آفتاب

چگونه مهارت شنیداری زبان انگلیسی را تقویت کنیم؟



مهارت شنیداری امکان برقراری ارتباط موثر با افراد را بیشتر کرده و به ما امکان می‌دهد که در ارتباطاتمان با افراد انگلیسی زبان شنونده خوبی باشیم.

مهارت شنیداری یکی از چهار مهارت در آزمون‌های زبان معتبر سراسر دنیا از جمله آیلتس و تافل است. علاوه بر این، اگر قصد مهاجرت داشته باشیم و بخواهیم در یکی از کشورهای انگلیسی زبان کار کرده، تحصیل نماییم و با افراد معاشرت کنیم، به این مهارت نیازمندیم. مهارت شنیداری امکان برقراری ارتباط موثر با افراد را بیشتر کرده و به ما امکان می‌دهد که در ارتباطاتمان با افراد انگلیسی زبان شنونده خوبی باشیم. در اینجا روش‌هایی که به ما کمک می‌کند تا مهارت شنیداری زبان انگلیسی را تقویت کنیم، مرور می‌نماییم.


 

گام نخست: تقویت زبان انگلیسی

نخستین گام برای این که بتوانیم برای بالا بردن مهارت شنیداری اقدام کنیم این است که توانایی‌هایمان را در زبان انگلیسی بالا ببریم. برای پیشرفت واقعی در مهارت شنیداری زبان، باید به صورت همزمان روی تمامی مهارت‌ها یعنی‌ گفتگو (Speaking)، خواندن (Reading)، نوشتن (Writing) و گوش دادن (Listening) یا همان مهارت شنیداری، کار کرد و علاوه بر آن گرامر و واژگان انگلیسی را آموخت. به صورت کلی آموزش زبان انگلیسی به ما کمک می‌کند تا واژه‌ها، ترکیب‌های جمله‌بندی و گرامری، عبارات و اصطلاحات انگلیسی بیشتری را بیاموزیم. همه این موارد باعث می‌شوند که گوشمان نیز با آنچه می‌شنویم آشناتر باشد و در نتیجه امکان رشد و تقویت مهارت شنیداری‌مان نیز بیشتر شود.

با این روش‌ها مهارت شنیداری خود را تقویت کنیم

مواردی وجود دارند که می‌توان با گوش دادن به آنها مهارت شنیداری را تقویت کرد. هر کدام از این موارد را می‌توان در اینترنت جستجو کردو بدون تردید گوش دادن به این موارد، به ما در تقویت مهارت شنیداری‌مان کمک می‌کنند. این موارد عبارتند از:
• شنیدن داستان‌های کوتاه: مجموعه‌ای از مقالات صوتی معرفی فرهنگ، مردم، مکان‌ها، وقایع تاریخی و زندگی روزمره در کشورهای انگلیسی زبان، به ویژه کانادا و آمریکا
• شنیدن مکالمات روزانه: گوش دادن به مکالمات کوتاه و سرگرم کننده انگلیسی در موقعیت‌های رایجی که ممکن است در زندگی روزمره تجربه کنیم یکی از راه‌های بالا بردن مهارت‌های شنیداری است.
• شنیدن گفتگوهای محل کار: با شنیدن گفتگوهای ممکن در محل کار هم می‌توانید مهارت‌های ارتباطی انگلیسی خود را تمرین کرده و بهبود ببخشیم و هم مهارت شنیداری خود را تقویت کنیم.
• تماشای ویدیوهای یوتیوب: تماشای ویدیوهای یوتیوب و گوش دادن به آنها به شما کمک می‎کند مهارت شنیداری انگلیسی‌تان را به طور واقعی ارتقا دهید. باید سعی کنید ویدیوهایی را انتخاب کنید که افراد انگلیسی زبان تماشا می‌کنند.
• گوش دادن به لیسنینگ آیلتس: گوش دادن به فایل‌های ضبط شده آیلتس به ما کمک می کند تا واژگان و عبارات زیادی در مورد مکالمات روزمره و صحبت‌های آکادمیک بیاموزیم. این فایل‌ها عمدتاً با لهجه‌های بریتانیایی و استرالیایی هستند.
• گوش دادن به لیسنینگ تافل: ضبط‌های شنیداری تافل مکالمات و سخنرانی‌های آکادمیک هستند. اگر قصد تحصیل در یک کشور انگلیسی زبان را داشته باشیم، این فایل‌ها به ما کمک می‌کند تا آمادگی بهتری کسب کنیم.
• گوش کردن به موسیقی انگلیسی: گوش دادن به ترانه‌های انگلیسی راه موثری برای بالا بردن مهارت شنیداری ما است.
• تماشای برنامه‌های تلویزیونی: تماشای برنامه‌های تلویزیونی به زبان اصلی و بدون زیرنویس، این امکان را به ما می‎دهد تا در تقویت مهارت شنیداری‌مان بکوشیم.


