زعفران زینتی(کروکوس)CROCUS

گل زعفران زینتی یا کروسلامح ، جنسی از گیاهان خانواده زنبق‌ها Iridaceae و دارای دو گروه: بهاره C.Vernus و پاییزه، C.Sativus است و بیش از ۷۵ گونه و واریته‌های بیشتری از آن تابه‌حال شناخته شده است. الف …

گل زعفران زینتی یا کروسلامح ، جنسی از گیاهان خانواده زنبق‌ها Iridaceae و دارای دو گروه: بهاره C.Vernus و پاییزه، C.Sativus است و بیش از ۷۵ گونه و واریته‌های بیشتری از آن تابه‌حال شناخته شده است.
الف ) گروه بهاره: گروه کروسلامح زینتی ورنوس.
ب ) گروه پاییزه: کروسلامح زینتی ساتیوس.
نوع بهاره آن از اواخر اسفند تا اواسط اردیبهشت‌ماه و نوع پاییزه آن از اواسط شهریور تا اواخر مهرماه در مناطقی که هوای معتدل دارند گل می‌دهد.
موطن اولیه آن در اطراف کوه‌های آلپ بوده و هنوز هم بیش از ۴۰ نوع آن اطراف آن کوه‌ها یافت می‌شود.
در صورتی که خوب و مناسب کشت شود و از آن مواظبت کنید از هر پیاز می‌توان انتظار ۴ـ۳ گل را داشت.در گونه‌های وحشی معمولا گل‌ها به رنگ سفید و زرد است ولی انواع تربیت‌شده آن رنگ‌های متنوعی دارد که در جای خود از آن بحث خواهیم کرد.
معمولا گل‌های کروسلامح به شکل جام لبه‌بلند است و در بعضی از انواع آن پشت جام ۲ تا ۳ کاسبرگ کوچک می‌توان دید.
در کروسلامح‌ها معمولا گل‌ها قبل از برگ ظاهر می‌شوند ولی در تعداد محدودی از گونه‌های آن برگ قبل از گل آشکار می‌شود.
ارتفاع ساقه گل در انواع آن فرق می‌کند. ولی به‌طور کلی ارتفاع ساقه بین ۵ تا ۷سانتیمتر است.
▪احتیاجات گیاه
این گیاه احتیاج به خاک معمولی با کمی کود پوسیده دامی دارد و حد اقل پیاز آن باید ۵ سانتیمتر زیر خاک باشد و مقدار آب آن مانند گل‌های دیگر باغچه است.
▪ روش کاشت و تکثیر
این گل به دو روش کاشتن پیاز در خاک و یا پرورش پیاز آن در آب زیاد می‌شود.
الف ) کاشتن پیاز در خاک: برای کشت ابتدا حفره‌ای با عمق ۵ سانتیمتر احداث کنید و بعد پیاز را داخل آن گذارده به طریقی که سر پیاز به‌طرف بالا قرار گیرد و بعد خاک و کودی را که آماده کرده‌اید روی آن و اطراف آن بریزید و آبیاری کنید.
ب ) پرورش در آب: کشت در آب و یا ظرف‌های سفالی سوراخ‌دار می‌باشد. پس از انتخاب ظرف‌هایی که برای کشت پیاز اختصاص داده‌اند بهتر است ۳ تا ۴ پیاز را در یک ظرف آب قرار دهید. هنگامی که پیاز مستقیما در آب کاشته می‌شود باید پیرامون و زیر پیاز مقداری پنبه قراردهید تا زودتر ریشه کند.
توجه داشته باشید که مقدار آبی که در ظرف می‌ریزید همیشه پایین‌تر از سر پیاز باشد و طوری پیازها را قرار دهید که سر آنها از آب بیرون باشد و هر روز دقت نمایید که کسری آب را تامین کنید.