آفتاب

همه چیز در مورد عقیم کردن سگ، زمان انجام و فواید آن



مسئولیت اجتماعی توله‌هایی که در بارداری پت ایجاد می‌شوند و به دنیا می‌آیند نیز، موضوع بسیار مهمی است که همیشه از سوی سرپرستان مورد توجه قرار می‌گیرد و عقیم سازی منطقی‌ترین راه برای مراقبت بیشتر و ایجاد شرایط رفاهی مطلوب است.

عقیم سازی سگ یک روش جراحی است که به صورت رایج و روتین در کلینیک‌های دامپزشکی و بیمارستان‌های دامپزشکی انجام می‌شود. در این روش، غدد مسئول ترشح هورمون‌های تولید کننده اسپرم یا تخمک در سگ، به طور کامل یا جزئی برای جلوگیری از تولید مثل برداشته می‌شوند. این جراحی برای کنترل جمعیت سگ‌ها، جلوگیری از بارداری، کاهش ریسک بیماری‌های مرتبط در سنین بالاتر انجام می‌شود. معمولا عقیم سازی با سلامت پت ارتباط مستقیمی دارد و در صورت عدم تمایل به داشتن توله یا جفتگیری، این پروسه انجام می‌شود.

اگر شما نیز سر دو راهی عقیم کردن سگ مانده‌اید، همراه ما باشید تا جزییات، مزایا و زمان انجام عقیم سازی سگ را بررسی کنیم.


چرا عقیم سازی؟

معمولا در حیوانات خانگی، نیاز به جفتگیری پس از سنین بالغ شدن احساس می‌شود. در این شرایط باید برای پت دلبندتان جفتی پیدا کنید که روند طبیعی جفتگیری انجام شود. اما عواقبی مثل ابتلا به بیماری‌های خاص، بارداری، افسردگی، بارداری کاذب و ... از جمله دردسرها و مشکلاتی است که در این روند وجود دارد. بسیاری از سرپرستان پت، با انگیزه مراقبت از پت و کاهش ریسک بیماری‌هایی که در صورت عقیم نکردن پت با آن مواجه خواهید شد، دست به این کار می‌زنند. در بعضی مواقع بارداری‌های سخت جان پت را تهدید می‌کند که قطعا برای هر سرپرستی غیرقابل تحمل خواهد بود. مسئولیت اجتماعی توله‌هایی که در بارداری پت ایجاد می‌شوند و به دنیا می‌آیند نیز، موضوع بسیار مهمی است که همیشه از سوی سرپرستان مورد توجه قرار می‌گیرد و عقیم سازی منطقی‌ترین راه برای مراقبت بیشتر و ایجاد شرایط رفاهی مطلوب است.


پروسه عقیم سازی چگونه است؟

شاید شما هم تصمیم به انجام عقیم سازی گرفته باشید! در این شرایط باید حتما مراحل عمل جراحی عقیم کردن سگ را بدانید تا هوشمندانه برای این پروسه برنامه ریزی کنید. در اینجا جزییاتی را مرور می‌کنیم که قطعا آگاهی از آن به شما کمک می‌کند تا بدون نگرانی و استرس کمتری اقدام کنید.

  • آماده سازی قبل از عمل: قبل از جراحی، سگ به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت ناشتا خواهد بود و هیچ غذایی نباید در این زمان استفاده شود.

  • آماده‌سازی روز عمل: سگ پس از انجام آزمایشات لازم و بررسی شرایط سلامتی، تحت تأثیر بی هوشی قرار می‌گیرد تا از درد و ناراحتی‌های جراحی پیشگیری شود.

  • انجام جراحی: در این مرحله، دامپزشک یا جراح با استفاده از تجهیزات جراحی مناسب، در یک محیط استریل، به برش و از بین بردن غدد مربوطه می‌پردازد. روش‌های مختلفی برای اخته کردن سگ وجود دارد که با تشخیص پزشک یکی از آن‌ها انجام می‌شود.

  • مراقبت های بعد از جراحی: پس از جراحی عقیم کردن سگ، باید پروسه مراقبی را آغاز کنید. در این راستا لازم است جای زخم را مراقبت نموده و از رطوبت یا آلودگی در این ناحیه پرهیز کنید. بازی سنگین، فشار به شکم و هر اقدام اینچنینی ممنوع است تا سگ زمان ریکاوری را به خوبی طی کند.

  • بازیابی: سگ باید به طور کامل از بی هوشی خارج شود و پس از آن مرکز درمانی را ترک کند. پس تا زمان ریکاوری کامل سگ منتظر بمانید.

ضمناً، شما باید در این خصوص تحقیقات کاملی را انجام دهید و با دامپزشک مشورت نمایید. به این ترتیب می‌توانید تجربه مطلوبی در این راستا کسب کنید.

غذای خشک سگ رویال کنین مخصوص سگ عقیم شده


مزایای عقیم سازی سگ

عقیم کردن سگ مزایای زیادی دارد که معمولا سرپرستان پت، با توجه به همین مزایا دست به کار می‌شوند. در این بخش به بررسی دقیق مزایای عقیم سازی سگ می‌پردازیم.

