آفتاب

9 نکته کاربردی برای موفقیت در فریلنسری



فریلنسری به نوعی از کار گفته می‌شود که در آن یک فرد متخصص به صورت پروژه‌ای یا دورکار با شرکت‌ها و کسب و کارهای دیگر کار می‌کند.

فریلنسری یک سبک زندگی و یک مدل کاری است که در آن افراد به صورت مستقل برای مشتریان مختلف کار می‌کنند. این سبک کار مزایای زیادی از جمله آزادی، انعطاف پذیری و درآمد بالا دارد. با این حال، فریلنسری چالش های خاص خود را نیز مانند رقابت زیاد، مدیریت زمان و سازماندهی کارها را دارد. در این مقاله ۹ نکته مهم درباره فریلنسری موفق را به شما گفته‌ایم که با استفاده از آن می‌توانید موفقیت قابل توجهی را در این سبک کاری کسب کنید. با ما همراه باشید.

فریلنسری چیست؟

فریلنسری اصطلاحی است که در سالیان اخیر زیاد شنیده می‌شود. فریلنسری به نوعی از کار گفته می‌شود که در آن یک فرد متخصص به صورت پروژه‌ای یا دورکار با شرکت‌ها و کسب و کارهای دیگر کار می‌کند. با توجه به اینکه در فریلنسری می‌توان با کشورها و کارفرماهای خارجی هم کار کرد، بسیاری از متخصصان جذب این نوع کار کردن شده‌اند. سایت‌های زیادی وجود دارند به افراد کمک می‌کنند تا پروژه‌های دورکاری جذب کنند. با پیدا کردن بهترین سایت های فریلنسری می‌توانید درآمدهای خوبی را در این مسیر کسب کنید.
فریلنسری مسیری است که چالش‌ها و سختی‌های خاص خودش را دارد و کسی که می‌خواهد کار فریلنسری انجام دهد، باید خودش را برای این سختی‌ها آماده کند. در ادامه ۹ نکته مهم درباره این کار گفته‌ایم که با رعایت آن‌ها می‌توان با کیفیت و راندمان بالاتری کار کرد.

نکته اول: پشتوانه داشته باشید

هنگامی که برای اولین بار به صورت فریلنس شروع به فعالیت می‌کنید، باید یک منبع درآمد قابل اعتماد داشته باشید. ابتدای مسیر فریلنسری کار سختی پیش روی شما قرار دارد؛ به همین دلیل اکثر فریلنسرها در شروع کار خود روی پروژه‌های کوچک و آزمایشی کار می‌کنند، در حالی که هنوز شغل قبلی خود را نگه داشته‌اند. در واقع به عنوان یک فریلنسر باید اطمینان حاصل کنید که جا پای خود را در پروژه‌ها سفت کرده‌اید، سپس به آن به عنوان یک عنوان شغلی ثابت و مطمئن نگاه کنید.
وقتی تازه شروع می کنید، باید یا هنوز مشغول به کار باشید یا برای چند ماه پس انداز داشته باشید که بتوانید از آن برای زندگی استفاده کنید. حتی هنگامی که یک فریلنسر باتجربه هم هستید، باید یک حاشیه امن برای خود داشته باشید. این ممکن است به معنای داشتن یک حساب پس انداز قابل توجه یا یک درآمد دوم باشد. البته اگر بدون کسب درآمد از طرف خودتان پشتوانه مالی دارید، نیازی نیست اوایل فریلنسری خود کار ثباتی هم داشته باشید؛ اما اگر هزینه‌های مشخصی دارید و باید ماهانه پول مشخصی را دربیاورید، به شما پیشنهاد می‌کنیم در ابتدای مسیر خود با جانب احتیاط رفتار کنید و کار ثابت قبلی خود را سریعا ترک نکنید.

نکته دوم: مخاطبان خود را پیدا کنید

هنگامی که تحقیقات خود را به طور کامل انجام دادید، باید مخاطبان خاص خود را شناسایی کنید. به زبان ساده‌تر در شروع کار مشتریان خاصی را مورد هدف پروژه‌های خود قرار دهید تا بعدا بتوانید دایره کارها و مشتریان خود را نیز گسترده کنید. مثلا اگر تخصصی در تولید محتوای متنی دارید، در همان ابتدا به دنبال کسانی که نیاز به محتوای متنی دارند بگردید. مثلا لازم نیست از همان ابتدا پروژه‌های محتوای تصویری را هم بگیرید. به این صورت خود را به عنوان یک متخصص خوب معرفی کنید که کارفرماهای مشخص ولی وفاداری می‌خواهند با شما کار کنند. بدین شکل خودتان را از سایر رقبایتان در دنیای فریلنسری متمایز می‌کنید.


