آفتاب

آستر چوب چیست و چه مزایایی دارد؟



آستر یا پرایمر (primer) لایه ای است که معمولاً به عنوان اولین لایه ی رنگ روی انواع سطوح اعمال می‌شود. این لایه باعث تقویت سطح و حفاظت از آن می‌شود و کمک می‌کند که لایه ی بعدی که معمولاً رنگ اصلی است، به خوبی بر روی سطح اعمال شود. آستر چوب نیز همین عملکرد را دارد.

آستر یا پرایمر (primer) لایه ای است که معمولاً به عنوان اولین لایه ی رنگ روی انواع سطوح اعمال می‌شود. این لایه باعث تقویت سطح  و حفاظت از آن می‌شود و کمک می‌کند که لایه ی بعدی که معمولاً رنگ اصلی است، به خوبی بر روی سطح اعمال شود. آستر چوب نیز همین عملکرد را دارد. بر روی چوب اعمال می‌شود تا خل و فرج چوب را بپوشاند، چوب را تقویت کند و کمک کند که رنگ اصلی به خوبی بر روی چوب اعمال شود.

آستر چوب به چسبندگی بهتر رنگ به سطح چوب نیز کمک می‌کند و از پوسته پوسته شدن رنگ چوب جلوگیری می‌کند. آستر چوب همچنین از نمایان شدن لکه ها جلوگیری می‌کند، خلل و فرج را پنهان می‌کند و به محافظت از سطح چوب در برابر کپک کمک می‌کند. با توجه به اهمیت موضوع آستر چوب، در این مقاله ما به این موضوع می پردازیم که آستر چوب چیست، چه مزایایی دارد و انواع آستر چوب کدام اند؟

آستر چوب چیست؟

چه زمانی از آستر چوب استفاده کنیم؟

هنگام رنگ آمیزی چوب جدید و رنگ نشده، باید از یک آستر چوب باکیفیت استفاده کنیم. اگر چوب رنگ شده داشته باشیم و بخواهیم رنگ آن را از تیره به روشن تغییر دهیم نیز باید از آستر چوب استفاده کنید.

بدون استفاده از آستر چوب، رنگ تیره در رنگ جدید نمایان می‌شود. در چنینی حالتی مجبور خواهیم بود که رنگ نهایی را چندین بار اعمال نمائیم که باعث افت کیفیت رنگ چوب می‌شود. در رنگ آمیزی چوب های باکیفیت معمولاً از رنگ پلی یورتان به ویژه رنگ پلی اورتان سفید استفاده می‌شود. اگر رنگ پلی اورتان سفید اعمال و خشک شود، دیگر نمی توان بر روی آن لایه ی جدیدی از پلی یورتان اعمال کرد. در نتیجه بهتر است با استفاده از آستر چوب، از اعمال چندین لایه رنگ بر روی چوب رنگ شده جلوگیری شود.

چوب قدیمی و فرسوده نیز به آستر چوب باکیفیت نیاز دارد. اگر چوب قدیمی آماده سازی نشود و بر روی آن آستر چوب اعمال نشده باشد، رنگ اعمال شده بر روی آن به احتمال زیاد پوسته می‌شود. باید توجه داشت که آستر چوب قبل از رنگ آمیزی رنگ اصلی، کاملاً خشک شده باشد.  

مزایای استفاده از آستر چوب

آستر چوب برای پوشاندن لکه های بزرگ بسیار عالی است. همچنین بوهای آتش، حیوانات خانگی، سیگار و مواد غذایی را مسدود می‌کند و برای مناطقی که در معرض رطوبت دائمی هستند، عالی است.

آستر چوب از تشکیل کپک جلوگیری می‌کند. همچنین می‌تواند کپک فعال و هاگ های کپک را از بین ببرد. آسترهای چوب را در آشپزخانه ها، حمام ها، سوناها یا اتاق های خشک‌شویی می‌توانند عالی عمل کنند.

مزایای آستر چوب

انواع آستر چوب

سه نوع آستر چوب وجود دارد که هر کدام خواص و کاربردهای خاصی دارند:

1) آستر چوب روغنی

آستر های روغنی تقریباً برای هر نوع سطحی به جز سنگ تراشی و فلزات گالوانیزه عالی هستند. آنها به خصوص برای چوب عالی عمل می‌کنند. آنها به راحتی می‌توانند حفرات سطح چوب را پر کنند تا رنگ شما به آرامی اعمال شود.

