آفتاب

نحوه و زمان تعویض فیلترهای تصفیه آب | راهنمای مرحله به مرحله تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی



فیلترهای دستگاه تصفیه آب یکی از مهمترین بخش های این دستگاه است. تعویض به موقع این فیلترها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این بخش انواع فیلترهای تصفیه آب و ترتیب قرارگیری را بررسی میکنیم همچنین زمان تعویض و نحوه تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی را مورد بررسی قرار می دهیم.

نحوه و زمان تعویض فیلترهای تصفیه آب | راهنمای مرحله به مرحله تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی

تعویض فیلتر تصفیه آب، فرایندی نسبتاً ساده است که با رعایت برخی نکات، اغلب افراد می‌توانند آن را انجام ‌دهند. این موضوع به خصوص برای دستگاه‌های تصفیه آب ۶ مرحله‌ای و ۷ مرحله‌ای که جز درخواست‌های پرتکرار شرکت‌های فعال در این زمینه است. به همین دلیل، آموزش نحوه تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی می‌تواند از کاهش کیفیت آب، فشار به دستگاه تصفیه و خرابی آن جلوگیری کند. کارشناسان مجموعه زد زد در هنگام ارائه دستگاه‌های تصفیه، بهترین زمان تعویض فیلتر تصفیه آب و اطلاعات اولیه را در اختیار مشتری قرار می‌دهند. کافیست با این مجموعه در ارتباط باشید.

ترتیب فیلترهای تصفیه آب خانگی

برای داشتن زندگی سالم، نوشیدن آب گوارا ضرورت دارد. به همین سبب، تهیه دستگاه تصفیه آب برای بسیاری از مناطق کشور ضروری است. دستگاه‌های تصفیه آب با به کارگیری فیلترهای مختلف، ناخالصی‌ها، آلاینده‌ها و میکروب‌ها را از آب آشامیدنی حذف می‌کنند. اما مسئله مهم این است که فیلترها عمر مفیدی دارند و پس از مدتی باید تعویض شوند.

آشنایی با ترتیب فیلترهای تصفیه آب خانگی به کاربران کمک می‌کند تا روند تعویض فیلتر تصفیه آب را به شکل بهتری طی کنند و از آسیب به تصفیه آب خانگی جلوگیری نمایند. تعداد و ترتیب قرارگیری فیلترها در دستگاه‌های تصفیه آب مختلف ممکن است کمی متفاوت باشد، اما به شکل کلی، ترتیب فیلترهای تصفیه آب خانگی که در مجموعه zz تولید می‌شود به شرح ذیل است:

  1. فیلتر الیافی (PP)

  2. فیلتر کربن فعال (GAC)

  3. فیلتر کربن بلاک (CTO)

  4. فیلتر ممبران (RO)

  5. فیلتر پست کربن (Post Carbon)

  6. فیلتر مینرال (Mineral)

  7. فیلتر قلیایی (Alkaline)

  8. فیلتر اکسیژن ساز (Oxygen)

آموزش نحوه تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی

یکی از مهم‌ترین قطعات تصفیه آب را فیلترها تشکیل می‌دهند. چرا که تمام آلایندگی‌ها را از آب جدا می‌کنند. به همین سبب، مراقبت و نگهداری از این قطعات امری لازم و ضروری است که بهتر است توسط افراد حرفه‌ای در دوره‌های زمانی مشخص انجام شود.

تصویر از تعویض فیلترهای تصفیه آب

در هنگام دریافت آموزش نحوه تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی، در می‌یابیم که هر مرحله از فیلتراسیون دستگاه‌های تصفیه به شکل خاصی انجام می‌شود. در ادامه به بررسی آنها به شکل مختصر می‌پردازیم. اما برخی از کارها باید در ابتدای شروع به تعویض فیلترها مد نظر قرار بگیرد:

  • بستن شیر آب ورودی

  • جدا کردن دستگاه از برق

  • آماده کردن یک ظرف برای جمع آوری آب باقیمانده در دستگاه

  • دستکش، حوله تمیز و سایر ابزارها برای باز کردن هوزینگ‌ها

روش تعویض فیلترهای مرحله ۱ و ۲ و ۳

دستگاه تصفیه آب برای ارائه آب آشامیدنی سالم و تصفیه شده به مراحل مختلفی از فیلتراسیون مجهز است. پس آشنایی با روش تعویض فیلترهای مرحله ۱ و ۲ و ۳ کمک می‌کند تا فیلترهای بسیاری از دستگاه‌های تصفیه را به راحتی تعویض کنید.

