آفتاب

جنبش عدم تعهد خواستار پایان فوری تحریم های یکجانبه علیه کشورها شد



خبرآنلاین نوشت: زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در سخنانی به نمایندگی از جنبش عدم تعهد گفت: این جنبش از کشورهایی که مبادرت به اعمال تحریم‌های یکجانبه کرده اند، می‌خواهد با قید فوریت به این تحریم‌ها پایان دهند.

زهرا ارشادی، سفیر ‌و معاون نمایندگی دائم کشورمان نزد سازمان ملل عصر چهارشنبه به وقت محلی در سخنانی با عنوان «گزارش کمیته منشور سازمان ملل متحد» به نمایندگی از جنبش عدم تعهد در کمیته ششم مجمع عمومی افزود: جنبش عدم تعهد بر این باور است که سازمان ملل متحد، نقشی محوری و حیاتی در رسیدگی به موضوعات مرتبط با همکاری‌های بین‌المللی، توسعه اقتصادی و پیشرفت اجتماعی، صلح و امنیت، حقوق بشر و حاکمیت قانون مبتنی بر گفتگو، همکاری و اجماع‌سازی بین‌الدولی دارد.

دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل اضافه کرد: این جنبش همچنین نگرانی خود را نسبت به تجاوز مستمر شورای امنیت به وظایف و اختیارات مجمع عمومی و شورای اقتصادی و اجتماعی از طریق رسیدگی به موضوعاتی که در صلاحیت ارگان‌های مزبور است، و همچنین اقدامات صورت‌گرفته جهت ورود به عرصه هنجارسازی که ذیل اختیارات مجمع عمومی می‌باشد، اعلام می‌دارد.

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل گفت: جنبش عدم تعهد مجددا تاکید می‌ کند که اصلاحات سازمان ملل باید مطابق با اصول و رویه‌های تعیین شده توسط منشور ملل متحد انجام پذیرد. در همین راستا، کمیته ویژه منشور سازمان ملل متحد و تقویت نقش سازمان می‌تواند در بررسی مسائل حقوقی در این فرآیند مشارکت داشته باشد.

وی اظهار داشت: مایلیم کمیته‌های تحریم شورای امنیت، ارزیابی‌های عینی و ملموس بیشتری را پیرامون روش مورد استفاده در ارزیابی پیامدهای انسانی تحریم‌ها و پیامدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت اجتماعی، اقتصادی و انسانی تحریم علیه کشورها ارائه کند.

ارشادی گفت: ما همچنین انتظار داریم که اطلاعات مربوط به پیامدهای بشردوستانه اجرای تحریم‌ها، از جمله موارد تأثیرگذار بر زندگی غیرنظامیان کشور هدف، توسعه اجتماعی-اقتصادی آن و کشورهای ثالث که به‌موجب اجرای این تحریم‌ها آسیب دیده‌اند یا ممکن است آسیب ببینند، ارائه شود.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل افزود: کماکان تحریم‌های تحمیلی شورای امنیت موجب نگرانی جدی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد است. جنبش عدم تعهد بر این باور است که اعمال هرگونه تحریم‌ باید به‌عنوان آخرین راه حل تلقی شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این، تحریم‌های هدفمند تنها زمانی می‌توانند اعمال شوند که تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی یا اقدام تجاوزکارانه، مطابق با منشور وجود داشته باشد.

این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد تحریم‌ به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه در پاسخ به هیچ‌یک از موارد نقض قوانین، هنجارها یا استانداردهای بین‌المللی قابل اعمال نیست.

 ارشادی تاکید کرد: هدف تحریم‌ مجازات مردم و گرفتن انتقام از آنان نیست.رژیم‌ تحریم‌های بین‌المللی باید از ایجاد پیامدهای ناخواسته در کشور هدف یا کشورهای ثالث که ممکن است منجر به نقض حقوق بشر و آزادی‌های اساسی شود، اجتناب و از جلوگیری از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان خودداری کند.

وی افزود: جنبش عدم تعهد همچنین نگرانی عمیق خود را در خصوص اعمال قوانین و سایر اشکال اقدامات قهرآمیز در حوزه اقتصادی علیه کشورهای درحال‌توسعه از جمله تحریم‌های یک‌جانبه که موجب نقض منشور ملل متحد و تضعیف قوانین بین‌المللی و قوانین سازمان تجارت جهانی هستند، ابراز می کند.

ارشادی تصریح کرد: این جنبش همچنین از کشورهایی که مبادرت به اعمال تحریم‌های یکجانبه کرده اند می‌خواهد با قید فوریت به این تحریم‌ها پایان دهند.

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل همچنین تعهد جنبش مبنی بر حمایت از همه تلاش‌هایی را که در راستای حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات بر اساس مقررات حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد است، اعلام کرد.




وبگردی