قایقرانی در سه گام تحول

یکی دیگر از رشته‌های پرطرفدار و محبوب در بین جوانان و حتی مسئولان ورزشی کشور رشته کانوپلو می‌باشد، همان‌طور که از نام این ورزش پیداست بازی با توپ با قایق کانو که جزء فدراسیون …

یکی دیگر از رشته‌های پرطرفدار و محبوب در بین جوانان و حتی مسئولان ورزشی کشور رشته کانوپلو می‌باشد، همان‌طور که از نام این ورزش پیداست بازی با توپ با قایق کانو که جزء فدراسیون کانوئینیگ می‌باشد و بسیار به ورزش‌های واترپلو و به گفته سرمربی تیم ملی به بازی بسکتبال در آب شبیه می‌باشد.
این رشته تنها کمیته‌ای در فدراسیون قایقرانی می‌باشد که دارای لیگ برتر و دسته یک است.
تاریخچه کانوپلو به کشورهای انگلستان و آلمان برمی‌گردد، در کشور انگلستان پادشاهان در بشکه‌هائی که از وسط به دو نیم تقسیم شده بود می‌نشستند و با توپ با یکدیگر پاس‌کاری می‌کردند و مشغول بازی می‌شدند و همچنین در کشور آلمان در یک دانشگاه مشغول حفاری بودند که به تنه درختی برخورد می‌کنند که داخل آن خالی شده و به شکل قایق در آمده است و در آن توپی که از چرم که داخل آن را از برگ درختان پر کرده بودند استفاده شده بود که از آنجا در آبگیرها و برکه‌ها با این وسیله مشغول به بازی کانوپلو می‌شدند.
کانوپلو از سال ۱۳۷۰ وارد ایران شد و در سال ۱۳۷۱ اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور برگزار گردید و بعد از آن پس از سه سال وقفه از سال ۱۳۷۴ مسابقات قهرمانی کانوپلو کشور به‌طور مستمر در حال برگزاری می‌باشد و هر ساله علاوه بر مسابقات قهرمانی کشور مسابقاتی نیز به‌عنوان کاپ کشوری برگزاری می‌گردد؛ که معمولاً رقابت بین سه تیم تهران، گیلان و اصفهان همیشه به‌صورت پرشوری برگزار می‌گردد. در سال ۱۳۸۶ لیگ برتر آقایان با معرفی هشت تیم راه‌اندازی شد و هنوز ادامه دارد.
تیم ملی کانوپلوی ایران در مسابقات و کاپ‌های جهانی زیادی شرکت نموده است. که می‌توان به مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۰۲ آلمان، ۱۹۹۹ قهرمانی آسیا، ۲۰۰۱ قهرمانی آسیا، ۲۰۰۵ مالزی، ۲۰۰۷ کره و همچنین مسابقات جهانی ۲۰۰۶ در هلند را می‌توان از فعالیت‌های کمیتهٔ کانوپلوی جمهوری اسلامی ایران نام برد.
به گفته مربی تیم ملی آقای امید رفیع‌نیا در سال ۲۰۰۷ در مسابقات قهرمانی آسیا که در کشور کره برگزار می‌گردید تیم ایران در عین شایستگی و در حالی‌که مقام قهرمانی کاملاً محرز بود توانست به مسابقات پایانی صعود کند ولی متأسفانه با بداقبالی‌های زیادی روبه‌رو شد و به مقام سومی بسنده کرد. تیم ایران در عطش کسب مقام قهرمانی آسیا باقی ماند. به گفته رفع‌نیا با دعوت بیست ورزشکار از هفت استان کشور، تیم ملی در اردو می‌باشد. این اردو به منظور شرکت در مسابقات جهانی ۲۰۰۸ کانادا برگزار شده است.
▪ سه گام تحول در رشته کانوپلو به گفته آقای ساسان مقدس سرمربی تیم ملی کانوپلو عبارتند از:
۱) استعدادیابی و فراهم‌نمودن امکانات و برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت اصولی با مشاوره‌گرفتن از اساتید دانشگاه و اجراء صحیح آن.
۲) ایجاد بستر مناسب برای بالارفتن تجارب ورزشکاران و مربیان با اعزام هر چه بیشتر تیم ملی کانوپلو به مسابقات مختلف بین‌المللی یا دعوت از تیم‌های خارجی جهت انجام اردوهای مشترک در ایران.
۳) کسب مقام قهرمانی آسیا و همچنین صعود در رده‌بندی جهانی و حضور در بین هشت کشور اول جهان.
معرفی اعضاء کمیته کانوپلو فدراسیون قایقرانی جمهوری اسلامی ایران:
▪ رئیس کمیته: خسرو ابراهیمی
▪ دبیر کمیته: مهران قزل‌باش
▪ نایب رئیس لیگ: ترانه طباطبائی
▪ مسئول کمیته داوران: ساسان مقدس
▪ مسئول آموزش: مهرداد راشدی
▪ مدیر تیم‌های ملی: مصطفی ثمری
و همچنین جناب آقای مسعود مهدوی‌نیا و یوسف نقی‌زاده، ساسان شجاعی از پیشکسوتان و زحمت‌کشان در کمیته کانوپلو می‌باشند.