در سال ۱۸۹۵ یک معلم آمریکائی به‌نام ویلیام.جی. مورگان (William.J.Morgan) از درهم آمیختن بازی تنیس و بسکتبال بازی جدیدی را ابداع کرد و آن را مینونت (Minnonete) نام نهاد. در این بازی از تور تنیس و توب بسکتبال استفاده می‌شد.


ویلیام.جی. مورگان
ویلیام.جی. مورگان

بازی عبارت بود از رد و بدل کردن توپ از بالای تور و هیچ‌یک از مقررات و ضوابط امروز را نداشت. در این بازی در آغاز از توپ بسکتبال استفاده می‌شد اما چون حجم زیاد و سنگینی وزن توپ باعث ناراحت انگشتان بازیکنان می‌گردید از توپی توپ‌های بازی استفاده کردند لکن این‌کار نیز نتوانست منظور اصلی آنان را برآورده کند. سرانجام یک سازنده وسایل ورزشی برای این بازی توپ خصوص ساخت که تا اندازه‌ای پاسخگوی منظور علاقه‌مندان گردید. در بدو امر حدود میدان این بازی مشخص نشده بود و در محیط کوچکی که بیشتر در هوای آزاد بود انجام می‌شد. رفته رفته این بازی در سال ۱۸۹۶ توسط دکتر ”آلفرد هالستد“ (Alfered Halsted) که یکی از اهالی ”اسپرینگ فیلد“ بود به والیبال (Volleyball) تغییر نام یافت. بازی والیبال در ابتدا به شکل امروزی نبود، طول و عرض زمین از ابعاد کمتری تشکیل می‌شد. در ابتدا بازیکنان هر نیم ۹ نفر بودند ولی در سال ۱۹۲۰ تعداد بازیکنان یک نیم به ۶ نفر (بازیکنان داخل زمین) رسید.


والیبال از سال ۱۹۰۰ به آسیا راه یافت و تیم‌های ژاپن، چین و فیلیپین به برگزاری یک سلسله مسابقات والیبال پرداختند. در سال ۱۹۱۴ این ورش به اروپا رسید و کشورهای انگلستان، فرانسه و سپس کشورهای روسیه، چک و اسلواکی یا بازی والیبال آشنا شدند. کشورهای مطرح در دهه‌های گذشته، روسیه، چک و اسلواکی، لهستان، ژاپن، چین، کره‌جنوبی و شمالی ، کوبا، برزیل، بلغارستان و کشورهای مطرح در حال حاضر، ایتالیا، هلند، آمریکا، چین، ژاپن، آرژانتین، برزیل، کوبا، کره‌جنوبی، بلغارستان، لهستان، رومانی، کانادا، روسیه و یوگسلاوی هستند.


در سال ۱۹۳۴ نخستین بار برای تأسیس سازمان بین‌المللی اقدام شد. در سال ۱۹۳۶ کمیسیون فنی والیبال به ریاست یک فرد لهستانی تأسیس شد و اعضاء این کمیسیون از کشورهای اروپا، آمریکا و آسیا بودند. کمیسیون مزبور مقررات بازی والیبال را تصویب کرد، بدین‌ترتیب که میدان و تور را با متر اندازه‌گیری کنند و بازیکنان والیبال موظف باشند که بیش از یک ضربه به توپ نزنند. جنگ جهانی دوم سرعت رشد والیبال را کاهش داد. پس از جنگ علاقه مردم به این بازی افزایش یافت. فدراسیون‌های ملی کشورها به‌وجود آمد، چک و اسلواکی، لهستان، روسیه، ژاپن، فیلیپین به ترتیب سازمان‌هائی به‌وجود آوردند و در ایجاد تشکیلات والیبال از پیش‌گامان به‌شمار می‌آیند. همچنین فرانسه، ایتالیا، پرتغال، مکزیک در سازمان دادن فدراسیون‌های ملی خویش همت کردند. در سال ۱۹۴۷ با اولین کمیسیون که به ابتکار فرانسه، چک و اسلواکی، لهستان در فرانسه افتتاح شد فدراسیون بین‌المللی والیبال رسماً تشکیل یافت.


