آفتاب

بیت کوین یا بازار بورس؟ مقایسه ی سرمایه گذاری در دو بازار



امروزه بازار کریپتو کارنسی نه تنها در مقام مقایسه با بازار های بزرگی مثل طلا و بازار سهام مورد بررسی قرار می‌گیرد بلکه از جنبه های زیادی نیز با این بازار های بزرگ وارد رقابت شده است.

شاید کمتر کسی فکر می کرد که بعد از ظهور بازار جوانی مثل بازار کریپتو با آن همه ابهامی که وجود داشت، این بازار با بازارهای بزرگ و با سابقه ای مثل بازار طلا و بازار سهام قابل مقایسه باشد. اما واقعیت این است که امروزه بازار کریپتو کارنسی نه تنها در مقام مقایسه با بازار های بزرگی مثل طلا و بازار سهام مورد بررسی قرار می‌گیرد بلکه از جنبه های زیادی نیز با این بازار های بزرگ وارد رقابت شده است.

 در حال حاضر ارزش بازار کریپتو کارنسی بر اساس گزارش سایت کوین مارکت کپ از محدوده ی 1 میلیارد دلار نیز عبور کرده است. این رشد چشمگیر و البته فراگیر شدن بازار ارزهای دیجیتال با توجه به آن ویژگی های منحصر به فردی که ارائه کرده اند، باعث شد تا بسیاری از سرمایه گذاران بازار سهام و طلا در ترکیب سبد های سرمایه گذاری خود تجدید نظر کنند. البته باید توجه داشت که از جنبه های زیادی نیز ماهیت این بازار ها با یکدیگر متفاوت است.

یکی از تفاوت های اساسی بین بیت کوین و بازار سهام نوع پشتوانه ی آن ها است. سهام ارائه شده توسط شرکت ها از طریق جریان نقدینگی موجود در شرکت و همچنین دارایی های فیزیکی شرکت ها پشتیبانی می شوند. این در حالی است که در واقع آنچه به بیت کوین و ارزهای دیجیتال ارزش داده است، ماهیت ایمن و پر سرعت شبکه ی بلاکچین است. از نظر سابقه نیز بازار سهام دست برتر را دارد. عمر بیت کوین به عنوان لیدر ارزهای دیجیتال به زحمت از 10 سال تجاوز می کند در حالی که بازار سهام با چندین دهه سابقه ریشه های خود را در نظام اقتصادی دنیا تقویت کرده است.

سرمایه گذاری در کدام یک بازده بهتری دارد ؟ سهام یا ارز دیجیتال
قبل از ورود به هر بازاری باید اطلاعات لازم درباره ی آن بازار را کسب کرد. معامله کردن بدون داشتن اطلاعات درباره ی بازار هدف را نمی توان سرمایه گذاری و یا ترید کردن نامید. در واقع این نوع معاملات فقط نوعی قمار به حساب می آید که معمولا در بلند مدت نیز بازده مثبتی ندارند. در ادامه با معرفی برخی از ویژگی های بازار سهام و کریپتو کارنسی در تلاشیم تا ماهیت و پشتوانه ی هر یک را برای شما بیشتر توضیح دهیم.

هر برگ سهام را می توان به عنوان سند مالیکت بخشی از شرکت و دارایی های آن به حساب آورد. فعالان بازار سهام حتی در صورتی که با کاهش ارزش سهام خود مواجه شوند می توانند سود سالانه ی فعالیت های شرکت را دریافت کنند. علاوه بر این هر برگ سهام از طریق دارایی های فیزیکی شرکت نیز پشتیبانی می شود. فعالیت های تجاری شرکت نیز بر قیمت و ارزشمندی سهام در بازار تاثیر مستقیم دارد. به عبارت دیگر هرچه هر چه سود آوری شرکت از طریق فعالیت های تجاری آن بیشتر باشد به طور معمول ارزش سهام آن نیز به دلیل استقبال سهام داران برای خرید و البته کاهش فشار فروش، بیشتر می شود.

