یادگیری، برنامه ریزی می خواهد

دانش آموزان تصور می کنند پس از چندین سال تحصیل با کسب تجربه به شیوه صحیح مطالعه دست یافته اند و با این باور کاستی های خود را در تحصیل به عوامل دیگری هم چون استعداد، امکانات، شرایط …

دانش آموزان تصور می کنند پس از چندین سال تحصیل با کسب تجربه به شیوه صحیح مطالعه دست یافته اند و با این باور کاستی های خود را در تحصیل به عوامل دیگری هم چون استعداد، امکانات، شرایط و شانس مرتبط می دانند در حالی که استفاده از تجربه های مثبت و منفی در صورتی امکان پذیر است که دانش آموزان بدانند چگونه یاد می گیرند تا بتوانند فرایند یادگیری خود را کنترل، ارزشیابی و حتی هدایت کنند. دانستن شیوه و اصول یادگیری، یکی از مهم ترین نیازهای دانش آموزان است، اما جای آن در نظام آموزش ما خالی است. نباید افت تحصیل را علامت ناتوانی در تحصیل دانست. در بررسی عوامل و موانع موفقیت در تحصیل، مهم ترین مسأله نحوه نگرش و عملکرد ما در تحصیل است.
یکی از پیچیدگی های فرایند تحصیل این است که گاهی نمی توان علت و معلول را در مواردی که مانع یادگیری می شوند، از هم تفکیک کرد.برای نمونه استرس و اضطراب یکی از مشکلات گریبان گیر دانش آموزان است. اما گاه نمی توان مشخص کرد اضطراب علت است یا معلول. چون نداشتن توانایی یادگیری اضطراب زاست و وجود اضطراب خود مانعی جدی بر سر راه یادگیری به شمار می آید. این دوره، هرچه ادامه پیدا کند، زمینه افت تحصیلی بیشتر فراهم می شود. با آگاهی از وجود چنین دوره هایی می توان برنامه های سازنده ای را پی ریخت. شروع این حرکت و افتادن در این مسیر نیاز به یک موتور قوی و همیشگی دارد. برنامه ریزی موتور جلو برنده این حرکت مثبت است. برنامه ریزی تحصیل هر فرد نشان دهنده ی نگرش و شیوه برخورد او با یادگیری است که آشنایی با اصول آن نخستین و مهم ترین راه برای رسیدن به موفقیت در تحصیل است. بیشتر دانش آموزان برنامه ای برای مطالعه ندارند و حتی عده ای تصور می کنند که چون به شدت سرگرم مطالعه اند، دیگر فرصتی برای برنامه ریزی ندارند! برای این منظور شروع به قطع درخت می کنند.
برنامه تحصیلی افزون بر این که مسیر موفقیت را هموار می سازد موجب صرفه جویی در وقت و هزینه نیز می شود، زمان مطالعه را کاهش می دهد، به مدت نگهداری مطالب در حافظه می افزاید و توان یادآوری مطالب را در امتحان دو چندان می کند. البته برنامه ریزی نوعی مهارت است که به تجربه و پشتکار نیاز دارد.