آفتاب

فرش 1200 شانه یا 700 شانه؟ کدام را انتخاب کنیم؟



فرش‌ها با شانه‌های مختلفی تولید می‌شوند و برخی از ویژگی‌ها و تفاوت‌های آنها اطلاع ندارند. اطلاع از ویژگی‌های فرش کمک می‌کند تا هنگام خرید انتخاب درستی داشته باشید.

یکی از مهمترین ویژگی‌های فرش که هنگام خرید باید به آن توجه کنید، شانه فرش است. به تعداد گره‌های فرش در هر یک مترمربع شانه می‌گویند. فرش‌ها با شانه‌های مختلفی تولید می‌شوند و برخی از ویژگی‌ها و تفاوت‌های آنها اطلاع ندارند. اطلاع از ویژگی‌های فرش کمک می‌کند تا هنگام خرید انتخاب درستی داشته باشید. اگر هنگام خرید فرش نمی‌دانید فرش ۱۲۰۰ شانه بهتر است یا فرش ۷۰۰ شانه این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

مشخصات فرش ۱۲۰۰ شانه

از باکیفیت‌ترین فرش‌های موجود در بازار فرش 1200 شانه را می‌توان نام برد که به‌خصوص در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این فرش به‌خاطر تراکم بالا و بافت ریزی که دارد بسیار محبوب شده است. فرش ۱۲۰۰ به فرش‌های دستباف شباهت زیادی دارد و تراکم آن حدود ۳۶۰۰ است. تراکم بالای این فرش باعث شده در بافت آن از الیاف نازک استفاده شود. نازک بودن الیاف نیز سبب شده نسبت به فرش ۷۰۰ شانه لطافت بیشتری داشته باشد. این فرش به خاطر لطافت، ظرافت و زیبایی از فرش‌هایی که شانه پایین‌تری دارند متمایز شده است.

مشخصات فرش ۷۰۰ شانه

یکی از متداول‌ترین انواع فرش‌ها، فرش ۷۰۰ شانه است که بین ۲۱۰۰ تا ۳۰۰۰ گره تراکم دارد. رایج‌ترین آن فرش ۷۰۰ شانه با تراکم ۲۵۵۰ است. این فرش در مقایسه با سایر فرش‌ها ضخامت بیشتری دارد و ارزان‌تر است. اختلاف کیفیت، دوام و زیبایی این فرش با فرش ۱۲۰۰ بسیار کم است و برای همین پرفروش‌ترین فرش بازار به شمار می‌رود.

تفاوت فرش ۷۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه

بین فرش‌های 700 شانه و ۱۲۰۰ شانه تفاوت‌های متعددی وجود دارد که باعث ایجاد ویژگی‌های خاص در هر کدام شده‌اند. این تفاوت‌ها عبارتند از:

❖ تفاوت در دوام و لطافت

یکی از مهمترین تفاوت‌ها در بین فرش ۷۰۰ شانه ۱۲۰۰ شانه دوام و لطافت آنها است. نخ‌هایی که در بافت این دو فرش به کار رفته‌ است جنس مشابهی دارند؛ اما از نظر دوام یکسان نیستند. این تفاوت به‌خاطر شانه و تراکم فرش‌ها است. هر چه شانه و تراکم فرش بیشتر باشد در نهایت فرش ضخامت کمتری دارد. از این رو فرش ۱۲۰۰ شانه از دوام کمتری نسبت به فرش ۷۰۰ شانه برخوردار است. با این وجود تراکم بالای فرش ۱۲۰۰ باعث شده نرمی و لطافت بیشتری داشته باشد.

❖ تفاوت در زیبایی

هر چه بافت فرش ریزتر باشد زیبایی بیشتری دارد و به فرش‌های دستباف شبیه‌تر است. فرش ۱۲۰۰ شانه از فرش ۷۰۰ شانه ریز بافت‌تر است و برای همین زیبایی و لطافت بیشتری دارد. فرش ماشینی جدید ۱۲۰۰ شانه از مدل‌های بسیار زیبا و متنوعی برخوردار بوده و با دکوراسیون‌های امروزی مطابقت دارد.

❖ تفاوت در مواد اولیه

همانطور که گفته شد جنس نخ در فرش‌های ۷۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه یکسان است؛ اما از نظر شماره نخ با یکدیگر متفاوت هستند. شماره نخ در فرش ۱۲۰۰ شانه نسبت به فرش ۷۰۰ شانه بالاتر است. در واقع فرش ۱۲۰۰ از نمره نخ ۲۷ و ۳۰ و سه لا و فرش ۷۰۰ شانه از نمره نخ ۱۸ و سه لا بهره‌مند است.