بازار ارزهای دیجیتال
ارزهای دیجیتال را می توان دقیقا نقطه ی مقابل طلا و سهام از نظر پشتوانه ی فیزیکی دانست. ارزهای دیجیتال خصوصا بیت کوین با پشتوانه ی یک شبکه ی ایمن و سریع بر پایه علوم ریاضی اعلام موجودیت کرد. یکی از مهم ترین ویژگی های شبکه ی بلاکچین امنیت بسیار بالای آن و غیر قابل هک بودن آن است. در واقع وقتی ساختار شبکه ی بلاکچین را مورد بررسی قرار می دهیم متوجه می شویم عملا امکان هر گونه دستکاری و یا جعل بیت کوین وجود نخواهد داشت.

ازار ارزهای دیجیتال علی رغم عمر بسیار کمی که دارد اما با ایده های جذابی که ارائه کرد خیلی زود در باشگاه بازار های جهانی اضافه شد. یکی دیگر از ویژگی های بسیار مهم دارایی های دیجیتال امکان انتقال بسیار سریع آن ها از شخصی به شخصی دیگر است. به طوری که با پیدایش بازار کریپتو کارنسی اولین بار در جهان بود که بشر می توانست یک ارزش و دارایی را در ظرف چند ثانیه از قاره ای به قاره ی دیگر منتقل کند.

دلیل نوسانات شدید قیمتی ارزهای دیجیتال
بر خلاف بازار سهام، بازار ارزهای دیجیتال به صورت غیر متمرکز اداره می شود و این یعنی مثل بازار سهام سازمان واحدی مثل کمیسیون بورس و اوراق بهادار برای آن ها وجود ندارد تا بر روند معاملات و قیمت گذاری و همچنین وضع قانون نظارت داشته باشد. در واقع ارزش گذاری ارزهای دیجیتال بر اساس فرایند عرضه و تقاضا در پلت فرم های صرافی های متمرکز و غیر متمرکز تعیین می شود. همین باعث می شود تا قیمت رمز ارز بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در صرافی های مختلف نیز با اختلاف های جزئی و گاهی حتی اختلاف های معنا دار معامله شود.

عدم نظارت نهادهای رسمی و در واقع عدم وجود محدودیت های معاملاتی که معمولا در بازارهای دیگر طبق نظر نهاد های ناظر در قالب قانون تعیین می شود باعث می شود تا عرضه و تقاضای موجود در بازار بر اساس خواست معامله گران تعیین شود و جامپ ها و دامپ های زیادی در نمودار قیمتی ارزهای دیجیتال بوجود بیاید. این در حالی است که بازار سهام به دلیل نظارت مستمر سازمان های بورسی معمولا چنین افزایش ها و کاهش های ناگهانی را تجربه نمی کند.

مزایای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال
سپر تورمی: غیر متمرکز بودن بازار ارزهای دیجیتال یک مزیت بسیار مهم هم دارد. با توجه به غیر متمرکز بودن این دارایی ها کنترل آن ها در دستان دولت ها نیست تا با چاپ بی رویه ی کوین ها ارزش آن ها را کاهش داده و باعث ایجاد تورم شوند. علاوه بر این جدای از بیت کوین که سقف مشخصی برای کل کوین های موجود در بازار تعیین کرده برخی دیگر از ارزهای دیجیتال نیز معمولا فرایند های منظم توکن سوزی را برنامه ریزی میکنند تا همیشه تعداد کوین های درگردش محدود باشد. به همین دلیل است که بیت کوین و در کل بازار کریپتو را طلای دیجیتال لقب می دهند.

تجربه نشان داده معمولا قیمت ارزهای دیجیتال با توجه اینکه بر اساس ارزهای فیات در کشور های مختلف قیمت گذاری می شوند همیشه در قالب یک سپر تورمی بسیار مطمئن عمل کرده اند. معمولا با کاهش ارزش پول های منطقه ای و فیات ارزش این ارزها افزایش می یابد. در این بین یک سوال پیش می آید، آیا تتر برای سرمایه گذاری مناسب تر است یا ترون؟


مقایسه سرمایه گذاری در بیت کوین و بازار بورس

پتانسیل کسب سود های بزرگ: نوظهور بودن و البته ناشناخته بودن برخی از ویژگی های منحصر به فرد بازار کریپتو برای بسیاری از مردم باعث شده تا ارزهای دیجیتال هر کدام پتانسیل فوق العاده ای برای ثبت قیمت های تاریخی داشته باشند. البته قبل از اینکه در بازار کریپتو کارنسی اقدام به خرید کنید حتما این نکته را در نظر داشته باید که هر پروژه ای ارزش خرید نداشته و به دلیل نوسانات شدید بازار، ورود به معامله بدون تحلیل و بررسی می توان حجم زیادی از سرمایه شما را نابود کند.

