اکزمای دست

● مقدمه خشکی و التهاب پوست که به آن اکزما، درماتیت و یا سودا می گویند و می تواند دلایل زیادی داشته باشد ولی آنچه را که می توان به آن نسبت داد دو مورد است: آسیب به دلیل تماس با مواد …

● مقدمه
خشکی و التهاب پوست که به آن اکزما، درماتیت و یا سودا می گویند و می تواند دلایل زیادی داشته باشد ولی آنچه را که می توان به آن نسبت داد دو مورد است: آسیب به دلیل تماس با مواد خارجی و استعداد سرشتی.
اکزمای دست بسیار شایع است که در اول بصورت زبری و خشکی دست ها شروع و به ضایعات قرمز رنگ و ملتهب و پوسته پوسته شدن که همراه با خارش است می انجامد. عوامل زیادی است که می توانند به پوست دست آسیب برسانند. تماس مکرر با آب و هوای خشک، صابون ها، مواد پاک کننده، پودرهای رختشوئی، حلال ها، مواد شیمیائی، دستکش های لاستیکی و حتی مواد بکار رفته در کرم ها و فراورده های آرایشی-بهداشتی می توانند اکزمای دست ایجاد کنند.
وقتی پوست قرمز و خشک شده، حتی مواد بی ضرری مانند آب هم می تواند موجب تحریک بیشتر پوست و بدتر شدن ضایعه شود. مشاوره با پزشک متخصص و پیدا کردن ماده تحریک زا بسیار مهم است. کمتر کردن تماس با ماده محرک باعث کمتر شدن مشکل پوست شما می گردد.
زمینه پیدایش واکنش های حساسیت پوستی، معمولاْ از پدر و مادر شما به ارث می رسد. افرادی که استعداد ژنتیکی به این واکنش ها را دارند می توان در خانواده و یا فامیل آنها سابقه حساسیت فصلی (تب یونجه)، آسم، قند خون و یا بیماریهای غده تیروئید را پیدا کرد. این افراد حتی ممکن است به بعضی مواد غذائی هم حساسیت نشان دهند. افراد مستعد در تماس با موادی که افراد غیر مستعد به آن حساسیت نشان نمی دهند؛ دچار حساسیت شوند.
● تشخیص اکزمای دست
تشخیص را خود بیمار می دهد ولی پزشک موظف به پیدا کردن علل حساسیت است. پزشک از شما سئوالاتی می کند که در پیدا کردن علت اکزما کمک کننده است و گاهاْ برای پیدا کردن علت اینکه این نوع حساسیت به دلیل تماس با مواد است و یا استعداد ژنتیکی نیز وجود دارد، مجبور به انجام بعضی تست ها و نمونه برداری نیز می شود.
● درمان
بسته به درجه حساسیت و ضایعات پوستی شما مجموعای از روش ها بکار می رود. گاهی با تجویز کرمهای چرب کننده و گاهی مجبور به تجویز آنتی بیوتیکی خوراکی نیز می شود. بطور ساده می توان اکزمای دست را به یک کرم چرب کننده تا مصرف کرمهای کورتون دار و آنتی بیوتیک و داروهای ضد حساسیت خوراکی درمان نمود و اینکه با این وضعیت دست شما چه چیزی مناسب است بستگی به گسترش، شدت و طول زمان درگیری دست شما دارد. و همچنین استعداد ژنتیکی نیز می تواند در تجویز داروهای درمانی شما نقش داشته باشد.
● پیشگیری
جهت جلوگیری از آسیب رسیدن به پوست دست های کارهای زیادی می توان انجام داد: * با پوشیدن دستکش می توان دست ها را در برابر صابون ها، پاک کننده ها و سایر مواد شیمیائی مراقبت کرد. بهتر است زیر دستکش لاستیکی از دستکش نخی استفاده نمود. چون لاستیک نیز می تواند حساسیت زا باشد. داخل دستکش کاملاْ خشک باشد. از دستکش های سوراخ شده استفاده نکنید. * در مواقع تا کردن لباس، پاک کردن سبزی، گرفتن آب لیمو و تهیه رب گوجه فرنگی از دستکش نخی استفاده کنید. * دست ها را با آب ولرم بشوئید (آب گرم و سرد به دست شما آسیب می رساند) و در صورت لزوم از صابون های حاوی گلیسرین استفاده کنید. از دست زدن به صابون های مایع شدیداْ خودداری کنید. بعد از شستشوی دست از کرم های مرطوب کننده و چرب کننده استفاده نمائید. * هیچ موقع نباید دست شما خشک باشد و در صورت لزوم متناوباْ از کرمهای مرطوب کننده در طول روز استفاده کنید. * درمان را کامل کنید و در صورت لزوم با پزشک خود مشاوره کنید. در صورتی که دوباره با مواد قبلی تماس داشته باشید و یا نکات پیشگیری را رعایت نکنید، اکزمای دست شما عود خواهد کرد و دوباره نیاز به درمان خواهید داشت.
منبع:اینترنت