نوبل كیست؟

آلفردبرناردنوبل در بیست ویكم اكتبر سال ۱۸۳۳ در شهراستكهلم سوئدچشم به جهان گشود .

آلفردبرناردنوبل در بیست ویكم اكتبر سال ۱۸۳۳ در شهراستكهلم سوئدچشم به جهان گشود .در ۸ سالگی به همراه خانواده اش عازم روسیه شد . نشانه های علاقه به علوم و به ویژه شیمی درهمان نخستین سالهای كودكی در وی پدیدار شد.آموخته هایش را به شكل خودآموز فراگرفت و هیچ گاه تحصیلات دانشگاهی را از سرنگذراند . در سال ۱۸۶۳ به سوئد بازگشت و دركارگاه پدر در هلنبورگ به عنوان شیمیدان مشغول به كار شد . او در تولید صنعت مواد منفجره نیتروگلیسیرین موفقیت بسیاری بدست آورد . در۱۸۶۴ انفجاری منجر به ویرانی كارخانه و مرگ چند نفر از جمله برادر جوانترش شد ، پس از آن كه كارخانه هایی در آلمان و نروژ ساخته شدند نوبل در۱۸۶۷ اختراع نوعی از نیترو گلیسیرین به نام دینامیت را به ثبت رسانید . در دینامیت او نیتروگلیسیرین جذب خاك دیاتومه جامد بی اثری شده بود از این رو كاركردن با آن ایمن تر بود . این اختراع به سرعت كار ساخت و ساز ها را در بسیاری از كشورها بهبودبخشید.نوبل در سال ۱۸۷۵ ژلاتین منفجرشونده قویتری را ارائه داد كه در آن نیتروگلیسیرین با نیتروسلولز ژلاتینی شده بود . اختراع وی طرحهای بزرگ راه سازی مانند كانال كورینث و تونل گوتارد را امكان پذیرساخت . درسال۱۸۸۷ بالبیست ماده منفجره بی‌دود را برای امورنظامی معرفی كرد ، آلفرد نوبل مردی تنها غالباً بیمار فروتن كمرو و دوستدار انسان ها بود . او در دهم دسامبر سال ۱۸۹۶ پیش از تحقق ایده هایش درمنزل شخصی اش واقع در سن رمو ایتالیا چشم از جهان فرو بست .
قسمتی از وصیتنامه نوبل
تمام دارایی ام طبق آنچه درپی می آید تقسیم شود . این سرمایه به شكل اوراق بهادار معتبر توسط كارگزارانم از طریق تأسیس یك صندوق به عنوان جایزه سالانه به كسانی اعطا شود كه طی سال گذشته خدمت بزرگی به جامعه انسانی انجام داده باشد.
جایزه مزبور به پنج قسمت مساوی تقسیم شود و هر یك از آنها به یكی از موارد زیر اختصاص داده شود: ۱سهم برای كسی كه مهمترین اختراع یا اكتشاف در زمینه علوم فیزیك انجام داده است . یك پنجم برای كسی كه مهمترین یا مفیدترین اكتشاف رادرزمینه علم شیمی انجام داده ، یك سهم برای كسی كه مهمترین كشف دررشته فیزیولوژی یا پزشكی انجام داده باشد ، یك پنجم برای كسی كه برجسته ترین اثر ادبی را خلق كند ، ویك سهم باقیمانده به كسی تعلق گیرد كه بیشترین یا بهترین اقدام را برای ایجاد صلح و برادری و فروكاستن آتش دشمنی بین ملت ها و برقراری دوستی انجام دهد.
مشخصات جوایز
جایزه نوبل شامل مدال افتخار-دیپلم شخصی و مبالغی وجه نقد است . طبق بند چهارم اساسنامه بنیادنوبل بیش از سه نفر نمی توانند درجایزه سهیم باشند . جایزه تنها به كسانی كه درقیدحیات هستند تعلق می گیرد ، مگرآنكه نامزدی شخص وفات یافته پیش از مرگش اعلام شده باشد ، مراسم در سالن كنسرت استهكلم برگزار می شود و اعلیحضرت پادشاه سوئد شخصاً دیپلم-مدال وسند تأییدكننده مبلغ جایزه را به دست برندگان می دهد.
دیپلم افتخار فیزیك-شیمی توسط آكادمی سلطنتی علوم سوئدودیپلم فیزیولوژی یا پزشكی توسط انسیتوی كارولینا تهیه می شود ، صحافی دیپلمها بر عهده صحافی hassler و falth است۰جلدها از چرم بسیارمرغوب بز است۰دیپلم فیزیك دارای جلد آبی رنگ و دیپلم شیمی و فیزیولوژی یا پزشكی دارای جلد قرمز است ، به علاوه خوشنویسان آرمی كه از تركیب حروف اول اسم شخص تشكیل می شود را برروی هر یك از دیپلمهای اختصاصی برندگان حكاكی می كنند ، دیپلمها درون جعبه ای از جنس مقوا كه به منظورحفظ دیپلمها طراحی شده قرار می گیرند ، ابعاد دیپلم نیز ۲۳در۳۵ سانتی متر است.
طبق اساسنامه بنیاد نوبل كه با حضور پادشاه وقت سوئد در تاریخ ۲۹ ژوئن۱۹۰۰ تنظیم شده است هیأت اهدا جوایز موظف به تقدیم حواله مبلغ جایزه-دیپلم-مدال و تقدیرنامه اختصاصی به برندگان می باشد مدال نوبل فیزیك – شیمی -فیزیولوژی یا پزشكی وادبیات توسط مجسمه ساز و كلیشه ساز مشهور سوئدی -اریك لیندبرگ-و مدال نوبل صلح توسط مجسمه ساز نروژی گوستاو ویگلند طراحی شده است ، در یك طرف مدال سوئدی تصویری از نوبل و طرف دیگر آن سالروز تولد و مرگ نوبل با حروف لاتین نگاشته شده است ، این مدال تا سال ۱۹۸۰ به وزن ۲۰۰ گرم قطر۶۶میلی متر واز طلای۱۸عیار تهیه می شداز آن زمان تا كنون مدال از تركیبی از طلای ۱۸عیار و ۲۴ عیار تهیه می شود ، مبلغ جایزه در سال۱۹۰۰-۱۵۰۸۰۰كرون سوئیس بود كه در سال ۱۹۲۳ به كمترین حدخود یعنی ۱۱۵۰۰۰ كرون سقوط كرد ، اما در سالهای اخیر این مبلغ به طور قابل توجهی افزایش پیداكرده است۱میلیون كرون در سال ۱۹۸۱ ، ۲میلیون درسال ۱۹۸۶ ، ۳ میلیون كرون در سال ۱۹۸۹ ، ۴ میلیون كرون در سال ۱۹۹۰ ، ۶ میلیون كرون در سال ۲۰۰۰ و از ۲۰۰۱ ده ملیون كرون درهررشته به برندگان اهدا می شود .