 

موسیقی و مهارت شنیداری

چرا گوش دادن به موسیقی به ما کمک می‌کند تا مهارت شنیداری خود را تقویت کنیم؟ موسیقی هنری است که می‌تواند آرامش‌بخش باشد و با تاثیر گذاشتن بر حس شنوایی و احساسات درونی انسان، روشی است که به صورت غیرمستقیم به کار آموزش می‌آید. از آنجایی که تاثیر موسیقی به صورت علمی برای آموزش زبان ثابت شده است، اساتید زبان در همه جای جهان از تاثیر موسیقی در بهبود مهارت شنیداری آگاه بوده و استفاده از این هنر جذاب را برای آموزش زبان و به ویژه بالا بردن مهارت شنیداری پیشنهاد می‎کنند.
ما می‌توانیم با گوش دادن به موسیقی انگلیسی با  شنیدن زبان محاوره‌ای، جملات و عبارات گفتگوهای واقعی مردم را بشنویم. فراموش نکنید که گفتار اخبار و فیلم‌ها دارای استانداردهای ویژه‌ای هستند که ممکن است رسمی، شاعرانه یا قدیمی باشند. اما در ترانه‌ها به ویژه آهنگ‌های پاپ ما واژگان و عبارات زبان عادی مردم را می‌شنویم. گوش دادن به موسیقی به منظور تقویت مهارت شنیداری یک سرگرمی همراه با آموزش است که باعث بهبود تلفظ واژگان انگلیسی، آشنایی با واژگان جدید و امکان ساده‌تر حفظ کردن آنها و بالا بردن دایره واژگان شده و باعث می‌شود که زبان انگلیسی بهتر در ذهنمان بماند.

چگونه با گوش دادن به موسیقی مهارت شنیداری خود را تقویت کنیم؟

ساده‌ترین کار در زندگی گوش دادن به موسیقی است و بنابراین آموزش زبان و تقویت مهارت شنیداری از طریق آن بسیار عملی است. موسیقی همه جا در دسترس ما است و می‌توان در هر شرایطی به ترانه‌های انگلیسی گوش کرد. امکان گوش دادن به ترانه‌های انگلیسی هنگام راه رفتن، رانندگی، در اتوبوس، مترو و سایر وسایل نقلیه، در آشپزخانه هنگام آشپزی و حتی حمام رفتن وجود دارد. اگر در این زمان آهنگی را که دوست داریم انتخاب کنیم، می‌توانیم بارها و بارها به آن گوش بدهیم.


 
پس از این که ترانه‌های مورد نظر خود را انتخاب کردیم، می‌توانیم برای بهتر فهمیدن واژگان، متن یا شعر (Lyrics) انگلیسی آن را از اینترنت پیدا نماییم. حتی می‌توانیم آن را برای خودمان ترجمه کنیم تا معنی شعر را بهتر درک نماییم. سپس با تکرار آن و همخوانی با خواننده، حس و حال موسیقی بر ما جاری می‌شود و در همین زمان به آموختن کلمات جدید با تلفظ‌های درست، می‌پردازیم.

در خانه مهارت شنیداری خود را تقویت کنیم

از میان مهارت‌های چهارگانه زبان انگلیسی مهارت شنیداری، تنها مهارتی است که می‌توانیم بدون هیچ فعالیت برنامه‌ریزی شده‌ای آن را تقویت کنیم، زیرا برای این کار تنها به شنیدن نیاز داریم که می‌توانیم همزمان با انجام کارهای دیگر نظیر کار خانه، به آن بپردازیم. تنها کافی است برای تقویت مهارت گوش دادن زبان در منزل برنامه‌ریزی کنیم و ساعاتی از روز، حتی هنگام خواب را برای گوش دادن مطالب به زبان انگلیسی وقت بگذاریم.


 
گوش دادن به پادکست‌های انگلیسی در خانه، می‌تواند یکی از راه‌های مفید برای تقویت مهارت شنیداری باشد. برای این کار خوب است پادکستی را انتخاب کنیم که به نظرمان جالب است و با گوش دادن به آن و یادداشت واژه‌ها و عبارات دشوار، مهارت شنیداری‌مان را تقوین کنیم. یکی از راه‌های دیگر برای تقویت این مهارت، شنیدن برنامه‌های انگلیسی از رادیو و یا تلویزیون به هنگام انجام کار یا فعالیت‌های خانه است. این روش باعث گوش دادن غیرفعال است و به صورت ناخودآگاه به تقویت مهارت شنیداری منجر می‌شود. تماشای یک فیلم انگلیسی با زیرنویس انگلیسی روش مفید دیگری است که همزمان از دو قوه شنوایی و بینایی بهره می‌گیرد و باعث ثبت تصویر واژه در ذهن و شنیدن تلفظ آن در بخش شنیداری مغز می‌شود. 

گالری تصاویر


وبگردی