آفتاب

توصیه سناتور دموکرات به دولت آمریکا برای لغو تحریم سپاه و توافق با ایران



ایرنا به نقل از شبکه خبری ام ان اس بی سی نوشت: سناتور دموکرات کریس مورفی با توصیه به دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برای دستیابی به توافق با ایران در مورد لغو تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اگر این مساله (تحریم سپاه پاسداران) مانعی برای رسیدن به توافق است، باید آن را رفع کرد.

سناتور دموکرات کریس مورفی در مصاحبه ای با این شبکه در مورد مذاکرات رفع تحریم های ایران اظهار داشت: اگر ما با ایران به توافقی دست نیابیم، با تهدید بزرگی روبرو هستیم.

وی افزود: ایران در آستانه دست یافتن به سلاح هسته ای است و تنها چند هفته تا دست یافتن به مواد لازم برای ساخت سلاح هسته ای فاصله دارد. این وضعیت همچنین موجب مسابقه تسلیحاتی در منطقه خاورمیانه با تلاش دیگر کشورها مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ترکیه برای دست یافتن به سلاح هسته ای می شود که فاجعه ای برای دولت آمریکا خواهد بود.

مورفی ضمن ابراز امیدواری برای دولت آمریکا به منظور دست یافتن به توافق با ایران افزود: امیدوارم آنها اجازه ندهند که ملاحظات سیاست داخلی آمریکا مانعی برای دست یافتن به توافق با ایران شود. اگر توافق خوبی با ایران وجود دارد که مانع از دست یافتن ایران به سلاح هسته ای می شود، دولت (جو) بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا باید این توافق را امضا کند و به ما اجازه دهد توافق را به اعضای کنگره بقبولانیم ما رای لازم را جمع خواهیم کرد.

وی افزود: اما من از این بابت نگران هستم که دولت بیشتر درگیر واقعیت های سیاسی آمریکاست.

این سناتور دموکرات از ایالت کنتیکت در پاسخ به این سوال که آیا شما (کنگره) با خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست تحریم ها برای رسیدن به توافق، موافق هستید؟ گفت: بله، تاثیر واقعی قراردادن آنها در فهرست تحریم های گروه های ترویستی خارجی بی اهمیت و ناچیز است. ما در واقع ده ها عنوان تحریمی دیگر علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داریم که همچنان باقی خواهد ماند، بنابراین از نظر من اگر این مساله (تحریم سپاه پاسداران) مانعی برای رسیدن به توافق است باید آن را رفع کرد؛ زیرا هیچ نشانه ای وجود ندارد که تایید کند از زمان اعمال این تحریم بر حمایت آنها از گروه های تروریستی در منطقه تاثیر داشته باشد، به خصوص در شرایطی که تحریم های زیاد دیگری هم علیه ایران و هم علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وجود دارد.

به گزارش آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز دیروز در مصاحبه ای در پاسخ به ادامه سوال مجری مبنی بر اینکه آیا سپاه پاسداران همچنان "سازمان تروریستی" باقی خواهد ماند؟ اظهار داشت: نمی خواهم به جزییات مذاکرات اشاره کنم.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند. قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دست یابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم ها به صورت حداکثری رفع شود و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.




وبگردی