آفتاب

بررسی مالیات مستقیم و غیر مستقیم



پرداخت مالیات مستقیم با توجه به قوانین اداره مالیاتی انجام می‌شود. زمانی که مبلغی به عنوان مالیات برای یک شخص تعیین می‌شود او باید هزینه مالیات را در زمان مشخصی که دولت اعلام کرده پرداخت کند. برای تعیین مبلغ دقیق مالیات باید یک اظهارنامه مالیاتی به اداره مالیاتی کشور ارسال شود و تمامی قراردادهای شرکت و یا تمامی مبالغی که برای کارهای مختلف رد و بدل شده به این اداره گزارش داده شود.

مالیاتی که به دولت پرداخت می‌شود انواع مختلفی دارد که در برخی از آن همه افراد مشمول پرداخت می‌شوند و در برخی دیگر باید تنها افراد خاصی مالیات خود را بپردازند. از انواع مالیات می‌توان به مالیات مستقیم و غیر مستقیم اشاره کرد که با یکدیگر تفاوت‌های بسیار زیادی دارند. اداره مالیاتی کشور در هر سال مالی یک میزان مشخص را برای پرداخت مالیات مستقیم و غیر مستقیم بیان می‌کند. با توجه به این هزینه‌ها باید در زمان مشخص مالیات مستقیم را پرداخت کرد. برای اطلاعات بیشتر درباره مالیات مستقیم و غیرمستقیم و بررسی آنها با ما همراه شوید.

بررسی مالیات مستقیم و غیر مستقیم

مالیات مستقیم چیست؟

اگر بخواهید مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم را با یکدیگر مقایسه کرده و به بررسی این دو مالیات بپردازیم باید ابتدا با هر یک از آنها به طور کامل آشنا شویم. مالیات مستقیم به مالیاتی می‌گویند که بدون واسطه و به صورت مستقیم از برخی از افراد دریافت می‌شود. هر نوع کسب و کاری که در جامعه ما وجود داشته باشد، اگر درآمدی بیشتر از هزینه معاف از مالیات به‌دست آورد باید میزانی از مبلغ درآمد خود را به عنوان مالیات به اداره مالیاتی کشور بپردازد.

ماموران مالیاتی وظیفه دارند این مالیات را دریافت کرده و اگر افرادی که مشمول مالیات شده‌اند به هر دلیلی مالیات خود را در وقت مشخص شده پرداخت نکنند دچار جریمه خواهند شد. برخی از شرکت‌ها با فرار از مالیات به دنبال روش‌هایی هستند که از پرداخت مالیات خود جلوگیری کنند اما این به ضرر آنها است و پس از مشخص شدن آن باید علاوه بر مالیات، جریمه را نیز پرداخت کنند. از انواع مالیات مستقیم می‌توان به مالیات حق تمبر، مالیات بر ارث، مالیات بر درآمد و غیره اشاره کرد.

مالیات حق تمبر، بر ارث، و مالیات بر درآمد چیست؟

یکی از انواع مالیات مستقیم که به منظور رسمیت شناختن اسناد با توجه به تمری که روی آن قرار می‌گیرد تعیین می‌شود مالیات حق تمبر نام دارد. مالیات مستقیم شامل مالیات بر ارث هم می‌شود که بازماندگان فرد متوفی باید آن را پرداخت کنند. زمانی که تقسیم ارث انجام می‌شود باید با توجه به میزان ارثی که از فرد متوفی باقی مانده درصدی از آن به اداره مالیاتی کشور پرداخت شود.

از انواع دیگر مالیات مستقیم می‌توان به مالیات بر درآمد اشاره کرد. افرادی که در کشور ما ساکن نیستند اما از منبع درآمدی داخل کشور استفاده می‌کنند باید مالیات بر درآمد خود را پرداخت کنند. با توجه به میزان درآمدی که یک فرد در کشور ما دارد مالیات آن تعیین می‌شود.

مالیات غیر مستقیم چیست؟

مالیات غیر مستقیم از همه شهروندان دریافت می‌شود. تمامی کالاها یا خدماتی که در کشور ما ارائه می‌شوند دارای مالیات هستند. زمانی که شما یک محصول را خریداری می‌کنید باید میزانی از مبلغ خرید این محصول را به عنوان مالیات بپردازید. از انواع مالیات غیر مستقیم می‌توان به مالیات بر واردات اشاره کرد. این مالیات به منظور حمایت از تولیدات داخلی دریافت می‌شود. مالیات بر معاملات نیز از انواع دیگر مالیات‌های غیر مستقیم است که یکی از آنها مالیات بر ارزش افزوده نام دارد. زمانی که شما یک محصول را خریداری می‌کنید حتماً این متن را روی محصولی که خریداری کرده‌اید مشاهده کردید که قیمت محصول با توجه به مالیات بر ارزش افزوده تعیین شده است.

