آفتاب

رئیس مرکز تجارت‌ جهانی ایران خطاب به فرصت‌طلبان بانک‌آینده؛

منافع سپرده‌گذاران وسهامداران را فدای مطامع شخصی نکنید



اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران، با اشاره به اینکه نباید منافع سپرده گذاران وسهامداران بانک آینده فدای مطامع شخصی شود، گفت: صنعت بانکداری موتور محرک اقتصاد است؛ خدایی ناخواسته چنانچه پایه های آن بلرزد، اقتصاد کشور با بحران مواجه می‌شود.

تجارت امروز: محمدرضا سبزعلیپور درصدونهمین نشست ماهانه خود بااعضاء مرکز جامع صادراتی ایران با حمایت از مذاکره عزتمندانه هیأت‌ایرانی باکشورهای طرف"برجام"و استقبال از توافق احتمالی و رفع کامل"تحریم‌ها"، اظهارداشت: نظارت بربانک‌ها اهرمی لازم وضروری‌برای هدایت این موتور به سمت تولید و پویایی نظام محسوب می‌شود.

وی افزود: چون‌بانک‌ها وظایف مهم ومتعددی همچون جذب سپرده‌هـــای مردم، تجهیـــز و توزیع اعتبارات، عملیات‌اعتباری،عملیات‌مالی،خریدوفروش‌ ارزها،نقل وانتقال وجوه، وصول‌مطالبات اسنادی ودهها خدمات دیگربرعهده دارند؛نباید درآن مدیریت سلیقه‌ای انجام شود.

سبزعلیپور درادامه‌سخنانش نسبت به‌اخبار منتشره درباره"بانک آینده"و وقایع رخ داده‌ درآن واکنش‌نشان داد و در سخنانی بین‌ مدیــران‌ شرکت‌های صادراتی، صاحبان صنایع وسرمایه،فعالان اقتصادی و دانشگاهیان،به عواقب این بحران و دل‌نگرانی های سپرده گذاران و سهامداران این بانک اشاره کرد.

وی همچنین به ابهام در یکی از بانک‌های خصوصی کشور یعنی“بانک آینده اشاره کردوگفت:قطعاً درروزهای گذشته اخبار متعددی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به وفور دیده و شنیده  شده که مدیریت یک بانک بزرگ خصوصی تابعیت کشور انگلیس را داردو برخی ازاعضاء هیأت مدیره‌آن‌بانک‌هم‌سهامدارشرکتی هستند که در کوتاهترین زمان وازطریق حمایت‌ها و تسهیلات کلانِ صدهامیلیاردی بانک با مدیریت خودشان به قدری چاق شده که پول‌های آن شرکت سر به فلک زده و حرف از دهها هزار میلیارد است!!

سبز علیپور اظهارداشت: هر رو اخبار و اتفاقات رخ داده در بانک آینده را دورا دور رصد می‌کنم؛ قصد نداشتم به آن ورود کنم امااین موضوع بقدری حساس و برای اقتصادکشور وحتی امنیت جامعه مهم است که مجبور شدم صریح وبی‌پرده به آن ورود کرده و به اخبار و عملکرد متناقض و بعضاً سوال‌برانگیز مسئولان آن مجموعه بپردازم!!  

به گفته او با توجه به مطالعاتی که شخصاً درباره“بانک آینده“انجام دادم، متوجه شدم که هیأت مدیره بانک، حدوداً 2 یا 3 سالی است که “بانک آینده“ را بدون کمترین حاشیه و مشکلات تحویل گرفته و خود فرمانده و سکاندار این بانک شده است.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران ادامه داد: اکنون که دوره ۲ ساله مدیریت قانونی هیأت مدیره فعلی بانک که توسط بانک مرکزی دولت “حسن روحانی“ انتخاب شده به پایان رسیده  است.

این اقتصاددان ادامه داد: در این دوره کارنامه قابل دفاعی ارائه نشد و حرف از شرکت داری برخی از اعضاء هیأت مدیره و دو تابعیتی مدیرعامل و زیان چند 10 هزار میلیاردی بانک به میان آمده است!!

سبزعلیپور گفت: بحث اصلی این است؛ اگر دوره ۲ ساله مدیریت قانونی هیأت مدیره فعلی بانک به پایان رسیده، پس چرا چهار دست و پا بانک را چسبیده و از قوانین تجارت کشور تخطی می‌کنند؟! قانون تجارت صراحتاً تصریح می‌کند هیأت مدیره باید در وقت قانونی کنار رفته و با تشکیل مجمع عمومی، اجازه دهند تا سهامداران، مدیرعامل و اعضاء جدید هیأت مدیره را انتخاب کنند، حال اگر سهامداران از عملکرد هیأت مدیره فعلی راضی بودند، قطعاً دوباره آنان را انتخاب خواهند کرد، در غیر اینصورت به طور غیر قانونی که نمی‌توان بر بانک مدیریت کرد!!