  • کاهش بهانه گیری سگ‌ها: عقیم کردن سگ می‌تواند از بهانه گیری های گاه و بی گاه سگ برای جفتگیری کم کند. به این ترتیب ریسک تماس با جنس مخالف و بروز بیماری‌های این‌چنینی کاهش می‌یابد.

  • کاهش ریسک گم شدن سگ: در فصول جفتگیری سگ‌ها تمایل زیادی به یافتن جفت دارند و به صورت غریزی تلاش می‌کنند تا از خانه فرار کرده و جفتشان را پیدا کنند. با عقیم سازی ریسک این رویداد به حداقل می‌رسد.

  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های دستگاه تناسلی: با جلوگیری از تولید هورمون‌های جنسی، خطر ابتلا به بیماری‌های دستگاه تناسلی مانند سرطان‌های تناسلی به شدت کاهش می‌یابد.

  • قطع عادت ماهیانه یا فحل در سگ‌ها: سگ‌های ماده پس از عقیم کردن، دوره فحل را طی نمی‌کنند.

  • کاهش سلطه‌جویی: عقیم سازی سگ می‌تواند رفتارهای غیرمطلوب مانند سلطه‌جویی و رفتارهای خاص این‌چنینی را کاهش دهد.

  • افزایش طول عمر: با کاهش خطر بروز بیماری‌های جنسی و تناسلی، می‌توان انتظار داشت که طول عمر سگ‌ها افزایش یابد و ریسک فاکتورها به حداقل برسد.

  • جلوگیری از بیماری‌های ناشی از حاملگی ناخواسته: با عقیم کردن سگ ، خطرات مرتبط با حاملگی ناخواسته مانند توله‌های زیاد، زایمان سخت، خونریزی و عفونت کاهش یابد.

  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف: عقیم کردن سگ می‌تواند از بروز بیماری‌هایی مانند فتخ و تومور‌های تناسلی جلوگیری کند.

  • مسئولیت اجتماعی: با عقیم سازی مسئولیت شما در مقابل تولد توله های بی سرپرست کاهش می‌یابد.

  • عدم نیاز به نشانه‌گذار: سگ ها به صورت غریزی برای تعیین قلمرو و جفت یابی نشانه گذاری می‌کنند! به این ترتیب با اسپری کردن ادرار میتوانند این کار را انجام دهند. پس از عقیم سازی دیگر نشانه‌ای از چنین رویدادی نخواهید دید.

معایب عقیم کردن سگ

عقیم کردن سگ، به همان میزان که دارای مزیت است و باید از آن آگاهی باشید، معایب محدودی دارد که دانستن آن به شدت اهمیت دارد. چرا که با آگاهی کافی میتوانید تصمیم گیری مطلوبی را رقم بزنید.

  • تغییرات رفتاری و فیزیکی: بعضی از سگ‌ها ممکن است پس از عقیم کردن دچار تغییرات رفتاری مثل کاهش فعالیت، افزایش وزن یا تغییر در رفتار‌های اجتماعی نشان دهند. این تغییرات به مرور بهبود می‌یابد.

  • مشکلات سلامتی ممکن: هرچند بسیاری از سگ‌ها بدون مشکل عقیم می‌شوند، اما در صورتی که پزشک متخصص و باتجربه ای انتخاب نکرده باشید، ریسک بروز مشکلات بعدی پس از اخته کردن سگ وجود دارد.

  • تغییرات هورمونی: عقیم کردن سگ می‌تواند تغییرات در سطوح هورمون‌ها ایجاد کند. در این صورت ممکن است دچار عوارضی مثل چاقی، تغییرات در پوست و مو و برخی مشکلات رفتاری شوند.

  • ناتوانی برای داشتن توله: قطعا پس از اخته کردن سگ امکان بارداری یا باردار کردن در سگ‌ها ازبین خواهد رفت.

بهترین زمان عقیم کردن سگ

بهترین زمان برای عقیم سازی سگ‌ها نر و ماده، بسته به متغیرهای مختلفی دارد که آگاهی از آن به شما کمک می‌کند تا به موقع تصمیم بگیرید. برای سگ‌های نر معمولاً بهترین زمان برای عقیم کردن، از 6 تا 9 ماهگی است. در این دوره، سگ‌ها بالغ شده و بدن آنها به شکل کامل تشکیل می‌شود اما هنوز عادات تولید هورمون‌ها کاملاً برقرار نشده است. با این حال، می‌توان سگ‌های نر را در هر سنی تا 10 سالگی عقیم کرد. اما برای پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف هر چه سریعتر این روند دنبال شود به نفع شما خواهد بود. برای سگ‌های ماده بهتر است قبل از فحل سوم اقدام کنید. حتی پس از اولین دوره فحل نیز میتوانید دست به این کار بزنید. یادتان باشد که انجام پروسه عقیم سازی در زمان مناسب میتواند ریسک بروز بیماری های مختلف را کاهش داده و سلامت پت را تضمین کند.


گالری تصاویر


وبگردی