آفتاب

علت تفاوت قیمت ۷۵ درصدی در عکاسی صنعتی | تفاوت از زمین تا آسمان است...



ممکن است عکاسان مختلفی را برای پروژه‌های تبلیغاتی خود استخدام کنیم که هم قیمت خدمات آن‌ها متفاوت است و هم کیفیت عکس‌ها. اما دقیقا چه عواملی باعث می‌شوند یک پروژه عکاسی تا حدود ٧٥ درصد نسبت به پروژه دیگر، تفاوت قیمت داشته باشد؟ در این مطلب با این عوامل آشنا می‌شویم.

تفاوت قیمتی که در بازار خدمات عکاسی صنعتی مشاهده می‌شود..

در مورد توییت دیوی گرینبرگ چیزی شنیده‌اید؟ او در این توییت نوشته‌ است: «اگر کاری را در ٣٠ دقیقه انجام می‌دهم، به این دلیل است که ١٠ سال را صرف یادگیری نحوه انجام آن در ٣٠ دقیقه کرده‌ام. تو به خاطر سال‌ها به من مدیونی، نه دقایق.»
ممکن است عکاسان مختلفی را برای پروژه‌های تبلیغاتی خود استخدام کنیم که هم قیمت خدمات آن‌ها متفاوت است و هم کیفیت عکس‌ها. اما دقیقا چه عواملی باعث می‌شوند یک پروژه عکاسی تا حدود ٧٥ درصد نسبت به پروژه دیگر، تفاوت قیمت داشته باشد؟ در این مطلب با این عوامل آشنا می‌شویم.

 

ویژگی‌های حرفه‌ای؛ مقدمه‌ای برای قیمت‌گذاری در عکاسی

عکاسی صنعتی یکی از زیرشاخه‌های مهم عکاسی تبلیغاتی است. عکاسی صنعتی در عین حال بسیار گسترده است و گاهی برخی از شاخه‌های دیگر عکاسی را هم دربر می‌گیرد. موضوع در این نوع از عکاسی، هرچیزی است که با یک صنعت یا تولیدات آن در ارتباط باشد. بنابراین در زمان عکاسی از جلسات کاری و رویدادهای صنعت به عکاسی رویداد نزدیک می‌شود؛ در زمان عکاسی از محصولات تولیدی به عکاسی تبلیغاتی و در زمان عکاسی از پروژه‌ها، برند، ساختمان‌ها، تجهیزات و فضای داخلی شرکت، در محدوده عکاسی صنعتی باقی می‌ماند.
یک متخصص عکاسی تبلیغاتی و صنعتی، تجربه کار با برندها و مشاغل گوناگون را دارد. او یاد گرفته است که چه چیزی جواب می‌دهد. او می‌داند که چه سوالاتی بپرسد و چگونه از زمان خود برای به دست آوردن بهترین نتیجه استفاده کند. در واقع کار یک عکاس حرفه‌ای خیلی بیشتر از گرفتن عکس است. او یک ایده‌پرداز خلاق و صاحب‌سبک، کارگردان، برنامه‌ریز و خالق محتوای بصری است. همچنین تجربه او در سایر زمینه‌‌‌ها نیز حائز اهمیت است؛
•    کسب اطلاعات درباره برند
•    انجام ملاقات‌ها و تماس‌ها برای برنامه‌ریزی جلسات
•    هماهنگ کردن با مسئولان مکان‌هایی که متناسب با نیازهای خاص مشتریان هستند
•    تحقیق در مورد ایده‌هایی که الهام‌بخش هستند و به خدمات یا محصولات تولیدی مربوط می‌شوند
•    هماهنگی برای تجهیزات عکاسی، استودیو و حتی مدل‌ها



عکاسی تبلیغاتی و صنعتی، عواطف و احساساتی را که یک محصول، یک رویداد یا یک مکان در بیننده ایجاد می‌کند، ثبت می‌کند. عکاس، غریزه و عواطف بیننده را نشانه می‌گیرد و او را وادار به خرید محصول می‌کند. صرف نظر از شیک بودن و زیبا بودن تصاویر، هدف نهایی از عکاسی تبلیغاتی، خرید بینندگان یا توجه بیشتر آن‌ها به ویژگی‌ها و ارزش برند است.