بل لیمود، به ریاست این فدراسیون گمارده شد، مدت‌ها در مقام خود باقی بود، و در حال حاضر آقای دکتر آگوستا عنوان ریاست این فدراسیون را دارا است. مقر فدراسیون بین‌المللی والیبال در شهر لوزان سویس است.


- اقدامات فدراسيون بين‌المللى:

از آن پس تاکنون کشورهاى جهان به‌تدريج عضويت فدراسيون بين‌المللى را پذيرفته، هم‌اکنون اين فدراسيون بيش از ۱۸۰ عضو دارد. مسابقات بين‌المللى فراوانى تاکنون انجام شده که اهم آن عبارت است از:


اولين دوره مسابقات قهرمانى واليبال مردان اروپا به سال ۱۹۴۸ در شهر رم برگزار شد و تيم چک و اسلواکى به مقام اول دست يافت. اولين دورهٔ مسابقات قهرمانى زنان اروپا در شهر پراک برگزار شد و تيم روسيه به مقام قهرمانى رسيد. اولين دورهٔ مسابقات جهانى مردان به سال ۱۹۴۹ در شهر پراک برگزار شد و تيم روسيه به مقام اول رسيد. در سال ۱۹۵۷ در کنگره‌اى که در صوفيا پايتخت بلغارستان تشکيل شد بازى واليبال در رديف بازى‌هاى المپيک ۱۹۶۴ توکيو قرار گرفت و تيم مردان روسيه و زنان ژاپن به مقام اول دست يافتند. پس از اين دوره، گهگاه مخالفت‌هائى با قرار گرفتن بازى واليبال در زمره مسابقات به‌عمل آمد، اما در سال ۱۹۶۵ رسماً در رديف بازى‌هاى المپيک قرار گرفت.


- واليبال نوين:

در حال حاضر در بسيارى از کشورهاى جهان واليبال توسعه يافته است. در اين سال (۱۹۷۰) آمارى که از طرف کميته بين‌المللى المپيک به‌دست آمده حاکى از آن است که واليبال و بسکتبال از نظر تعداد بازيکن با ۶۵ ميليون بازيکن رسمى در يک سطح قرار دارند.


محبوبيت اين بازى وقتى اوج گرفت که در سال ۱۹۶۴ ژاپنى‌ها آن را در متن برنامه‌هاى بازى‌هاى المپيک قرار دادند. جالب است که اگرچه اين بازى در ايالات متحده ابداع شده است ولى تا اواسط سال ۱۹۸۰ اين کشور در جهت توسعه آن هدايت قوى و جامعى را دنبال نکرد. در سال ۱۹۸۴ براى اولين بار مردان و زنان واليباليست آمريکا مدال‌هاى المپيک را به‌دست آوردند. تيم مردان ايالات متحده با شکست دادن برزيل مدال طلا گرفت و در قسمت زنان نيز زنان آمريکا با شکست در برابر چين مدال نقره بازى‌ها را از آن خود کرد. موفقيت اين دو تيم بر محبوبيت اين بازى در آمريکا افزود و اثر خود را در دو زمينهٔ افزايش تماشاگر و بازيگر به‌جاى گذاشت.


امروزه ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان بازیکن وجود دارد. در کشور برزیل ۲۶۰۰۰ نفر در داخل سالن از مسابقات والیبال دیدن می‌کنند ، والیبال پس از فوتبال از نظر تعداد بازیکنان و علاقمندان و بینندگان دومین ورزش جهان محسوب می‌شود. در سال ۱۹۸۶ والیبال از طریق تلویزیون رشد زیادی داشت به‌طوری که ۹۹ شبکهٔ تلویزیونی در ۵۲ کشور دنیا مسابقات والیبال را در قسمت (زنان و مردان) پخش کردند.