مزایایی سرمایه گذاری در بازار سهام
سابقه طولانی: چرا علی رغم ویژگی های خاصی که کریپتو و بازار ارزهای دیجیتال به دنیا معرفی کردند هنوز هم برخی به دنبال خرید و فروش در بازار سهام بوده و علاقه ی چندانی برای ورود به بازار کریپتو را هم ندارند. یکی از اصلی ترین دلایل این عدم تمایل، سابقه ی بسیار بالای بازار سهام است. سابقه ی بیشتر باعث می شود تا بررسی حرکت و روند آینده ی بازار قابل پیش بینی تر باشد. دقیقا به همین دلیل است که علی رغم اینکه بازده بازار سهام در سال های گذشته اصلا در حد و اندازه های مقایسه با بیت کوین هم نبوده اما هنوز هم برخی بازار سهام را قابل اعتماد تر می دانند.

دارای ارزش ذاتی: بدون تعارف بیت کوین بر خلاف بازار سهام و طلا ارزش ذاتی ندارد. طلا که یک دارایی فیزیکی است و در صنعت های مختلف نیز کاربرد دارد، دارای یک ارزش ذاتی است. در بازار سهام نیز هر برگ سهام در واقع سند مالکیت بخشی از شرکت به حساب می آید. اما بیت کوین چه ارزش ذاتی دارد؟

نظارت نهادهای مالی: پیش تر هم گفته شد که بازار سهام از نظارت مستمر کمیسیون های بورس و اوراق بهادار بهرمند می شود. این نظارت ها در مرحله ی اول اعتماد سرمایه گذاران را جلب می کند و در مرحله ی دوم نیز باعث می شود تا دامپ و جامپ های سریع در بازار بوجود نیاید. البته هرچقدر که نظارت بر داده ها و گزارش های شرکت ها و معاملات بورسی آن ها سخت گیرانه باشد باز هم امکان دستکاری گزارش های مالی توسط برخی افراد وجود دارد. در صورتی که شبکه ی بلاکچین به دلیل پیچیدگی های امنیتی که دارد و رنجیره های اطلاعاتی متصل به هم، امکان هر گونه دستکاری داده را از بین می برد.

بررسی معایب بازار سهام و کریپتو
نوسان شدید قیمت ها در بازار کریپتو و ثبات نسبی بازار سهام:  بزرگترین نقطه ضعف بازار کریپتو را می توان وجود همین نوسانات شدید در بازار دانست. فرایند قیمت گذاری بر اساس عرضه و تقاضا . بدون نظارت هیچ نهاد رسمی و البته نو ظهور بودن این بازار باعث می شوند تا در 10 سال گذشته پدیده ی نوسانات شدید قیمتی همیشه دامن گیر بازار کریپتو باشد.

محدود بودن ساعات معاملات بازار سهام: عیب بزرگ بازار سهام اما محدودیت ساعت های معاملاتی است. بازار سهام معمولا در هر کشوری تقریبا شبیه به تایم اداری فعال است. برداشت وجوه از حسابتان در کارگذاری هایچ نیز معمولا در همان تایم اداری باید تایید شود و بلافاصله در اختیار شما قرار نمی‌گیرد. این در صورتی است که هر ساعتی از شبانه روز که شما قصد خرید و یا فروش ارزهای دیجیتال را داشته باید فقط کافی است به صرافی نیپوتو مراجعه کنید و در کوتاه ترین زمان ممکن ارز مورد نظر خورد را معامله کنید.

حرف آخر
با وجود اینکه هر کدام معایب و مزایای خاص خود را دارد اما سرمایه گذاری در هر دو مورد به شرط آنکه اطلاعات لازم درباره‌ی معامله کردن را داشته باشید می تواند تجربه جذاب و پر سودی باشد. بهتر است قبل از ورود به هر کدام از این بازار ها اطلاعات لازم را کسب کنید تا دلیل ضرر های احتمالی شما عدم اطلاعات کافی خودتان نباشد.منبع

گالری تصاویر


وبگردی