قیمت عکاسی صنعتی در بازار به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت‌گذاری در عکاسی صنعتی یک روند حرفه‌ای است که به عوامل بسیار گوناگونی بستگی دارد. شکی نیست قیمت خدمات یک عکاس حرفه‌ای که بیش از دو دهه در این زمینه تجربه فعالیت دارد، با قیمت خدمات عکاسی که فقط سه سال تجربه دارد، بسیار متفاوت خواهد بود.
در یک دسته بندی کلی عواملی که به طور مشخص در تفاوت قیمت هزینه عکاسی صنعتی تاثیر گذارند به شرح زیر خواهد بود؛

تاثیر نوع دوربین و تجهیزات در قیمت عکاسی صنعتی

یکی از عوامل موثر بر قیمت عکاسی، بی‌شک نوع، برند و مدل دوربین است. همه می‌دانند در صورتی که عکاس باتجربه باشد، عکسی که با یک دوربین ٨٠ میلیون تومانی گرفته می‌شود، زمین تا آسمان با عکس یک دوربین ٤٠٠ میلیون تومانی تفاوت دارد. در یک دسته‌بندی کلی برخی از انواع دوربین‌های رایج در بازار فعلی عبارتند از:
•    DSLR Cameras
•    Mirrorless Cameras
•    Film Cameras

تاثیر عامل زمان بر قیمت عکاسی صنعتی

عامل زمان نباید به‌تنهایی مورد بررسی قرار گیرد. زیرا این عامل با تجربه عکاس گره خورده است. برای مثال یک عکاس حرفه‌ای می‌تواند در نیمی از زمانِ یک عکاس مبتدی عکس‌های بهتری بگیرد. اما باز هم زمان در هزینه موثر است. عکاسان جدا از تخصصی که دارند برای زمان خود نیز تعیین هزینه می‌کنند. پس اگر یک پروژه نیاز به ساعت‌ها تلاش و حضور عکاس دارد، قطعا هزینه کار او نیز بیشتر خواهد بود.

تعداد عکس‌ها

تعداد عکس‌های نهایی باید تعیین شود. همچنین مشتریان می‌توانند تعداد دفعات عکاسی را نیز برای انتخاب از میان آن‌ها به‌عنوان محصولات نهایی تعیین کنند. بر همین اساس، هزینه نیز تفاوت خواهد داشت. گاهی نیز مشتریان دقیقا نمی‌دانند به چه تعداد عکس نیاز دارند و بهتر است از تجربه خود عکاس یا عوامل انتشار در پلتفرم یا رسانه مورد نظر، درخواست مشاوره شود.

رزولوشن عکس‌ها

هر پلتفرم و رسانه‌ای نیاز به رزولوشن متفاوتی خواهد داشت. رزولوشن یک عکس برای اینستاگرام با رزولوشن عکسی برای وب‌سایت یا بیلبورد تبلیغاتی متفاوت است. میزان رزولوشن همچنین می‌تواند باعث انتخاب دوربین‌ و لنزها و تجهیزات مختلف شود. برای مثال رزولوشن استاندارد برای چند نمونه از این پلتفرم‌ها را با هم مرور می‌کنیم:
• رزولوشن عکس مناسب برای اینستاگرام: 1080 در 1920
• رزولوشن عکس مناسب برای لینکدین: 627 در 1200
• رزولوشن عکس مناسب برای پینترست: 1000 در 1500

