آفتاب

معرفی کامل تجهیزات دستگاه سختی گیر رزینی



دستگاه سختیگیر رزینی یا سختی گیر آب دستگاهی است؛ که با حذف یون های مثبت آب (کاتیون ها) مانند: منیزیم، کلسیم، استرانسیم و ... آب سخت را به آب نرم تبدیل می سازد، کار این دستگاه به این صورت است که یون سدیم را جایگزین یون های کاتیونی می کند و طی این فرایند سختی آب برطرف می شود.

قبل از این که درباره تجهیزات سختی گیر رزینی صحبت کنیم ابتدا توضیح مختصری پیرامون سختی آب و دستگاه سختی گیر رزینی میدهیم.

سختی آب چیست؟

 به مجموع یون های کاتیونی موجود در آب، سختی آب می گویند که آن را با TH نشان می دهند، بدیهی است هرچه TH آب بالاتر باشد سختی آب و احتمال رسوب گذاری آب بالاتر می باشد.

دستگاه سختی گیر رزینی چیست؟

دستگاه سختیگیر رزینی یا سختی گیر آب دستگاهی است؛ که با حذف یون های مثبت آب (کاتیون ها) مانند: منیزیم، کلسیم، استرانسیم و ... آب سخت را  به آب نرم تبدیل می سازد، کار این دستگاه به این صورت است که یون سدیم را جایگزین یون های کاتیونی می کند و طی این فرایند سختی آب برطرف می شود. از این رو به این سیستم، دستگاه تبادل یون رزینی نیز گفته می شود.



دستگاه سختیگیر رزینی از تجهیزات زیر تشکیل شده است:
1- مخزن فایبر گلاس و یا مخزن فلزی
2- شیر سختی گیر
3-رزین سختی گیر
4- مخزن نمک سختی گیر
اکنون به شرح کامل هر کدام از موارد بالا می پردازیم.

1- مخزن فایبرگلاس و  مخزن فلزی:

دستگاه سختی گیر رزینی از لحاظ جنس مخزن به دو دسته تقسیم می شود:
1-دستگاه سختی گیر رزینی با مخزن FRP (اف آر پی) : این مخزن از جنس فایبر گلاس می باشد و به علت دو لایه بودن آن از مقاومت بالایی برخوردار است. از این رو امروزه استفاده از سختیگیر مخزن FRP بسیار رواج پیدا کرده است.
2- دستگاه سختی گیر رزینی با مخزن فلزی:  جنس مخازن فلزی کربن استیل می باشد. این متریال بیشترین استفاده را در ظرفیت های بالا دارد.
حال این سوال پیش می آید برای خرید سختیگیر مخزن FRP بهتر است یا فلزی؟ برای یافتن این پاسخ و تصمیم گیری بهتر به چند مورد از مزایا و معایب هر کدام اشاره میکنیم تا بهترین انتخاب، بر اساس نوع نیاز خود را داشته باشیم:



مقایسه مخزن FRP با مخزن فلزی:

1- یک ویژگی که محبوبیت یک محصول را افزایش می دهد، نصب راحت و سریع آن محصول است که مخزن frp به نسبت مخزن فلزی دارای نصب و راه اندازی راحت تری است.
2-  مخزن های frp دچار زنگ زدگی نمی شوند، اما مخازن فلزی در صورتی که از کربن استیل نامرغوبی در آن استفاده شود دچار زنگ زدگی می شوند.
3-  مخزن فایبرگلاس FRP یکپارچه است همین امر باعث می شود امکان نشتی در این مدل از مخازن به صفر برسد، اما مخازن فلزی به علت یکپارچه نبودن بدنه امکان نشتی آب در آن وجود دارد.
4- فشار کاری مخازن فلزی بیشتر از مخازن FRP می باشد، از این رو اگر با فشار کاری بالای 10بار سر و کار داشتید بهتر است از مخازن فلزی استفاده کنید.
5- اگر ظرفیت سختیگیر مورد استفاده از 1500000 گرین بیشتر باشد، قطعا باید از سختیگیر فلزی استفاده کرد.
معروفترین مارک (برند) های مخزن فایبرگلاس سختی گیر به شرح زیر می باشد:
مخزن frp برند هیدروتک   Hydrotec
مخزن frp برند جی ام              JM
مخزن frp برند مارتین    Martin

2- شیر سختی گیر:

کار اصلی و مهم شیر سختی گیر رزینی در یک سیستم، کنترل میزان دبی آب ورودی به مخازن فیلتر شنی، فیلتر کربن و سختیگیر  می باشد.
شیر های سختیگیر بر اساس جنس بدنه مخازن، به دو دسته تقسیم می شوند:
1- شیر سختیگیر برای مخازن FRP
2- شیر سختیگیر مخازن فلزی (که همان شیر های سولو ولو یا شیر سولو والو هستند)
شیر سختی گیر برای مخازن FRP از لحاظ اپراتوری به دو دسته اتومات (اتوماتیک) و نیمه اتومات تقسیم می شوند. که تنها و مهم ترین فرق این دو مدل در نیاز داشتن به اپراتور برای تغییر وضعیت شیر می باشد. شیر اتوماتیک سختی گیر برای تغییر وضعیت نیازی به اپراتور ندارد ولی شیر نیمه اتومات یا شیر دستی سختی گیر برای احیای رزین، نیاز به اپراتور دارد.


