آفتاب

اصلی ترین تولیدکنندگان فولاد در دنیا



تولید کنندگان فولاد دنیا علاوه بر این که می‌توانند نیاز صنایع داخلی خود را تامین کنند، درآمد قابل توجهی از این صنعت به دست می‌آورند. در حال حاضر، کشور چین با اختلاف چشمگیری نسبت به دیگر کشورها، بزرگ ترین تولیدکننده جهان بوده و به تنهایی نیمی از تولید فولاد دنیا را به خود اختصاص داده است.

فولاد یک صنعت حیاتی است که نقش مهمی در توسعه زیرساخت‌ها، حمل و نقل، تولید و ساخت و ساز داشته و اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در همین راستا، شاخص مهمی از قدرت صنعتی و اقتصادی کشورها محسوب می‌شود. تولید کنندگان فولاد دنیا علاوه بر این که می‌توانند نیاز صنایع داخلی خود را تامین کنند، درآمد قابل توجهی از این صنعت به دست می‌آورند. در حال حاضر، کشور چین با اختلاف چشمگیری نسبت به دیگر کشورها، بزرگ ترین تولیدکننده جهان بوده و به تنهایی نیمی از تولید فولاد دنیا را به خود اختصاص داده است. کشورهای دیگر مانند هند، ژاپن، آمریکا، روسیه، کره جنوبی، آلمان، برزیل، ترکیه و ایران هم در رده‌‌های بعدی قرار دارند.
 البته برخی کشورها مانند آلمان به دلیل تکنولوژی بالای خود، به جای فولاد پایه عمدتا بر فولاد ویژه با درجه بالا تمرکز دارند. به هر حال، فعالیت این تولیدکنندگان بزرگ فولاد، تاثیر مهمی بر اقتصاد دیگر کشورهای جهان دارد.

بزرگ ترین کشورهای تولیدکننده فولاد دنیا

طی سال‌های اخیر، تولید فولاد دنیا تقریبا هر ساله افزایش داشته است. دلیل آن‌ هم عمدتا استفاده از ابزارآلات و تکنولوژی‌های مدرن در زنجیره تولید فولاد از استخراج سنگ آهن تا تولید مقاطع فولادی است. کشور چین با تولید بیش از ۱۰۰۰ میلیون تن فولاد در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ میلادی، با اقتدار رتبه اول این صنعت را در اختیار دارد. دیگر کشورهای برتر تولیدکننده فولاد دنیا هم طی چند سال گذشته به‌خصوص دو سال اخیر، عمدتا رتبه خود را حفظ کرده اند. بر اساس آمار انجمن جهانی فولاد، بزرگ ترین و اصلی ترین تولیدکنندگان فولاد دنیا در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، شامل ۱۰ کشور زیر هستند:
1. چین: ۱۰۱۳ و ۱۰۳۲.۷ میلیون تن
2. هند: ۱۲۴.۸ و ۱۱۸.۲ میلیون تن
3. ژاپن: ۸۹.۲ و ۹۶.۳ میلیون تن
4. ایالات متحده آمریکا: ۸۰.۵ و ۸۵.۸ میلیون تن
5. روسیه: ۷۱.۵ و ۷۵.۶ میلیون تن
6. کره جنوبی:‌ ۶۹.۹ و ۷۰.۴ میلیون تن
7. آلمان: ۳۶.۸ و ۴۰ میلیون تن
8. ترکیه: ۳۵.۱ و ۴۰.۳ میلیون تن
9. برزیل: ۳۴ و ۳۶.۱ میلیون تن
10. ایران: ۳۰.۶ و ۲۸.۵ میلیون تن


 

1. چین بزرگ ترین تولید کننده فولاد در دنیا

کشور چین با تولید ۱۰۱۳ و ۱۰۳۲.۷ میلیون تن و با تسلط بر صنعت فولاد جهانی، جایگاه خود را به‌ عنوان بزرگ ترین تولیدکننده دنیا تثبیت کرده است. قابلیت‌های عظیم تولیدی، توسعه زیرساخت‌ها و پروژه‌های ساختمانی این کشور، به تولید قابل توجه فولاد در این کشور کمک می‌کنند. صنعت فولاد چین طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری را تجربه کرده و علیرغم تلاش برای کاهش ظرفیت مازاد، همچنان رهبر بلامنازع فولاد جهان است. چین با تولید ۱۰۱۳ میلیون تن فولاد در سال ۲۰۲۲ و ۱۰۳۲ میلیون و ۷۹۰ هزار تن در سال ۲۰۲۳ میلادی، با اقتدار رتبه اول جهان را در این حوزه به خود اختصاص داده است. بزرگ ترین شرکت‌های فولاد چین، عبارتند از:
•    چین بائو گروپ (China Baowu Group)
•    انستیل گروپ (Ansteel Group)
•    شگنگ گروپ (Shagang Group)
•    اچ بی آی اس گروپ (HBIS Group)
•    جیان‌لانگ گروپ (Jianlong Group)


 

2. هند: ۱۲۴.۸ و ۱۱۸.۲ میلیون تن

از دیگر تولیدکنندگان فولاد دنیا که رتبه دوم را به خود اختصاص داده، می‌توان به هندوستان اشاره کرد. کشور هند در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ میلادی، به ترتیب ۱۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن و ۱۱۸ میلیون و ۲۰۱ هزار تن تولید فولاد را ثبت کرده است. نکته قابل توجه در این رابطه، اختلاف معنادار دومین تولیدکننده برتر فولاد جهان نسبت به کشور چین می‌باشد که یکه تازی آن در صنعت فولاد را نمایش می‌دهد. به هر حال، هند هم از جمله کشورهایی است که طی سال‌های اخیر، رشد مداوم تولید فولاد را ثبت کرده است. توسعه زیرساخت‌های قوی، افزایش شهرنشینی و بخش تولیدی پر رونق، مهمترین دلایل رشد تولید فولاد هندوستان محسوب می‌شوند.