در ادامه به بررسی روش تعویض فیلترهای مرحله ۱ و ۲ و ۳ می‌پردازیم:

مرحله 1 (فیلتر الیافی)

هوزینگ را با آچار باز کرده، فیلتر الیافی قدیمی را خارج و هوزینگ را شسته، سپس فیلتر الیافی جدید را داخل هوزینگ قرار بدهید. 

مرحله 2 (فیلتر کربن اکتیو)

هوزینگ مرحله ۲ را با آچار باز کرده، فیلتر کربن اکتیو قدیمی را خارج کرده و پس از شستشوی هوزینگ با آب فیلتر کربن اکتیو جدید را با قرار دادن واشر فیلتر به سمت بالا داخل هوزینگ بگذارید.

مرحله 3 (فیلتر کربن بلاک)

هوزینگ را با آچار باز کرده، فیلتر کربن بلاک قدیمی را خارج و پس از شستشوی هوزینگ، فیلتر کربن بلاک جدید را قرار داده و جهت عقربه‌های ساعت هوزینگ را ببندید. 

تعویض فیلترهای مرحله 4، 5 و 6 دستگاه تصفیه آب

پس از تعویض فیلترهای مرحله اول یا پیش تصفیه، نوبت به تعویض فیلترهای بالای دستگاه تصفیه آب می‌رسد. این بخش از فیلتراسیون اهمیت بسیار زیادی دارد و در صورتی که نتوانستید به درستی تعویض فیلتر را انجام دهید، بهتر است از کارشناسان کمک بگیرید.

تصویر تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی

در ادامه به بررسی نحوه تعویض فیلترهای بالای دستگاه تصفیه می‌پردازیم:

نحوه تعویض فیلتر ممبران

در دستگاه‌های تصفیه آب جدید فیلتر ممبران مهم‌ترین بخش فیلتراسیون است و بهترین زمان تعویض فیلتر ممبران RO هر یک و نیم الی دو سال است که بسته به کیفیت آب و حجم آب مصرفی این مدت زمان کوتاه‌تر یا بلندتر می‌شود. مراحل تعویض فیلتر ممبران :

  • جدا کردن شلنگ هوزینگ ممبران از اتصال کوئیک فیتینگ

  • باز کردن هوزینگ ممبران با استفاده از آچار مخصوص 

  • خارج کردن فیلتر ممبران قدیمی و تمیز کردن هوزینگ

  • قرار دادن واشر مشکی رنگ فیلتر ممبران به سمت درب هوزینگ

  • بستن هوزینگ با آچار مخصوص و اتصال شلنگ هوزینگ

 تعویض فیلتر ۵ و ۶ تصفیه آب

برای هر دو مرحله فیلتراسیون 5 و 6 نحوه تعویض یکسان بوده و با باز کردن هوزینگ و جدا کردن فیلتر قدیمی و جایگزین کردن فیلتر جدید انجام می‌شود.

زمان تعویض فیلتر تصفیه آب

برای اینکه تصفیه‌آب خانگی به‌درستی عمل کند، باید برخی از علامت‌ها که نشان‌دهنده زمان تعویض فیلتر تصفیه‌ آب است را بشناسید. نکته مهم این است که علامت‌ها برای تعویض فیلتر تصفیه‌آب ۷ مرحله‌ای یا مراحل بالاتر و پایین‌تر تقریباً یکسان است و تفاوت چندانی ندارد.

از مهمترین علامت‌های زمان تعویض فیلتر تصفیه‌ آب عبارتند از:

  • کاهش کیفیت آب تصفیه شده (طعم و بوی نامطبوع، وجود ذرات معلق)

  • کاهش دبی آب تصفیه شده

  • افزایش رسوبات و جرم روی فیلترها

  • فزایش صدای پمپ دستگاه تصفیه‌آب

البته به‌غیر از این علامت‌ها، بهتر است برای اطمینان از عملکرد صحیح دستگاه تصفیه‌ آب و حفظ کیفیت آب، به طور منظم فیلترها را بررسی کنید و در صورت نیاز آن‌ها را تعویض نمایید.

بهترین زمان تعویض فیلتر تصفیه آب

بر روی دستگاه شما تعداد زیادی از فیلتر تصفیه آب قرار گرفته که هر کدام از آنها نقش خاصی را ایفا می‌کنند. به همین سبب آشنایی با تعویض فیلتر تصفیه آب ۶ مرحله‌ای که جز دستگاه‌های پرطرفدارتر است، به شما کمک می‌کند تا در صورت نیاز بتوانید تعویض فیلتر تصفیه آب ۸ مرحله‌ای را نیز به درستی انجام دهید.

