باید از یک استقامت مکانیکی و الکتریکی خاصی برخوردار …

مقره‌ها نگهدارنده قسمت‌هائی از تأسیسات الکتریکی هستند که نسبت به زمین دارای اختلاف سطح الکتریکی می‌باشند. لذا مقره‌ها باید از یک استقامت مکانیکی و الکتریکی خاصی برخوردار باشند تا بتوانند علاوه بر نیروهای مختلف مکانیکی (فشار، کشش، خمش) و الکترودینامیکی که به آن‌ها وارد می‌شود، نامناسب ترین شرایط(باران، مه، شب نم و آلودگی) فشار الکتریکی وارد را نیز تحمل کند. از این رو پایداری و انتقال بدون وقفه انرژی الکتریکی تا حدی بستگی به جنس و کلفتی عایق و استقامت الکتریکی آن و مقره دارد. مقره‌ها و پایه‌های عایقی اکثراً از چینی و نوعی از مقره‌ها از شیشه ساخته می‌شوند. حتی اخیراً از مواد مصنوعی نیز در شرایط خاصی استفاده شده است.
● ایزولاتور نوری Opto Isolator
مجموعه‌ای مرکب از یک عنصر الکترونیکی انتشاردهنده نور و یک عنصر حساس به نور که در این مجموعه سیگنال الکتریکی، عنصر اولیه را که برای مثال یک دیود انتشاردهنده نور (LED) می‌باشد تحریک کرده و نور ساطع شده از آن که متناسب با دامنه سیگنال ذکر شده است از طریقی محیطی شامل هوا یا فیبرهای نوری و مواد شفاف به عنصر ثانویه (دیود ترانزیستور یا تایریستور حساس به نور) انتقال می‌یابد که به تناسب شدت نور و لاجرم دامنه سیگنال ورودی، یک سیگنال خروجی تولید می‌کند. این مجموعه قادر است دو مدار را از نظر الکتریکی کاملاً ایزوله کند.