3. ژاپن: ۸۹.۲ و ۹۶.۳ میلیون تن

ژاپن که با فناوری پیشرفته و توان مهندسی خود شناخته می‌شود، از جمله اصلی ترین تولید کنندگان فولاد دنیا است. این کشور علیرغم مواجهه با چالش‌هایی مانند پیر شدن جمعیت و کاهش رشد اقتصادی، همچنان در حال افزایش تولید فولاد می‌باشد. صنعت فولاد این کشور بر تولید فولاد با کیفیت بالا تمرکز داشته و بخش‌های مختلفی از جمله خودروسازی، ماشین آلات و الکترونیک را تامین می‌کند. تولید فولاد این کشور در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ میلادی به ترتیب ۸۹ میلیون و ۲۰۰ هزار و ۹۶ میلیون و ۳۳۴ هزار تن بوده که رشد ظرفیت تولید را نشان می‌دهد.

4. ایالات متحده آمریکا: ۸۰.۵ و ۸۵.۸ میلیون تن

با وجود نوساناتی در تولید فولاد ایالات متحده، این کشور همچنان جزو تولیدکنندگان برتر محسوب می‌شود. بخش های مختلف در کشور آمریکا از جمله ساخت و ساز، خودروسازی و انرژی به فولاد متکی بوده و سرمایه گذاری در پروژه‌‌های زیربنایی و تلاش برای احیای بخش تولید، به رشد این صنعت کمک کرده است. این کشور با تولید فولاد ۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تنی در سال ۲۰۲۲ و ۸۵ میلیون و ۷۹۱ هزار تنی در سال ۲۰۲۳، رتبه چهارم را در میان تولیدکنندگان فولاد دنیا به خود اختصاص داده است.

5. روسیه: ۷۱.۵ و ۷۵.۶ میلیون تن

روسیه دارای صنعت فولاد تثبیت شده ای می‌باشد. منابع معدنی وسیع این کشور به‌ویژه سنگ آهن و زغال سنگ، پایه ای قوی برای تولید فولاد فراهم کرده است. فولاد روسیه با تمرکز بر بخش‌هایی مانند ساخت و ساز، حمل و نقل و ماشین آلات، در بازارهای داخلی و بین المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تولید فولاد این کشور در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ میلادی، به ترتیب ۷۱ میلیون و ۵۰۰ هزار و ۷۵ میلیون و ۵۸۴ هزار تن بوده است.

6. کره جنوبی:‌ ۶۹.۹ و ۷۰.۴ میلیون تن

کره‌ جنوبی به دلیل فناوری پیشرفته و روش‌های تولید کارآمد شهرت داشته و فولاد این کشور در صنایع مختلف از جمله کشتی سازی، خودروسازی و ساخت و ساز مصرف می‌شود. کره جنوبی طی دو سال اخیر، به ترتیب ۶۹ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۷۰ میلیون ۴۱۸ هزار تن فولاد تولید کرده است.

7. آلمان: ۳۶.۸ و ۴۰ میلیون تن

آلمان از صنعت فولاد بسیار توسعه یافته ای برخوردار بوده و بخش فولاد این کشور، به محصولات باکیفیت و فرآیندهای تولید پیشرفته، شناخته می‌شود. این کشور سال ۲۰۲۲ با تولید ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در جایگاه هفتم و در سال ۲۰۲۳ با تولید ۴۰ میلیون و ۶۶ هزار تن، با اختلاف اندک نسبت به ترکیه در رتبه هشتم قرار گرفت.

8. ترکیه: ۳۵.۱ و ۴۰.۳ میلیون تن

صنعت فولاد ترکیه طی سال‌های اخیر، به دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیک، دسترسی به مواد خام و نیروی کار ماهر، رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. این کشور در سال ۲۰۲۲ با تولید ۳۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن در رتبه هشتم و سال ۲۰۲۳ با تولید ۴۰ میلیون و ۳۶۰ هزار تن، در رتبه هفتم برترین تولید کنندگان فولاد دنیا قرار گرفت.

9. برزیل: ۳۴ و ۳۶.۱ میلیون تن

برزیل با استفاده از ذخایر غنی سنگ آهن خود، از صنعت فولاد حمایت کرده و با تولید ۳۴ میلیون تنی، سال ۲۰۲۲ رتبه نهم را به دست آورد. سال بعد هم با تولید ۳۶ میلیون و ۱۷۴ هزار تن فولاد، جایگاه خود را حفظ کرد.

10. ایران: ۳۰.۶ و ۲۸.۵ میلیون تن

صنعت فولاد کشور ما ایران به دلیل دسترسی گسترده به سنگ آهن و منابع انرژی، طی سال‌های اخیر شاهد رشد قابل توجهی بوده است. ایران با تولید ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد در سال ۲۰۲۲ و ۲۸ میلیون و ۴۶۰ هزار تن در سال ۲۰۲۳، در جایگاه دهم بزرگ ترین تولیدکنندگان فولاد دنیا قرار دارد. در بررسی ظرفیت کارخانه های فولاد ایران، در سال 1402 فولاد مبارکه رتبه اول و شاهین بناب رتبۀ چهارم را در تولید داشته است.

گالری تصاویر


وبگردی