آفتاب

چند درصد زگیل تناسلی به سرطان تبدیل می‌شود؟



زگیل تناسلی بیش از 100 گونه دارد که در دو گروه کم خطر و پر خطر قرار می‌گیرند. نوع کم خطر این عارضه پوستی به راحتی با دارو درمان می‌شود و هیچگونه آسیبی به بدن نمی‌رساند اما نوع پرخطر آن در صورتی که به موقع تشخیص داد نشود و نسبت به درمان آن اقدام نکنید به سرطان و عفونت‌های مختلفی تبدیل می‌شود.

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ویروسی در زنان و مردان که در بیرونی‌ترین قسمت ناحیه تناسلی بوجود می‌آید، زگیل تناسلی یا اچ پی وی است. عامل اصلی بوجود آورنده این بیماری، ویروس پاپیلومای انسانی بوده و رایج‌ترین راه انتقال آن از طریق روابط جنسی محافظت نشده است. این عفونت مقاربتی به صورت زائده‌های گوشتی کوچک و بزرگ روی مقعد، لب‌ها، کشاله ران، آلت تناسلی، واژن، رکتوم، لب، دهان و گلو خود را نشان می‌دهند. این ویروس مانند هر بیماری دیگری علائم و نشانه‌های خاصی دارد و فقط در 10 درصد افراد علائم آن نشان داده می‌شوند. اما سوالی که ذهن افراد بسیاری را درگیر کرده این است که آیا این ویروس می‌تواند موجب ابتلا به سرطان شود؟


انواع زگیل تناسلی

زگیل تناسلی بیش از 100 گونه دارد که در دو گروه کم خطر و پر خطر قرار می‌گیرند. نوع کم خطر این عارضه پوستی به راحتی با دارو درمان می‌شود و هیچگونه آسیبی به بدن نمی‌رساند اما نوع پرخطر آن در صورتی که به موقع تشخیص داد نشود و نسبت به درمان آن اقدام نکنید به سرطان و عفونت‌های مختلفی تبدیل می‌شود. به طور کلی انواع زگیل تناسلی پرخطر و کم خطر به شرح زیر هستند:

تیپ کم خطر

•    تیپ کم خطر ویروس HPV باعث زگیل تناسلی در مقعد، دهان و واژن می‌شود.
•    این زگیل‌های کم‌خطر عفونت و مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنند.
•    در صورتی که درمان شوند بعد از 18 تا 24 ماه بهبود می‌یابد.
•    از انواع کم خطر این ویروس می‌توان به نوع ۶، ۱۱، ۴۰، ۴۳، ۴۴، ۵۳، ۵۴، ۶۱، ۷۲ و ۷۳  اشاره کرد.

تیپ پرخطر

•    تیپ پرخطر زگیل تناسلی علاوه بر ایجاد ضایعه‌های گوشتی روی بدن موجب عفونت و بیماری‌های مهلکی همچون سرطان دهانه رحم، واژن و مقعد می‌شوند.
•    از انواع پرخطر این ویروس می‌توان به نوع ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹،۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸ ، ۵۹ و۶۸ اشاره کرد.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی از نوع خطرناک داریم؟

همانطور که گفتیم زگیل تناسلی انواع و اقسام مختلفی دارد که برای تشخیص نوع و تیپ آن باید از روش‌های تشخیص زگیل تناسلی استفاده کنید:

کولپوسکوپی

 از این دستگاه برای بررسی داخل واژن و دهانه رحم استفاده می‌کنند، در صورتی که پزشک هرگونه بافت غیرعادی مشاهده کند برای درمان و تشخیص قطعی آزمایشات متعددی تجویز خواهد کرد. این روش بسیار دقیق بوده و باید بعد از دوران قائدگی انجام شود و فرد نباید تا 48 ساعت قبل از کولپوسکوپی رابطه جنسی داشته باشد.

پاپ اسمیر

 یک روش رایج برای غربالگری سرطان دهانه رحم در زنان است که باید مرتب و سالانه این تست انجام شود. در تست پاپ اسمیر پزشک با استفاده از ابزار مناسب از سلول‌های دهانه رحم نمونه‌برداری کرده و آن را به آزمایشگاه ارسال می‌کند. این روش وجود هرگونه سلول سرطانی و پیش سرطانی را تشخیص می‌دهد و یکی از راه‌های تشخیص قطعی اچ پی وی در زنان است.
آزمایش خون
 یکی از راه‌های رایج برای تشخیص اچ پی وی، آزمایش خون است. پزشکان با مشاهده اولین علائم این بیماری آزمایش خون را برایتان تجویز می‌کنند. از این آزمایش علاوه بر تشخیص زگیل تناسلی برای تشخیص انواع بیماری‌های مقاربتی هم استفاده می‌کنند.


 

معاینه مقعد

 از این روش برای تشخیص زگیل تناسلی مقعدی استفاده می‌کنند. برای این کار یک لوله نازک گرد و کوچک به نام آنوسکوپ را وارد مقعد می‌کنند و یک ابزار به نام کولپوسکوپ کانال مقعد را با وضوح بالا نشان می‌دهد. برای ورود این لوله به مقعد از یک مایع اسیدی ملایم استفاده می‌کنند تا موجب تسهیل ورود لوله به مقعد شود.  

