مسجد جزايرى
در محله بازار و انتهاى بازار عباسآباد، مسجد حاج محمد ابراهيم تاجر اصفهانى قرار دارد.از آنجا که نسبت برخى از ائمه جماعت اين مسجد مانند مرحوم آيتالله سيد نصرالله جزايري، سيد محسن جزايري، سيدصدرالدين جزايري، سيدمحمدعلى جزايرى و ... به جزايرى مىرسد. اين مسجد به جزايرى شهرت يافته است. از بانى مسجد اطلاعات چندانى در دست نيست. اين مسجد در سال ۱۳۳۵ ش براساس نقشهٔ مهندس لرزاده، تجديد بنا شد و در حال حاضر داراى يک شبستان با مساحت ۱۷۵ متر مربع، بالکنى به مساحت ۱۰۰ متر مربع و يک آبدارخانه و انبار کوچکى در حدود سه متر مربع است.
مسجد حاج سيد عزيزالله
در داخل بافت قديمى بازار تهران، مسجد حاج سيد عزيزالله قرار دارد. صحن و شبستان اين مسجد مزين به کاشىهاى معرق است. مساحت اين مسجد حدود ۱۵۰۰ متر مربع و با دو باب حجرهٔ کنار آن از موقوفات مرحوم حاج سيد عزيزالله است. بر کاشىهاى شمال مسجد نام سلطان صاحبقران فتحعلىشاه نقش بسته است. از کتيبههاى جنوب و شرق که داراى تاريخ ۱۳۱۰ هـ.ق است، مشخص مىشود که قسمت شمالى از سه ضلع ديگر قديمىتر است.
در دالان مسجد که رو به سوى بازار دارد، سنگابى نصب شده که بر آن نوشته شده: نوشيد جام آب و بگوييد به صد نوا، لعن خدا ه قاتل مظلوم کربلا. سن ۱۳۲۷ يا اباعبداللهالحسين عليهالسلام.
مسجد الجواد
اين مسجد که به وسيلهٔ مهندس ابراهيم طراحى شده است، اولين مسجد مدرن ايرانى است. ساختمان مسجد از دو بخش؛ شبستان و سالن سخنرانى تشکيل شده است. سالن سخنرانى اين مسجد دو طبقه است. نمازخانه به صورت مخروطى از اضلاع متقاطع تشکيل شده که از رأس به طرف قاعده، پهنتر مىشود. اين دو قسمت مسجد روى هم ۱۲۵۰ متر مساحت دارد.
مسجد دانشگاه تهران
مسجد دانشگاه تهران يکى از مساجد مدرن تهران است که به سبکى نو و در عين حال با بهرهگيرى از سنتهاى قديم بنا شد.
اين مسجد در مهرماه سال ۱۳۴۵ با حضور ايوبخان رئيس جمهورى پاکستان افتتاح شد. اين بناى مذهبى شامل يک شبستان به مساحت ۹۰۰ متر مربع است. زير سازى بنا از سنگ داغون اصفهان و بتن مسلح شده و داراى گنبدى به شکل عدسى است که پايههاى آن را ستونهاى مورب از بدنهٔ اصلى ساختمان جدا نموده است. ستونها و فلکهٔ دور گنبد و شبکههاى طبقهٔ اول از کاشى معرق و توسط زبدهترين استادان کاشىساز اصفهانى تراشيده و نصب شده است. کتيبههاى شبستان نيز به همين شيوه از زمينهٔ يکرنگ ساخته شده است. در کاشىکارى مسجد آياتى از قرآن مجيد به کار رفته است.
در طراحى اين بنا تمامى تلاش بر آن بود تا اصالت هنر کاشىکارى عهد سلجوقيان که توسط هنرمندان و معماران ايرانى به وجود آمد و در زمان صفويه رونق و تکامل يافت، حفظ شود.
دو مناره مسجد به ارتفاع ۴۰/۲۸ متر تمامى با سنگ تراورتن پوشيده شده و جمله الملک الله روى هر يک از آنها منقوش است.