تجربه، تخصص و سابقه عکاس

یک دوربین بسیار حرفه‌ای و گران‌قیمت در دست یک عکاس بی‌تجربه نتایج خوبی ایجاد نخواهد کرد. درحالی‌که ممکن است یک عکاس حرفه‌ای با یک دوربین بسیار ارزان‌تر عکس‌هایی با چندین برابر کیفیت بیشتر بگیرد. در این زمینه سه عامل "سابقه عکاس" یعنی میزان سال‌های فعالیتش در این حرفه، "تخصص عکاس" یعنی دوره‌های آموزش حرفه‌ای یا میزان تحصیلات در رشته عکاسی و "تجربه عکاس" که به تعداد پروژه‌های عکاسی، کیفیت کار عکاس و نیز سابقه او اشاره دارد، تاثیرگذار هستند.

 

مکان پروژه عکاسی و تجهیزات در دسترس

مکان پروژه عکاسی و تجهیزات در دسترس نیز عامل موثری بر تعیین هزینه عکاسی هستند. برای مثال اگر عکاسی در تهران مجبور به سفر برای حضور در مکان یک پروژه شود، طبعا این مساله در هزینه‌های او نیز تاثیر می‌گذارد. همچنین وقتی عکاسی در مکان‌هایی دور از برق، اینترنت و یا در شرایط سخت و دور از انواع تجهیزات انجام شود، باز هم در قیمت پروژه اثر خواهد گذاشت.

عکاسی تبلیغاتی پرهزینه‌تر از عکاسی صنعتی

عکس صنعتی و تبلیغاتی هر دو، هدفی مشابه دارند اما در عین از یک نگاه، تفاوت‌هایی بین این دو نوع عکاسی وجود دارد. بنابراین ابتدا باید به این نکته توجه داشت که این تفاوت‌ها بستگی به نوع تعریف از این دو نوع عکاسی دارد. برای مثال در یک تعریف ساده به روایت آنچه که در بازار ایران رواج پیدا کرده است، عکاسی صنعتی محصول، همان عکس‌های زمینه سفیدی هستند که با هدف قرار گرفتن در دیجی‌کالا یا دیوار و یا اکثر وب‌سایت‌ها عکاسی می‌شوند.
عکاسی تبلیغاتی اما تا حد زیادی به فضایی که محصول در آن عکاسی شده می‌پردازد. حال این فضا می‌تواند از کنار هم چیدن ارزان‌ترین متریال‌ها تشکیل شده باشد یا طراحی دکوراسیون پرهزینه‌ای داشته باشد. همچنین می‌تواند به‌شکل رایج امروزی یعنی ادیت و فضاسازی با نرم‌افزارهای تخصصی طراحی گرافیک از جمله فتوشاپ باشد.

 

زمان ادیت عکس تبلیغاتی

کار عکاسی همچنین بلافاصله پس از عکس‌برداری تمام نمی‌شود. اینجا تازه ابتدای داستان ایده‌پردازی است...
می‌دانیم که معیارهایی مثل جنس محصول، ابعاد، تعداد عکس، محل عکاسی و زمان در قیمت تاثیر‌گذار هستند. اما زمان صرف شده برای ویرایش عکس هم می‌تواند بسیار طولانی باشد. ممکن است یک جلسه عکاسی تبلیغاتی ۲ ساعته رزرو کنیم و فکر کنیم: عکاس در ساعت X تومان درآمد دارد. پس او باید خیلی درآمد داشته باشد!
در این حالت، ما مدت زمانی که عکاس پس از پایان جلسه صرف ویرایش تصاویر می‌کند را در نظر نگرفتیم. او به عکس جان می‌دهد و تمام ناممکن‌ها را در دنیای ویرایش یا همان ادیت ممکن می‌سازد. یک دنیای خیالی که توان حرف زدن با مخاطب دارد. این موضوع می‌تواند بسته به سبک ویرایش و تبحر او ١٠ ساعت و یا حتی بیشتر به زمان کار اضافه کند. فقط همین یک موضوع، یک جلسه عکاسی ٢ ساعته را به یک روز کاری ٨ ساعته تبدیل می‌کند.