 
شیر سختیگیر اتومات خود به دو دسته کلی تقسیم می شود (عملیات احیا رزین بر اساس شیر های زمانی و جریانی صورت می پذیرد):
1- شیر اتومات سختی گیر زمانی: در این مدل از شیر ها عمل احیاء بر اساس زمان سپری شده و کارکرد دستگاه انجام می شود.
2-شیر اتومات سختی گیر جریانی: در این مدل از شیرها عمل احیاء، بر اساس میزان آب ورودی یا دبی آب انجام می شود؛ این مدل از شیر بیشتر در مکان هایی کاربرد دارد که زمان کارکرد دستگاه کم است.
شیر های سختیگیر چه اتومات باشند چه نیمه اتومات، دارای 5 وضعیت می باشد از این رو به آن ها شیر 5 حالته  نیز گفته می شود. که این 5 وضعیت شامل موارد زیر می باشد:
1- مرحله سرویس یا نرم سازی آب
2- مرحله شستشوی معکوس یا بکواش  
3-مرحله مکش آب نمک
4- شستشوی آرام
5-  شستشوی سریع

انواع شیر های سختیگیر بر اساس سایز و دبی آب:

      

شیر سختیگیر دبی آبمناسب برای مخازن با سایز(اینچ)
شیر سختی گیر 4/3 اینچ  اتومات و نیمه اتومات3 متر مکعب در ساعت1465-1252-1054-0844
شیر سختی گیر 1 اینچ اتومات و نیمه اتومات
4 متر مکعب در ساعت2472-2162-1865-1665
شیر سختی گیر 2 اینچ اتومات و نیمه اتومات10 متر مکعب در ساعت4272-4072-3672-3072-2472



لازم به ذکر است مخازن 2162 و 1865 اینچ دارای دو دهنه 2.5 و 4.5 اینچ می باشد که هم شیر یک اینچ هم شیر 2 اینچ مناسب این مخازن می باشد.
معروفترین مارک (برند) های شیر سختی گیر به شرح زیر می باشد:
1-    شیر سختی گیر رانکسین   Runxin
2-    شیر سختی گیر برند موای  mewai

3- رزین:

رزین های تبادل یون، رزین هایی هستند که یون هایی مانند کلسیم و منیزیم را از آب دریافت می کنند و به جای آن یون سدیم به آب تزریق می کنند و طی این تبادل یون، آب سخت به آب نرم تبدیل می شود.
رزین های تبادل یون به سه دسته کلی تقسیم می شوند:
1- رزین آنیونی: این مدل از رزین ها به حذف آنیون های موجود در آب مثل کلراید، سولفات و ... می پردازند و از معروف ترین آنها رزین های آنیونی A400 پرولایت می باشد. احیاء این رزین توسط اسید یا سودکاستیک صورت میگیرد.
2- رزین کاتیونی: این مدل از رزین ها همانطور که از اسمش پیداست به حذف کاتیون های آب می پردازد و بیشتر در سختیگیر مورد استفاده قرار می گیرد. دو مدل از قوی ترین رزین های کاتیونی C100E  و C100 برند پرولایت انگلیس می باشد. عمل احیاء رزین های کاتیونی با نمک طعام صورت می پذیرد.
3- رزین میکسبد: رزین هایی که به طور همزمان هم یون آنیونی هم کاتیونی را از آب حذف کنند، به رزین های میکسبد معروف هستند و بیشتر برای تولید آب مقطر در دستگاه دیونایزر مورد استفاده قرار می گیرند. از معروف ترین آن می توان به رزین MB400 پرولایت اشاره کرد.
عمر مفید رزین ها به احیاء منظم رزین بستگی دارد؛ به هر اندازه احیاء رزین منظم تر باشد، به همان میزان عمر رزین افزایش می یابد، اما به طور کلی اگر دمای رزین ها مناسب باشد و رزین دچار ضربه نشود عمری در حدود 3 تا 4 سال خواهد داشت.
قیمت رزین ها بر اساس نوع برند، کیفیت و کاربرد آن  متفاوت می باشد. قیمت رزین کاتیونی از انواع دیگر رزین کمتر می باشد و همچنین  بدیهی است قیمت رزین پرولایت انگلیس بالاتر از رزین هیدرولایت (چین)  و آکوالایت (چین) می باشد.
معروفترین مارک (برند) های رزین سختی گیر به شرح زیر می باشد:
1-  رزین کاتیونی پرولایت انگلستان
2-  رزین کاتیونی هیدرولایت چینی



4- مخزن نمک:

یکی دیگر از تجهیزات در دستگاه سختیگیر مخزن نمک می باشد که بر اساس حجم مخزن FRP تعیین می شود که کدام سایز مناسب دستگاه سختیگیر است. مخزن آب نمک در زمان احیاء رزین، به وسیله لوله های تعبیه شده نمک را از طریق شیر سختیگیر به مخزن FRP تزریق میکند تا عمل احیا رزین صورت پذیرد. در واقع مخزن نمک محفظه ای برای نگهداری از آب و نمک می باشد.

سخن آخر:
برای خرید یک دستگاه سختیگیر بهتر است در ابتدا نیاز مجموعه خود را مورد بررسی قرار دهید. برای این امر باید سختی آب ورودی به دستگاه و مقدار دبی آبی که قرار است سختی آن گرفته شود مشخص باشد. برای این کار بهتر است با کارشناسان مجرب این حوزه مشورت کنید تا بتوانید بهترین و با کیفیت ترین دستگاه را خریداری نمایید.
شرکت خانه آب آویژه وارد کننده تجهیزات سختی گیر رزینی با مجرب ترین کارشناسان این حوزه می کوشد تا شما مشتریان عزیز ضمن اطلاع از ظرفیت سختی گیر مورد نیاز مجموعه خود، بتوانید با کیفیت ترین دستگاه را با مناسب ترین قیمت خریداری نمایید.

گالری تصاویر


وبگردی