بیوپسی

زمانی که پزشک نسبت به نوع بافت مطمئن نباشد و زگیل به درمان پاسخ ندهد باید از بیوپسی استفاده کرد. معمولا پزشکان این راه را به عنوان راه آخر معرفی می‌کنند و بدین ترتیب از زگیل نمونه برداری کرده و برای بررسی بیشتر آن را به آزمایشگاه ارسال می‌کنند، قبل از هرگونه اقدامی پزشک از بی حسی موضعی در محل مورد نظر استفاده می‌کند زیرا برداشت نمونه بسیار دردناک است.

آیا زگیل تناسلی منجر به سرطان می‌شود؟

 


ویروس اچ پی وی انواع و اقسام مختلفی دارد، برخی از آن‌ها کاملا بی‌خطر هستند و خود به خود درمان می‌شوند اما برخی از گونه‌های این ویروس در گروه ویروس‌های پرخطر قرار دارند و در صورتی که نسبت به درمان آن اقدامی نکنید منجر به سرطان گلو، رحم، مقعد، مهبل، واژن و آلت تناسلی می‌شود. تیپ پرخطر ویروس‌ تناسلی در صورت عدم درمان به سلول‌های پیش سرطانی و در صورت عدم درمان به موقع به سلول‌های سرطانی تبدیل خواهند شد.  

روش‌های پیشگیری و درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یا ویروس HPV را نباید دست کم گرفت، برخی افراد با وجود اینکه به این عارضه مبتلا هستند اما علائم و نشانه خاصی ندارد. در واقع شاید خود فرد هم از ابتلا به این عارضه خبر نداشته باشد، بهتر است با راه‌های پیشگیری از زگیل تناسلی آشنا شوید تا از ابتلا به این عارضه خطرناک جلوگیری کنید:
• برای داشتن یک رابطه ایمن بهتر است در زمان رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید.
• شرکای جنسی متعدد، احتمال ابتلا به این عارضه را افزایش می‌دهند.
• نسبت به چکاب‌های سالانه بی‌توجه نباشید.
• اگر علائم این عارضه را در خود مشاهده کردید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا تست‌ها و آزمایشات لازم را انجام دهید.
• قبل از برقراری اولین رابطه جنسی بهتر است واکسن HPV تزریق کنید تا در برابر این ویروس واکسینه شوید.
اگر با وجود رعایت روش‌های پیشگیری از ویروس اچ پی وی به این عارضه مبتلا شدید می‌توانید به دنبال روش‌های درمان زگیل تناسلی باشید. بهترین راه‌های درمان ویروس اچ پی وی عبارتند از:
• دارودرمانی: یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان زگیل تناسلی دارو درمانی است که معمولا در کنار سایر روش‌های درمانی هم از آن استفاده می‌کنند.
• کرایوتراپی: در کرایوتراپی یا فریز کردن زگیل تناسلی را با نیتروژن مایع فریز می‌کنند، این روش در مقایسه با سایر روش‌های درمان عوارض بسیار کمی دارد. 
• جراحی: بهترین راه برای درمان زگیل تناسلی بزرگ و گوشتی جراحی است، پزشک با استفاده از ابزار و تجهیزات مناسب ناحیه مورد نظر را برش می‌زند و بعد از برداشت زگیل آن را بخیه می‌زند.
• لیزر درمانی: یکی از بهترین روش‌های درمان زگیل‌های ریز و متوسط، لیزردرمانی است. پزشک با بی حسی موضعی سعی می‌کند ناحیه مورد نظر را بی حس کند و زگیل را با لیزر از بین ببرد. لیزر درمانی گزینه مناسبی برای زگیل‌های درشت نیست و هزینه انجام این روش در مقایسه با سایر روش‌ها بسیار بالا است.
علاوه بر این روش‌های پزشکی برخی روش‌های خانگی هم می‌تواند موجب بهبود زگیل تناسلی شود که از موثرترین روش‌ها می‌توان به مصرف سرکه سیب، روغن کرچک، آناناس، زردچوبه، آلوئه ورا، نارون کوهی، چای سبز و پیچک دیواری اشاره کرد.

جمع بندی

هرکدام از ما شاید برای یک‌بار هم که شده به بیماری‌های مقاربتی یا عارضه‌های پوستی که در ناحیه تناسلی ایجاد می‌شود، مبتلا شد‌ه‌ایم. این عارضه‌ها تنها مختص یک گروه سنی یا یک جنسیت نیست، بلکه زنان و مردان بسیاری در سنین مختلف به آن ابتلا می‌شوند. عدم رعایت نکات بهداشتی، داشتن روابط متعدد و صدها دلیل دیگر وجود دارد که زمینه را برای بروز این بیماری‌ها مهیا می‌کند. اما فرق زگیل تناسلی با جوش چیست؟ آیا این دو عارضه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ به نقل از کلینیک صدف: زگیل تناسلی و جوش هردو عارضه‌های پوستی هستند که از لحاظ ظاهری شباهت بسیاری به یکدیگر دارند. زگیل تناسلی به دنبال رابطه جنسی ایجاد می‌شود در حالی که جوش هیچ ارتباطی به رابطه جنسی ندارد.
جوش بدن یک برآمدگی ملتهب است که اطراف آن کمی قرمز می‎شود، اما زگیل تناسلی یک ضایعه گوشتی است و هیچگونه التهاب و دردی ندارد.
جوش بدن خود به خود از بین خواهد رفت اما زگیل تناسلی را نمی‌توان از بین برد، تنها می‌توان با روش‌های درمانی مختلف علائم زگیل تناسلی را کاهش داد. برای کاهش علائم زگیل تناسلی باید تحت نظر پزشک بود.

گالری تصاویر


وبگردی