نمایی نو برای زیورآلات قدیمی

علاقه مندی خانم ها به زیورآلات به خصوص از جنس طلا و جواهر سبب شده است، در این روزهای پایانی سال شاهد شلوغی طلا فروشی‌ها نیز باشیم. حال آنكه به طور قطع خانم‌ها خوده ریزهایی هم …

علاقه مندی خانم ها به زیورآلات به خصوص از جنس طلا و جواهر سبب شده است، در این روزهای پایانی سال شاهد شلوغی طلا فروشی‌ها نیز باشیم. حال آنكه به طور قطع خانم‌ها خوده ریزهایی هم دارند كه بسیار زیبا بوده ولی به جهت آنكه در اثر كاربرد طولانی مدت و مجاورت با بدن و عوامل دیگری همچون انواع شوینده‌ها، دیگر جلا و برق اولیه شان را نداشته و به نظر كهنه می‌آیند، از آنها استفاده نمی‌كند و این انگیزه‌ای برای خرید و یا تعویض آنها است. غافل از اینكه تبدیل آن نمای كهنه به نو با چند راهكار ساده به راحتی عملی است و نیازی به صرف هزینه‌های گزاف و یا حتی متقبل شدن ضررهای تعویض نخواهد بود مگر آنكه با قصد تنوع، پس انداز و یا مانند اینها انجام پذیرد. لذا در همین راستا به چند راهكار ساده اشاره می‌كنیم:
▪ خیساندن: یكی از راحت‌ترین روش‌های شست وشو، خیساندن این زینتی‌های ارزشمند در داخل كاسه‌ای حاوی محلو ل آب و مایع ظرفشویی یا پودر ماشین لباسشویی است. توجه داشته باشید گرم بودن آب برای زدودن چربی‌های حاصل از تعریق بدن، كرم‌ها و مواد آرایشی چرب ضروری است.
▪ جوشاندن: شاید به ظاهر عجیب به نظر آید ولی شما می‌توانید طلاهای خود را چند دقیقه در ظرفی حاوی آب و مایع ظرفشویی و یا پودر ماشین و یا پودر رختشویی قرار داده و این تركیب را به همراه طلای داخل آن بر روی اجاق گاز به مدت پنج دقیقه بجوشانید. به این صورت جرم‌هایی كه در لابه‌لای طلاها وجود دارند به راحتی خارج می‌شوند. (برای اطمینان بیشتر از این روش جهت شست وشوی جواهرات استفاده نكنید.)
پس از طی این مدت طلاها را خارج كرده و آنها را با مسواك خوب تمیز كنید. سپس آنها را آبكشی كرده و بر روی حوله ای قرار دهید تا خشك شوند. برای خشك كردن سریع شان از سشوآر نیز می توانید استفاده كنید.
▪ آبكاری: آبكاری یكی دیگر از روش های ایجاد جلوه ای نو برای طلا های كهنه است ولی موضوع مد و تغییر سلیقه مشتریان سبب شده است این روزها از آن به عنوان روشی برای تغییر نمای زیورآلات طلایی قدیمی استفاده شود به این معنا كه همواره طلای زرد مورد استقبال بیشتر مردم قرار می گرفت و اساساً همه طلا را با زردی چشمگیر آن می شناسند ولی امروزه تحت تاثیر مد، طرفداران طلاهای سفید رنگ بیشتر شده است. حال در چنین شرایطی اگر شما نیز طلای سفیدرنگ را به رنگ زرد ترجیح می دهید، لازم نیست طلاهای زرد قدیمی تان را كنار گذاشته و برای خرید طلاهای سفید راهی طلافروشی ها شوید بلكه شما می‌توانید آنها را برای آبكاری با طلای سفید به متخصصین امر بسپارید، به این ترتیب هم جلوه ای تازه برای طلاهای كهنه شما ایجاد می شود و هم با تغییر رنگ آنها گویی مدلشان نیز تغییر می یابد. بنابراین این خود یك تنوع كم هزینه و باصرفه است. تنها ذكر این نكته ضروری است كه از آنجایی كه این پوشش نازك بوده و جسم زیرین آن رنگ دیگری را دارا است با استفاده های مكرر و در معرض مواد شوینده از بین رفته و دوباره به رنگ اولیه خود باز خواهد گشت. بنابراین مراقبت بیشتری برای طولانی مدت شدن دوام پوشش ایجاد شده نیاز است.
البته انجام آبكاری بارها و بارها امكان پذیر بوده و هیچ گونه صدمه ای به طلای شما نمی رساند.
▪ نكته: تغییر رنگ طلا با روش آبكاری حتماً از زرد به سفید نیست بلكه برعكس آن نیز عملی است. در ضمن شما حتی می‌توانید بدلیجات خود را نیز با آب طلا پوششی جدید و نو دهید.
▪ براق كننده‌ها: برای براق كردن طلا و جواهر پس از شست وشو با یكی از روش‌های یاد شده و خشك كردن دو راهكار وجود دارد:
۱- مقداری خاك اره از نجاری تهیه كرده و طلا و جواهرات را درون خاك اره فرو كنید. سپس با خاك اره سطح آنها را خوب مالش داده و با مسواكی خشك و تمیز آنها را از روی سطح طلا بردارید.
۲- روش دوم كاربرد چرم یا پارچه نخی است. با مالش یكی از آنها بر روی سطح طلا برق و جلای خاصی ایجاد می‌شود.