وی یادآور شد: اینگونه شلوغ کاری‌ها و قانون گریزی‌های؛ میلیونها سپرده گذار را نسبت به عملکرد “بانک آینده” و حتی سایر بانک‌ها بدبین و کشورمان را با بحران مواجه می کند؟ مگر ندیدیم در زمان مؤسسات مالی اعتباری غیر مجاز چه بحرانی در سطح کشور به راه افتاد و چقدر انرژی و زمان و هزینه برای جمع و جور کردن و رفع آن بحران صرف شد؟ پس تا قبل از اینکه برای کشور و مردم ایران مشکل و بحران جدید درست شود، دست از این لج و لجبازی‌ها و قانون گریزی ها بردارید و به قانون تمکین و با پایان یافتن دوران قانونی مدیریت تان، محترمانه سکان مدیریت بانک را تحویل هیأت مدیره منتخب جدید بدهید.

علیپور اظهارداشت: موارد مبهم و سوال برانگیز زیادی وجود دارد، از جمله اینکه آقایان هیأت مدیرۀ “بانک آینده“ با انتشار اخبار و کلیپ‌هایی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی ادعا می‌کنند که در بانک، فلان اتفاقات افتاده و فلان کس اینقدر تسهیلات گرفته و اینقدر هم زیان بجا گذاشته!! خب اگر موارد این چنینی وجود داشته، پس چرا پیش از اینکه دوران مدیریت تان به پایان برسد این مسائل را مطرح نمی‌کردید؟؟!!

وی گفت: چرا پس از اینکه از سهامداری برخی از اعضاء هیأت مدیرۀ بانک در “شرکت سبد گردان سرآمد بازار“ پرده برداشته شد و اخذ تسهیلات کلان توسط مدیران آنشرکت برملا شد، تازه یادتان افتاده که در این بانک اتفاقاتی رخ داده و حال که دوران قانونی مدیریت تان بپایان رسیده در نقش “سوپرمن“ به عنوان ناجی و دلسوز بانک ظاهر شده اید؟؟!! آیا فکر نمی کنید باور موضوع مطروحه از طرف شما، کمی سخت و شبهه برانگیز است؟!!

او افزود:اگر قانونی عمل نکنید و به سهامداران و قانون تجارت احترام نگذارید، چه بسا این شائبه به اذهان متبادر می‌شود که احتمالاً برخی از طرف دولت “بریتانیا“ مأموریت دارند که اوضاع پولی و بانکی ایران را بهم ریخته و بحرانی جدید برای کشورمان درست کنند!!

 وی گفت: باور کنید برخی از این مدیر نماها با هدف چپاول و همچنین نابودی بانک ها وارد موسسات مالی و بانک ها می‌شوند و تمام عملکردشان در راستای ضربه زدن به منافع و کشور و مردم است. البته شماری از همین مدیر نماها و افراد سوء نیت دار، هم اکنون در بانک های دیگری هم حضور دارند که از بردن نامشان  خودداری کنیم و اگر در آینده به راه راست هدایت نشده و در جهت منافع ملت و مملکت قدم برندارند، حتماً بطور شفاف به عملکرد تک تک آنان با ذکر نام خواهم پرداخت!!  

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: نابودی اقتصاد در یک جامعه می‌تواند ضربات و زیان جبران ناپذیری را بر پایه نظام سیاسی و حکومتی آن جامعه وارد کند لذا سوء مدیریت در بانک ها زمینه انحراف و نهایتاً نابودی اقتصاد را رقم خواهد زد.

اگر خاطر مبارکتـــان باشد 4 سال پیش معانــدین و دشمنان ایران شایعاتی را درباره ورشکستگی برخی از بانک ها مطرح کردند که همان موقع بنده از طـــریق رسانه‌ها عرض کردم که بــوی خطر در صنعت بانکداری کشور به مشام می رسد لذا در خرداد سال۹۶رسماً اعلام کردم که بانک های کشورمان اصلاً ورشکسته نیستند بلکه برخی از مدیران “ورشکسته” و “تاریخ مصرف گذشته”، بر سر تعدادی از بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری چنبره زده انداما امروز برای چندمین بار هشدار می‌دهم؛اگر دولت و دستگاههای نظارتی، امنیتی و قضایی سریعاً اقدام اساسی درجهت کنترل و رصد عملکرد سوال برانگیز برخی از مدیران بانک ها از جمله “بانک آینده“ را انجام ندهند در روزها و هفته های آینده باید منتظر خبرهای بدی در ارتباط با صنعت بانکداری کشور باشیم.




وبگردی