 

عوامل دیگر موثر بر هزینه عکاسی تبلیغاتی

هنگام صحبت در مورد هزینه عکاسی تبلیغاتی، فاکتورهای زیادی باید در نظر گرفته شود. عواملی مانند: نیاز کارفرما، هدف از عکاسی، آماده‌سازی و سبک ادیت مد نظر (با نشان دادن چند فریم عکس تبلیغاتی) و موارد جزیی دیگر.
عکاسان تبلیغاتی مانند کارگردانان فیلم‌ها هستند. آن‌ها مسئول این هستند که پروژه چقدر می‌تواند فوق‌العاده باشد. عکاس باید از استراتژی‌های مختلف مورد استفاده و روندهای موجود در بازار آگاه باشد. وظیفه اصلی او این است که دسترسی به مشتریان ایده‌آل را آسان‌تر کند. همچنین در مورد احساسات، داستان‌سرایی (Storytelling) و جنبه‌های فنی مختلف عکاسی کار می‌شود. به‌علاوه عکاس باید دیدگاه خلاقانه و ایده‌پرداز برای گرفتن عکس داشته باشند.
یک عکاس حرفه‌ای باید پیشینه سوژه خود را بداند و درباره موضوع، اطلاعات به‌روز داشته باشد تا بفهمد از چه سبکی برای عکاسی آن پروژه استفاده کند.

استعلام قیمت عکاسی صنعتی و نحوه ثبت مشاوره یا سفارش

تا اینجا با انواع عوامل موثر بر قیمت در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی آشنا شدیم. اما چگونه می‌توانیم از قیمت پروژه‌ها و خدمات عکاسی آگاه شویم؟ ما در استودیو تِم شرایطی را برای مشتریان خود فراهم کرده‌ایم که بتوانند به‌راحتی با قیمت خدمات مورد نیاز خود آشنا شوند. در این زمینه راهکارهای گوناگونی وجود دارد.
روش اول، ثبت سفارش آنلاین است که در زمان ثبت، حدود قیمت‌ها و برخی از ویژگی‌های پلن‌ها به شما اعلام می‌شوند.
روش دوم، امکان دریافت خدمات مشاوره تلفنی، با شرح مختصری از نیازتان به کارشناسان فروش است.
همچنین می‌توانید برخی نکات مبهم در ذهن خود را با مطالعه بخش پرسش‌های متداول و پاسخ‌های آن‌ها، برطرف کنید.

عکاسی صنعتی را برای ایجاد محتوای بصری با کیفیت جدی بگیرید

مدت‌هاست که عکاسی و تبلیغات با یکدیگر مرتبط هستند. عکاسی به ارتباط با مخاطب و ایجاد پیوندهای عاطفی با موضوع کمک می‌کند. یک تصویر، به‌طور واقعی با مخاطب صحبت می‌کند و بر مولفه‌ای از انسانیت جمعی تاثیر می‌گذارد. خوشبختانه راه‌حل‌های دیجیتالی امروز، کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا از قدرت تصاویر استفاده کنند و تبلیغات متقاعدکننده، الهام‌بخش و تاثیرگذار ایجاد کنند. ویژگی‌های درونی و مستقیم عکاسی تبلیغاتی باعث ایجاد مکالمات و  ارتباط بیشتر با مخاطبان برند می‌شود.
استودیو تِم با تکیه بر تجربه و خلاقیت عکاسان خود و بهره‌گیری از به‌روزترین تجهیزات، آماده است تا برترین خدمات عکاسی را با اهداف گوناگون برای تبلیغ برند، محصولات و خدمات و یا ثبت رویدادهای کاری به مشتریان ارائه دهد.

گالری تصاویر


وبگردی