 

نکته سوم: نرخ دستمزد تعیین کنید

هنگامی که فریلنسینگ را آغاز می‌کنید، یکی از سخت‌ترین تصمیماتی که باید بگیرید تعیین نرخ دستمزد است. این موضوع هم طبیعی است؛ چرا که اگر به عنوان کارمند سابق وارد این دنیا شوید، احتمالا اطلاعات خیلی بالایی درباره نحوه تعیین نرخ دستمزد ندارید. بهترین راه برای تعیین نرخ دستمزد، این است که کارهای خودتان را بر اساس ارزشی که ایجاد می‌کنند قیمت گذاری کنید. چرا که اگر کارهای خود را به شکل ساعتی یا با هزینه ثابت ارائه دهید، به زبان ساده تخصص خود را کیلویی می‌فروشید.
شما در مسیر کشف مشتریان احتمالی خود، می‌توانید نیازهای آن‌ها را شناسایی کنید و بر اساس نیازی که دارند کاری ارزشمند تحویل آن‌ها دهید. در ابتدا نباید دستمزد بالایی برای خود در نظر بگیرید، اما کار خود را ارزان هم نفروشید. با گذر زمان که تجربه و تخصص شما بیشتر و بهتر شد، می‌توانید دستمزد خود را نیز با نسبت معقولی بالا ببرید.

نکته چهارم: نه گفتن را بیاموزید

هنگامی که به عنوان یک فریلنسر جدید کار خود را شروع می‌کنید، وسوه انگیز است که به هر فرصت کاری «بله» بگویید. با این حال باید یاد بگیرید که در بسیاری از موارد نیز «نه» بگویید. هر پروژه‌ای برای شما مناسب نیست و ممکن است وقت شما را بگیرد. از طرفی با قبول کردن پروژه‌های زیاد خودتان را در چاهی می‌اندازید که بیرون آمدن از آن سخت است.
برای قبول کردن پروژه، فقط فاکتور پول و دستمزد را در نظر نگیرید، چرا که همه چیز پول نیست. اگر پروژه‌های درستی را بگیرید، در آینده به مسیر حرفه‌ای شما نیز می‌توانند کمک کنند. البته «بازاری» کار کردن هم یک استراتژی محبوب برای فریلنسری است. یعنی هر پروژه‌ای سمت متخصص آمد آن را قبول می‌کند؛ فارغ از این که چه پروژه‌ای است و فقط به درآمد آن پروژه توجه می‌شود. اما اگر پیشنهاد ما را می‌خواهید، به همه پروژه‌هایی که سمت شما می‌آید بله نگویید.


 

نکته پنجم: مسئولیت پذیر باشید

توانایی کار در منزل یا هرجایی دیگری که خودتان بخواهید یکی از اصلی‌ترین دلایل گرایش مردم به فریلنسری است. هرچند باید به شما بگوییم همان قدر که رئیس خودتان بودن جذاب است، سختی‌هایی را نیز به دنبال دارد. بسیاری از افراد دورکار با مشکل مسئولیت‌پذیری دست و پنجه نرم‌ می‌کنند. این مشکل نیز از آن‌جایی سرچشمه می‌گیرد که خود فریلنسر مسئول تمام برنامه‌ریزی‌های مربوط به کار خود است و بالاسری خاصی ندارد.
در واقع در دنیای کار کردن آنلاین و دورکاری، خودتان مسئول برقراری ارتباط با مشتریانتان هستید و این مسئله نیز به معنی انجام کار به موقع است. از طرفی هرکس ایده‌آل‌هایی را برای نحوه زندگی خود دارد و نباید با بی‌مسئولیتی و عدم برنامه‌ریزی کاری کند که زندگی روزمره خود را مختل کند. بعضی افراد در خانه نمی‌توانند کار کنند و به کافه یا فضاهای کار اشتراکی می‌روند. در هر صورت خودتان باید ببینید که چطور راحت‌تر هستید و با برنامه‌ریزی و مسئولیت‌پذیری، کار خود را به درستی پیش ببرید.

