آفتاب

عبور ۱۹ وزیر پیشنهادی رئیسی از فیلتر پارلمان؟ /شمارش معکوس آغاز شد



بررسی صلاحیت کابینه ابراهیم رئیسی در مجلس به ایستگاه پایانی خود رسید و حال باید دید کدام وزرای پیشنهادی، رای اعتماد وکلای مردم را به دست می آورند.

خبرآنلاین: بررسی صلاحیت مردان پیشنهادی کابینه سیزدهم، اصلی ترین بحث سیاسی روز کشور است. کابینه‌ای که به گمانه زنی‌ها مبنی بر فراجناحی بودن و حضور ۲ وزیر دولت روحانی در آن دست رد زد و حضور پر رنگ و لعاب یاران سابق محمود احمدی نژاد و برخی چهره های کم سابقه و جوان از ویژگی های آن است.
صدای اعتراضات بلند شد

لیست کابینه پیشنهادی رئیس جمهور که رونمایی شد، صدای انتقادات و اعتراضات به فهرست وزرا هم بلند شد، صدایی که حتی از سوی اردوگاه راست هم شنیده می‌شد و از نارضایتی اصولگرایان روایت می‌کرد. یکی به حضور ۹ وزیر احمدی نژاد در کابینه خرده می‌گرفت، و دیگری از عدم فراجناحی بودن آن. گلایه ها از بی‌برنامه بودن وزرای پیشنهادی و بی‌تجربه بودن وزرای پیشنهادی هم کم نبود.

این انتقادات نیز در حالی مطرح می شود که ابراهیم رئیسی، در دفاع از وزرای انتخابی‌اش گفت:« نسبت به اعضای کابینه بیان کردم در سامانه ای که فعال کردیم بسیاری از اسامی بارها تکرار شد اما چون دو وزارتخانه در زمان کمی مسئولشان انتخاب شد، اما نسبت به همه وزارتخانه ها ما نظرات را دریافت کردیم و برخی از اسامی در مدیریت های مختلف بارها و به دفعات تکرار شد. آقایان درباره سابقه ایثارگری خود نمی خواهند ریا شود اما این سابقه را دارا هستند و برای دولت ما افتخاری است که در خدمت این دوستان هستیم.»

سید رضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، در انتقاد از کابینه پیشنهادی گفت:« آنچه که از ظاهر امر برمی‌آید معرفی این افراد به مجلس به خودی خود نمی‌تواند محل اشکال و ایراد آن‌هم از نظر صالح بودن و سلامت نفس‌شان باشد، پس ما نسبت به فرد با افراد مشکلی نداریم و ان شاءالله همه صالح هستند. اما نکته اساسی اینجاست که هر کسی را بهر کاری ساختند و برخی از این آقایان هم باید ببینند که آیا واقعاً برای جایگاهی که معرفی شده‌اند تجربه و شناخت و درک کافی را دارند یا خیر.»

مرتضی طلایی، از چهره های شاخص اصولگرایان نیز بیان کرد:« کابینه قابل انتظار جبهه نیروهای انقلابی نبود و نیست این سخنی کلی است. حرف بنده حرف سیاسیون و یک فرد سیاسی نیست و یا جریانات سیاسی نیست بلکه حرف کسی است که با بدنه نیروهای اجتماعی، افکار عمومی، اقشار مختلف و اصناف و بازاریان و کارمندان، کارگران، بانوان، ورزشکاران و ... ارتباط دارم. از این رو این گفته را به نمایندگی از افکار عمومی می گویم نه به نمایندگی از یک جریان سیاسی و یا جریانات سیاسی.»

محمد هاشمی رفسنجانی، فعال سیاسی اصلاح طلب هم گفت:« بنده چندان به این مسائل واقف نیستم اما در لیستی که منتشر شده ۹ نفر از آنها از مدیران و وزرای دولت احمدی‌نژاد هستند البته عیناً در آن جایگاهی که قبلاً بودند نیستند اما در لیست حضور دارند بقیه افرادی که در لیست هستند شناخت چندانی نسبت به آنها وجود ندارد و افراد صاحب نامی نیستند یعنی کسانی نیستند که یا در کشور معروف باشند یا تجربه عملیاتی یا سیاسی داشته باشند.»
مجلس، کدام وزرا را کنار می زد؟

از روز شنبه ۳۰ مرداد ماه که ابراهیم رئیسی به مجلس رفت تا از وزرای مورد نظرش دفاع کند، تا به امروز که قرار است پرونده وزرای پیشنهادی بسته شود، وکلای مردم در جلسات پیاپی صبح و بعدازظهر به بررسی صلاحیت کابینه ابراهیم رئیسی پرداخته اند و امروز همه چشم ها خیره به ساختمان هرمی شکل بهارستان است تا ببیند، پارلمان نشین ها، به کدام وزرای پیشنهادی، مجوز ورود به پاستور را می دهند.

برخی حرف و حدیث‌ها و تحلیل ها حکایت از حذف ۳ تا ۵ وزیر پیشنهادی توسط مجلس حکایت دارد ولی برخی نیز معتقدند مجلس دولت نوپای رئیسی را در دست انداز بی وزیر ماندن نخواهد انداخت.

کاظم دلخوش، نماینده مردم صومعه سرا در مجلس درباره رد وزرای پیشنهادی می گوید؛« ما درباره دو نفر، وضعیت را پنجاه، پنجاه می بینیم فکر می کنم یکی وزیر پیشنهادی اقتصاد است و دیگری وزیر آموزش و پرورش.»

حسین سبحانی‌نیا، از فعالان سیاسی اصولگرا نیز از احتمال رد ۳ وزیر پیشنهادی خبر می دهد.

اما عباس مقتدایی، از دیگر نمایندگان مجلس است که درباره رای اعتماد مجلس به وزرا تاکید دارد؛ « تشکیل کابینه بخش مهمی از روندهای آینده کشور است و به نظر می‌رسد با توجه به بررسی‌های به عمل آمده کابینه‌ای شکل خواهد گرفت که بتواند در بالاترین سطح خدمت رسانی کند. هنوز برای این که بگوییم چه حدی از کابینه رای می آورد زود است اما پیش‌بینی‌های قابل قبول این است که کلیت کابینه رای خواهد آورد اما میزان رای آوری هر یک از وزرا پیشنهادی مشخص نیست.»




وبگردی