سازمان اجتماعی

این واقعیت كه ساكنان محلات پرجمعیت، از لحاظ شیوه‌های زندگی با یكدیگر تفاوت دارند، به این معنی نیست كه شیوه زندگی پاره‌ای از آنان بهتر یا قابل قبول‌تر از سایرین بوده و می‌تواند …

این واقعیت كه ساكنان محلات پرجمعیت، از لحاظ شیوه‌های زندگی با یكدیگر تفاوت دارند، به این معنی نیست كه شیوه زندگی پاره‌ای از آنان بهتر یا قابل قبول‌تر از سایرین بوده و می‌تواند به عنوان یك معیار و ضابطه صحیح جهت ارزیابی شیوه‌های دیگر به كار رود.
متاسفانه اولیاء امور معتقدند كه فرهنگ طبقه متوسط یك فرهنگ مقایسه‌ای است و باید به عنوان ضابطه و معیارهائی، جهت ارزشیابی فرهنگهای سایر طبقات بكار رود.
این داوری به نتیجه گیری ناصحیح در مورد شیوه زندگی ساكنان محلات كثیف منجر شده است به عنوان مثال یكی از این نتیجه گیریها چنین بوده كه ساكنان محلات كثیف را كسانی تشكیل داده‌اند كه هنوز رفتارشان سازمان نیافته و به شیوه زندگی سایرین آگاهی ندارند. به دلائل متعددی طبقه فقیر محلات كثیف را باید سازمان نیافته خواند و آنان را از طبقه متوسط جدا ساخت.
علت آن است كه ساكنان این محلات به رفتارهای مختلف جنسی كه خود صحیح می‌دانند، خو گرفته و به رسیدن اوج لذت جسمانی گرایش داشته و از بزهكاری ، خشونت و زورگوئی هیچ ابائی ندارند. مطالعات دقیق و مستمری كه راجع به اجتماعات محلات كثیف انجام گرفته، بطور نوعی سازمان منظم كه تركیبی از رفتارهای اجتماعی را در بردارد باثبات رسانده است. باید دانست كه محلات كثیف سازمان نیافته نیستند بلكه سازمانهای مخصوص به خود دارند، اگر چه طبقه متوسط این سازمانها را نامناسب می‌خوانند. در این محلات كنایات و شایعات رواج فراوان داشته و تهمت‌هائی كه به شخص زده می‌شود در تعیین شخصیت اجتماعی او نقش مهمی بازی می‌كند.
بزهكاریهائی از قبیل آدمكشی‌های عمدی ـ حمله ـ تجاوز جنسی معمولاً در محلات كثیف بیشتر اتفاق می‌افتند. مطالعاتی كه در مورد آدمكشیهای عمدی در هستون فیلا انجام گرفته نشان داده است كه محلات كثیف و فقیرنشین محیط مناسبی برای ارتكاب این گونه بزهكاریهاست، باید تذكر داد در لندن نیز آدمكشی عمدی، حمله و سایر بزهكاریهائی كه با قانون شكنی، خشونت همراه است بیشتر در محلات كثیف و فقیر نشین است. یكی از انواع شرارتهائی كه توسط ساكنان این محلات صورت می‌گیرد،‌نزاعهای محلی و كشمكشهای همسایگی است، باید دانست تجاوز جنسی غالباً توسط كسانی كه در این گونه محلات سكونت دارند صورت می‌پذیرد در محیطی كه تجاوز جنسی وجود داشته باشد، بزهكاری و قانون شكنی نیز فراوان است.
جوانان به دلیل دست یابی به جنس مخالف و ارضاء تمایلات جنسی است كه مرتكب قانون شكنی و شرارت می‌شوند یكی از محققین صاحب نظر در مورد شرایط رعب‌آور زندگی در منطقه هارلم شرقی نیویورك چنین می‌گوید:
« در این ناحیه ترس و وحشت عمومی حكمفرماست، زیرا غالب افراد یا چاقو خورده‌اند یا گرفتار حمله و دزدی شده‌اند، و كمتر كسی را می‌توان یافت كه به كودكانش صدمه‌ای نرسیده و یا به مرگ تهدید نشده باشند».
ترس از زندگی ساكنان این محله را رنج می‌دهد. و قدرت یادگیری، كاركردن، سلامتی جسمی و روحی، امكان گریختن از منطقه یا محل زندگی، آزاد زیستن، دوست شدن با همسایگان، اعتماد گروهی به جهان و اعتماد كسانی كه بیرون از این محله زندگی می‌كنند، كمتر برای آنها وجود دارد و یكی از خصوصیات و نقاط ضعف اساسی محلات كثیف است. نوجوانی كه ساكن یكی از محلات كثیف واشنگتن دی سی است در اثبات این امر كه شرارت و زورگوئی در محله‌اش بسیار عادی و پیش پا افتاده است، چنین می‌گوید:
« اول كه آمدم به این محل زندگی برایم بسیار ناهنجار بوده ولی تدریجاً به وضع اینجا عادت كردم. دو سال است كه در اینجا زندگی می‌كنم.بسیاری از مردم یا كشته می‌شوند یا به اعتیاد كشیده می‌شوند تعداد كسانی كه غافلگیر شده و یا مجروح گردیده‌اند تا حدودی زیاد است بدورو بَرِ خودت نگاه كن مثل اینكه ، قانون شكنی و شرارت با خون مردم عجین شده است. بسیاری از اوقات نزاعها و جنجالها كه در همسایگی ما راه می‌اندازند باعث می‌شود نتوانیم استراحت كنیم. به ناچار بایست برای آنكه یك مقداری بخوابیم آنقدر صبر كنیم تا كشمكش و دعوای آنان تمام شود و گاه به داروهای خواب‌آور متوسل می‌شویم. مشروبخوری‌، فحش‌های ركیك، زد و خوردهائی كه منجر به جراحات سطحی و عمقی می‌گردد باعث می‌شود پلیس در فصل تابستان ۲۴ ساعته در اینجا سرو كله‌اش پیدا شود».