تفاوت مالیات مستقیم و غیر مستقیم

حالا که شناخت کاملی از مالیات مستقیم و غیر مستقیم پیدا کردید و با انواع آنها آشنا شدید می‌توانید تفاوت مالیات مستقیم و غیرمستقیم را بیان کنید. یکی از تفاوت‌های این دو نوع مالیات، استراتژیک بودن مالیات غیر مستقیم و پیشرو بودن مالیات مستقیم است. در واقع می‌توان گفت که مالیات مستقیم با درآمد افراد اما مالیات غیر مستقیم با خرید آنها رابطه دارد. اگرچه شما مالیات مستقیمی به دولت پرداخت نمی‌کنید اما برای دریافت هرگونه خدمات از دولت باید هزینه‌ای به عنوان مالیات غیر مستقیم بپردازید.

به دلایل مختلفی که در هر سال مالی تعیین می‌شود برخی افراد از پرداخت مالیات مستقیم معاف می‌شوند اما در هر صورت باید مالیات غیر مستقیم را بپردازند. روش‌هایی برای عدم پرداخت مالیات مستقیم وجود دارد اما در مالیات غیر مستقیم اینگونه نیست. در قوانین مالیات‌های مستقیم نکات بسیار مهمی وجود دارد که با توجه به آنها باید برخی از افراد مالیات‌های بیشتری پرداخت کرده و برخی دیگر مالیات کمتری بپردازند. در مالیات غیر مستقیم این چنین نیست و همه افراد برای دریافت هر نوع کالا یا خدماتی مالیات یکسانی را می‌پردازند. زمانی که شما برای خرید یک محصول به یک فروشگاه مراجعه می‌کنید می‌توانید از مالیات محصولات مختلف که روی آنها ذکر شده مطلع شوید.

بررسی مالیات مستقیم و غیر مستقیم

پرداخت مالیات مستقیم چگونه است؟

پرداخت مالیات مستقیم با توجه به قوانین اداره مالیاتی انجام می‌شود. زمانی که مبلغی به عنوان مالیات برای یک شخص تعیین می‌شود او باید هزینه مالیات را در زمان مشخصی که دولت اعلام کرده پرداخت کند. برای تعیین مبلغ دقیق مالیات باید یک اظهارنامه مالیاتی به اداره مالیاتی کشور ارسال شود و تمامی قراردادهای شرکت و یا تمامی مبالغی که برای کارهای مختلف رد و بدل شده به این اداره گزارش داده شود.

با توجه به درآمدی که در طول سال برای یک مجموعه به دست آمده اداره مالیاتی کشور یک هزینه را به عنوان مالیات مستقیم تعیین می‌کند. اگر در دوره آموزش مالیاتی که توسط مجموعه سما سوشیانت آریا برگزار می‌شود شرکت کنید می‌توانید با اطلاعات کامل در این زمینه در یک محیط شغلی مشغول فعالیت نیز شوید. این روزها مشاغلی که در این زمینه کسب درآمد می‌کنند بسیار زیاد شده‌اند و به راحتی با داشتن مدارک این دوره‌های آموزشی می‌توانید مشغول به کار شوید.

خدمات مجموعه سماسوشیانت آریا

حالا که با مالیات مستقیم و غیر مستقیم آشنا شدید می‌خواهیم به شما مجموعه‌ای را معرفی کنیم که خدمات متنوعی در زمینه حسابداری و مالیاتی ارائه می‌دهد. یکی از مجموعه‌های مطرح در کشور که سابقه طولانی مدت در این زمینه دارد مجموعه سما سوشیانت آریا است. شما با مراجعه به سایت این مجموعه می‌توانید از خدمات متنوع آن برخوردار شده و اطلاعات زیادی به دست آورید. دوره‌های آموزشی گوناگونی که توسط این شرکت برگزار می‌شود هم اعتبار بسیار بالایی برای به دست آوردن اطلاعات شما خواهند داشت. اگر می‌خواهید یه تیم حسابداری بسیار قوی را در مجموعه خود به وجود آورید می‌توانید از خدمات این شرکت استفاده کنید.


گالری تصاویر


وبگردی