اما مسئله مهم، شناخت بهترین زمان تعویض فیلتر تصفیه آب در مراحل مختلف آن است. در ادامه، به بررسی برخی از مهم‌ترین فیلترها خواهیم پرداخت:

بهترین زمان تعویض فیلتر ممبران RO

فیلتر ممبران به عنوان مهم‌ترین فیلتر غشایی یا اسمز معکوس بر روی دستگاه تصفیه بوده و لازم است که بهترین زمان تعویض آن را برای حفظ کیفیت آب بدانید. به طور معمول، از ۱۸ تا ۲۴ ماه بهترین زمان تعویض است.

زمان تعویض فیلتر کربن نهایی

فیلتر کربن نهایی در برخی از دستگاه‌های تصفیه با ۵ مرحله فیلتراسیون، به عنوان آخرین مرحله فیلتراسیون است که وظیفه حذف بو و طعم نامطبوع آب را به عهده دارد. بهترین زمان تعویض آن، یک سال پس از استفاده است.

زمان تعویض فیلترهای کربن فعال

فیلترهای کربن فعال که  در مرحله ۲ و ۳ قرار می‌گیرند، وظایف بسیار مهمی برای جذب گازهای شیمیایی و کلر محلول در آب به عهده دارند، بهترین زمان تعویض فیلترهای کربن فعال هر شش ماه یک بار است. 

هزینه تعویض فیلتر تصفیه آب

دستگاه‌های تصفیه آب با تنوع بسیار بالایی از لحاظ تعداد مراحل فیلتراسیون تولید می‌شوند. به همین سبب، هزینه تعویض فیلتر تصفیه آب به راحتی قابل محاسبه نبوده و به عوامل زیادی ارتباط دارد.

مهمترین عوامل مؤثر بر هزینه تعویض فیلتر تصفیه آب عبارتند از:

  • نوع دستگاه تصفیه

  • تعداد مراحل فیلتراسیون

  • نوع برند خریداری شده برای فیلترها

  • هزینه اجرت تعویض فیلترها

تصویر از تعویض فیلتر تصفیه آب

مشکلات شایع بعد از تعویض فیلترهای تصفیه آب

در هنگام تعویض فیلتر تصفیه آب ۸ مرحله‌ای یا سایر دستگاه‌های تصفیه با تعداد فیلتراسیون پایین‌تر، ممکن است مشکلاتی بعد از تعویض فیلترها به وجود بیاید. آشنایی با این مشکلات به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر و با هزینه کمتر، این مشکلات را برطرف کنید.

 برخی از مشکلات شایع پس از تعویض فیلتر تصفیه آب عبارتند از:

  • روشن نشدن دستگاه تصفیه به دلیل اتصالات برقی پمپ معیوب یا مخزن پر از آب

  • عدم خروج آب از فیلتر سوم به دلیل خم شدن یا گیر کردن لوله‌ها، نصب نادرست فیلتر اول، یا مسدود شدن مسیر آب

  • نشتی هوزینگ به دلیل اورینگ معیوب یا نامناسب و بستن ناقص هوزینگ

  • طعم و بوی نامطبوع آب به دلیل طعم و بوی اولیه و بوی نامطبوع فیلترهای مراحل پیش تصفیه

در صورت کمک گرفتن از افراد متخصص و کارشناسان مجموعه زد زد، قطعاً با استفاده از فیلترهای با کیفیت و اورجینال، کمتر دچار این مشکلات خواهید شد. بهتر است برای رفع این مشکلات، اتصالات، لوله‌ها، اورینگ‌ها و فیلترها را به طور مرتب مورد بررسی قرار دهید.

نتیجه‌ گیری

تعویض فیلتر تصفیه آب امری ضروری برای حفظ کیفیت آب آشامیدنی و عملکرد صحیح دستگاه تصفیه است. زمان تعویض فیلترها با توجه به کیفیت آب ورودی، میزان مصرف آب، کیفیت فیلترها و نوع فیلتر مشخص می‌شود. در صورت نیاز به تهیه فیلترهای جدید برای تعویض در هر مرحله، بهتر است با کارشناسان مجموعه زد زد در ارتباط باشید، تا فیلترهای مناسب و استاندارد را تهیه کنید.

سوالات متداول

در صورت عدم تجربه کافی در تعویض فیلترها، چه کار کنم؟

می‌توانید از کارشناسان متخصص مجموعه zz کمک بگیرید.

هر چند وقت یکبار باید فیلترها را تعویض کرد؟

فیلترهای پیش تصفیه (مرحله 1 تا 3): هر 6 ماه

فیلتر ممبران (مرحله 4): هر 18 تا 24 ماه

فیلترهای پست کربن و مینرال (مرحله 5 و 6): هر 12 ماه

فیلتر قلیایی (مرحله ۷) ۱۲ تا ۱۸ ماه

فیلتر فرابنفش (مرحله ۸) ۱۲ تا ۱۸ ماه




وبگردی