آستری های روغنی به زمان زیادی برای خشک شدن نیاز دارند که همین امر موجب استحکام چسبندگی و ماندگاری بالای این آسترها می‌شود. از طرفی به دلیل حلال هایی که دارند، بوی زیادی دارند. این آسترها را در فضایی با تهویه مناسب اعمال کنید.  برای خشک شدن این آسترها حداقل 24 ساعت زمان لازم است. با این حال، برخی از آستر های چوب روغنی جدید وجود دارند که سریع‌تر خشک می‌شوند.

2) آستر چوب پایه آب (لاتکس)

آسترهای پایه آب برای دیوارهای خشک، سطوح چوبی ناتمام، چوب های نرم، آجر و فلزات گالوانیزه عالی هستند.

یک استثنا برای چوب سدر (Cedar) است زیرا آستر پایه آب برای این نوع چوب خوب نیست. چوب سدر به یک آستر بر پایه روغن نیاز دارد تا از ورود لکه های تانین (tannin) از داخل چوب به روی سطح جلوگیری شود.

آستر های پایه آب دوستدار محیط‌زیست هستند، سریع‌تر خشک می‌شوند و بوی خیلی کمی دارند. اما برای پوشاندن لکه های بزرگ عملکرد مناسبی ندارند.  فقط در صورتی که لکه ها کوچک باشند، می‌توانید از آستر چوب پایه آب استفاده کنید. اگر قصد دارید روی رنگ قدیمی یا چوب سخت و همچنین روی لکه های بزرگ، تیره و بدبو رنگ آمیز کنید، بهتر است از آستر چوب روغنی استفاده نمایید.

آستر چوب پایه آب و الکل ( شلاک)

3) آستر چوب بر پایه لاک و الکل (shellac)

این نوع از آستر احتمالاً قدیمی ترین نوع آستر چوب است که قرن ها مورد استفاده قرار گرفته است. هر چیزی از زنگ زدگی گرفته تا آسیب آب و تانن را پوشش می‌دهد.

آستر های لاک و الک  حتی می‌توانند بوهایی مانند بوی دود را مسدود کنند. اگر می‌خواهید لکه ها را بپوشانید و بوهای روی سطوح چوبی جدید یا رنگ شده را بپوشانید، بدون شک آستر چوبی با پایه شلاک به شما کمک خواهد کرد.

آسترهای لاک و الکل معمولاً سریع‌تر از آسترهای روغنی خشک می‌شوند، اما نه به همان سرعتی که پایه آب  ها خشک می‌شوند. می‌توان از آنها به عنوان لایه ی آستری برای رنگ های روغنی یا پایه آب استفاده کرد. برای سطوح بیرونی یا سطوح داخلی که به حداکثر محافظت نیاز دارند، آسترهای مبتنی بر شلاک توصیه می‌شوند.

فرایند رنگ آمیزی چوب

آیا می‌خواهید یک قطعه از مبلمان چوبی قدیمی را دوباره رنگ کنید یا یک مبلمان جدیدی را رنگ آمیزی کنید؟ رنگ آمیزی روی چوب یک تجربه فوق‌العاده است، به شرطی که اصول اولیه و مراحل آن را بدانید.

چوب قبل از آماده‌ سازی باید ابتدا تمیز و سنباده شود. بعد از سنباده کاری، آستر چوب اعمال می‌شود، سپس رنگ اصلی و در نهایت لایه سیلر اعمال می‌گردد. باید دقت شود که آستر چوب، رنگ و سیلر مورد استفاده با هم سازگار باشند. به عنوان مثال، یک آستر بر پایه روغنی باید برای رنگ روغنی انتخاب شود.

دانستن خواص مختلف هر آستر مهم است. آستر چوب شلاک بهترین محافظت در برابر لکه ها را دارد اما بوی شدید دارد. آسترهای چوبی پایه آب ممکن است در برابر لکه شدن محافظت نکنند. انتخاب همچنین به نوع چوب رنگ شده بستگی دارد. آسترهای مبتنی بر روغن دارای مزایای بسیاری هستند، اما نیاز به مراقبت ویژه از جمله تهویه کافی دارند.

اگر به دنبال تهیه آستر، رنگ و سیلر مناسب برای چوب هستید، شرکت رنگسازی جلوه آرا یکی از بهترین گزینه ها برای تهیه این محصولات است. اما اگر خودتان تولید کننده رنگ های چوب هستید و به دنبال پودر پیگمنت برای محصولات خود می گردید، به حتما وب سایت بازرگانی رادمان شیمی سر بزنید.

منبع:

https://storables.com/storage-ideas/wood-primer

گالری تصاویر


وبگردی