نکته ششم: متمرکز باشید

همان‌طور که می‌توانید تصور کنید، تمرکز در هنگام کار خارج از دفتر و محل کار، می‌تواند برای شما بسیار چالش برانگیز باشد. مخصوصا کسانی که مشکل عدم تمرکز دارند و با کوچک‌ترین مسئله‌ای تمرکز خود را از دست می‌دهند، باید مراقب باشند تا به عنوان یک دورکار تمرکز کاری خود را از دست ندهند. البته رعالیت این نکته نیز به خود شما بستگی دارد. مثلا اگر دوست دارید در کافه کار کنید و مشکل تمرکز دارید، سعی کنید به کافه‌ای بروید که خلوت باشد.


 

نکته هفتم: در دسترس و زمان‌شناس باشید

ارتباط صریح و شفاف با مشتری، کلید موفقیت یک فریلنسر است. اگرچه در دنیای فریلنسری ممکن است نیاز به انعطاف در زندگی خود داشته باشید، اما همواره سعی کنید برنامه‌زمانی مشخصی برای برقراری ارتباط با مشتری و تحویل کار خود به آن‌ها داشته باشید. مثلا اگر به مشتری خود می‌گویید در یک زمان خاص تماس می‌گیرید یا کار را برای او می‌فرستید، بدقولی نکنید و در همان زمان تعیین شده کار خود را انجام دهید.
تا حد امکان سعی کنید ارتباطات شفافی با مشتری داشته باشید. یک تقویم کاری مشخص در اختیار مشتری قرار دهید و به او بگویید که چه زمانی کار او را تحویل خواهید داد. با برنامه ریزی زمانی درست، فعالیت خود را به طور کامل برای مشتری شفاف می‌کنید و از طرفی زمان اضافه را برای پروژه‌های مشتری خود صرف نمی‌کنید.

نکته هشتم: شبکه سازی کنید

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای گسترش شبکه مشتریان و منابع خود انجام دهید، برقراری ارتباط با سایر فریلنسرها است. شما می‌توانید قبل از ترک شغل معمولی خود با افراد متخصص اطراف خود شبکه سازی کنید.
اگر فرد خاصی را برای شبکه سازی در اطراف خود ندارید، نگران نباشید؛ اینترنت جایی عالی برای یادگرفتن دورکاری و پیدا کردن افراد مختلف برای شبکه سازی است. برقراری ارتباط با سایر فریلنسرها باعث می‌شود تا پروژه‌های بیشتری نیز از طرف همکاران به شما ارجاع داده شود. به طور کلی امروزه ما در دنیای ارتباطات زندگی می‌کنیم؛ پس اگر بتوانید ارتباطات و شبکه خوبی برای خود بسازید، بهره بیشتری از کار خود می‌برید.


 

نکته نهم: زبان بیاموزید

نکته آخری که در این مقاله به شما می‌گوییم، این است که زبان خارجی بیاموزید. از آنجایی که دنیای فریلنسینگ یک دنیای بین‌المللی است، یادگیری زبان و به خصوص زبان انگلیسی کمک زیادی بابت گرفتن پرو‌ژه‌های بین‌المللی به شما خواهد کرد. اگر بتوانید مشتری خارجی پیدا کنید نیز احتمالا باید به زبان انگلیسی با آن‌ها صحبت کنید. در نهایت یادگیری زبان می‌تواند کمک زیادی به ساخت یک شبکه از دوستان فریلنسر بین‌المللی به شما کند. وجود این شبکه به شما کمک خواهد کرد تا کارهای بهتری بگیرید و در نهایت درآمد بیشتری داشته باشید.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با ۹ مورد از مهم‌ترین نکات فریلنسری آشنا کنیم. همان‌طور که در متن خواندیم، دورکاری و فریلنسینگ موقعیت جذابی برای درآمدزایی هستند؛ با این حال برای موفقیت در آن رعایت نکاتی نیز لازم است. اگر نکاتی که در این مقاله به آن اشاره کردیم را به درستی رعایت کنید، می‌توانید موفقیت قابل توجهی را در این زمینه کسب کنید. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.


گالری تصاویر


وبگردی