❖ تفاوت در ارتفاع نخ خاب

ارتفاع نخ خاب از دیگر تفاوت‌های فرش ۷۰۰ شانه و ۱۲۰۰شانه است. فرش ۷۰۰ شانه از ارتفاع نخ خاب ۱۱ میلیمتر و فرش ۱۲۰۰ شانه از ارتفاع نخ خاب 9 میلی‌متر برخوردار است. این ارتفاع باعث شده فرش ۷۰۰ شانه ضخامت بیشتری داشته باشد. همچنین توجه داشته باشید به‌خاطر این که فرش ۱۲۰۰ شانه تعداد گره‌های بیشتری دارد باعث شده تا از نظر وزن با فرش ۷۰۰ شانه یکسان باشد.

❖ تفاوت از نظر تعداد گره

تراکم فرش ۱۲۰۰ شانه حدود ۳۰۰۰ است و تعداد گره‌های آن به ۱۲ میلیون می‌رسد. در صورتی که تراکم فرش ۷۰۰ شانه ۲۵۵۰ است و تعداد گره‌های آن ۷ میلیون و ۱۴۰ هزار هستند. این ارقام برای فرش ۱۲ متری محاسبه شده‌اند. با وجود اختلاف بالایی که بین گره‌های این دو فرش وجود دارد؛ اما از نظر وزن تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. وزن فرش ۱۲ متری ۴۱ تا ۴۳ کیلوگرم بوده و این وزن در فرش‌های ۷۰۰ شانه و 1200 شانه ثابت است.

❖ تفاوت در تراکم

یکی دیگر از موارد تفاوت فرش ۷۰۰ با ۱۲۰۰ شانه، تراکم است که به‌عنوان یکی از شاخصه‌های اساسی در رابطه با شانه فرش شناخته می‌شود. هر چه فرش شانه بیشتری داشته باشد از تراکم بیشتری بهره‌مند خواهد بود. در نتیجه فرش‌های ۱۲۰۰ شانه تراکم بالاتری در مقایسه با فرش‌های ۷۰۰ شانه دارند. در نهایت بالا بودن تراکم باعث افزایش استحکام و سفتی فرش می‌شود.

❖ تفاوت در قیمت

یکی از مهمترین معیارهای خرید فرش قیمت است. استفاده نخ در شانه‌های مختلف باعث شده فرش‌ها قیمت‌های متفاوتی با یکدیگر داشته باشند. هر چه نخ نازک‌تر باشد قیمت فرش بالاتر می‌رود. به این ترتیب فرش ۱۲۰۰ قیمت نسبتا بیشتری از فرش ۷۰۰ شانه دارد. از دیگر علت‌های بالا بودن قیمت فرش‌های ۱۲۰۰ شانه تراکم بیشتر و طرح و نقوش پیچیده‌تر است.


فرش ۷۰۰ شانه بخریم یا ۱۲۰۰ شانه؟

فرش ۷۰۰ شانه به‌خاطر ضخامت بیشتری که دارد برای نشستن و محیط‌های پرتردد مناسب‌تر است. در صورتی که فرش ۱۲۰۰ شانه ضخامت کمتری دارد و چون سطح آن سفت‌تر بوده برای مکان‌های کم تردد انتخاب بهتری است. از نظر زیبایی و نقش و نگار تفاوت زیادی بین فرش‌های ۷۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه حس نمی‌شود و در صورتی که قیمت برایتان مهم است بهترین انتخاب برای شما خرید فرش ۷۰۰ شانه است. هر دو از کیفیت بالایی برخوردار هستند و از پرفروش‌ترین فرش‌ها در بازار به شمار می‌روند. با توجه به تفاوت‌هایی که بررسی شد و محیط مورد نظر می‌توانید انتخاب کنید که کدام فرش برای شما بهتر است.

از کجا فرش ۷۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه بخریم؟

فروشگاه آقای فرش در حال حاضر فروش فرش آنلاین را برای راحتی مشتریان فراهم کرده تا خریداران بتوانند انواع فرش‌های ماشینی و دستباف 700 شانه و ۱۲۰۰ شانه را به صورت آنلاین خریداری کنند. تنوع فرش‌ها از نظر طرح، رنگ و سبک بسیار بالا بوده و مشتریان با دست باز می‌توانند فرش مورد نظر خود را خریداری کنند. این مجموعه انواع فرش‌ها را با تضمین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به فروش می‌رساند. اگر در خصوص انتخاب فرش دچار تردید هستید می‌توانید با مشاوران مجموعه تماس بگیرید و فرش مناسب دکوراسیون خود را سفارش دهید.
سخن پایانی
فرش ۷۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه از محبوب‌ترین فرش‌ها در بازار هستند که به بررسی تفاوت‌ها و ویژگی‌های هر یک در مقاله اشاره شد. فرش‌ها کیفیت و دوام فوق‌العاده‌ای دارند و با توجه به نوع کاربردی که دارند می‌توانید یکی از آنها را انتخاب و خریداری کنید.


گالری تصاویر


وبگردی