آفتاب

زن بعد از طلاق کی می تواند ازدواج کند؟



زمانی که قرار است ازدواج اول انجام شود، وجود یکسری شرایط الزامی است، از همین رو برای بسیاری از زوجین سوال پیش می آید که آیا برای ازدواج مجدد هم شرایط خاصی وجود دارد؟

طلاق یکی از اتفاق هایی است که امکان دارد در زندگی هر کسی پیش آید و نمی توان در رابطه با درستی و اشتباه بودن آن نظری دارد، چراکه ما در موقعیت افراد نیستیم. اما موضوعی که برای بسیاری از خانم ها سوال پیش می آورد، این است که به عنوان یک زن، چه مدت بعد از طلاق می توانند دوباره ازدواج کنند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت در ازدواج مجدد زن توجه به یکسری موارد، مانند شرایط فرزند داشتن یا نداشتن، باکره بودن زوجه، عده طلاق و ... حائز اهمیت هستند که ما در این مقاله به بررسی کامل این موضوع می پردازیم.

شرایط ازدواج مجدد بعد از طلاق

زمانی که قرار است ازدواج اول انجام شود، وجود یکسری شرایط الزامی است، از همین رو برای بسیاری از زوجین سوال پیش می آید که آیا برای ازدواج مجدد هم شرایط خاصی وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله؛ برای ازدواج مجدد هم شرایط خاصی در نظر گرفته شده است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:
•    اهلیت زوجین باید تایید و مشخص شود؛ منظور از اهلیت بالغ، رشید و عاقل بودن آن ها است.
•    زوجین باید هر دو برای عقد و ازدواج رضایت داشته باشند و مشخص شود اکراه یا اجباری در این زمینه وجود ندارد.
•    عدم وجود موانع نکاح مانند تمام شدن عده ازدواج زوجه، کافر نبودن زوجین، عدم وجود رابطه خویشاوندی درجه یک یا قرابت بین زن و مرد
•    در صورت باکره بودن دختر، اذن پدر یا جد پدری لازم است.

مدت زمان مجاز برای ازدواج مجدد بعد از طلاق

زمانی که مراحل طلاق به پایان می رسد و زن و مرد از یکدیگر جدا می شوند، باید مدت زمانی بگذرد که زوجه اجازه ازدواج مجدد را پیدا کند. البته باید گفت مرد برای شروع یک زندگی مشترک جدید، باید به آمادگی ذهنی برسد و محدودیت قانونی خاصی در نظر نگرفته شده است، در حالی که شرایط برای زوجه فرق دارد و باید تا پایان مدت عده صبر کند.
مدت زمان عده برای زن سه طهر که معادل 100 روز در نظر گرفته شده است. یعنی زن باید سه بار عادت ماهانه را تجربه کند و پاک شود. البته اگر زن باکره یا یائسه بوده باشد، عده ای تعیین نخواهد شد و زن می تواند پس از طلاق بدون صبر کردن مجدد ازدواج کند. البته گاهی اوقات پیچیدگی هایی در رابطه با این شرایط پیش می آید که توصیه می شود برای حل و رسیدگی به آن ها از مشاوره های یک وکیل کمک بگیرید.
سایت وکیل از ما یک سایت معتبر در زمینه معرفی وکلا و خدماتی است که ارائه می دهند. اگر پیدا کردن یک وکیل خوب برای شما سخت است و نمی توانید به وکلا اعتماد کنید، ما بهترین ها را به شما معرفی خواهیم کرد. ما در لیست های ده تایی، بهترین وکیل ها را در شهرها و حرفه های مختلف به شما معرفی می کنیم و شما می توانید با بررسی سوابق و مهارت های وکیل در نهایت بهترین انتخاب را انجام دهید و با خیال راحت پرونده را به او بسپارید تا پیگیری های لازم انجام شود و شما به حق و حقوقی که دارید برسید.


 

تکلیف مهریه در ازدواج مجدد

مهریه حق قانونی زن است و می تواند هر زمان که می خواهد نسبت به مطالبه آن اقدام کند. بنابراین فرقی ندارد که ازدواج چندم زوجه است، در هر صورت زن می تواند مهریه خود را از همسرش به شکلی که تعیین شده است دریافت کند. در ازدواج دوم نیز امکان تعیین مهریه عندالمطالبه و عندالستطاعه وجود دارد و به تعبیری باید گفت شرایط مهریه در ازدواج اول با دوم هیچ فرفی ندارد.

آیا وجود فرزند می تواند مانعی برای ازدواج مجدد باشد؟

سوال دیگری که شاید برای بسیاری از افراد پیش آید، این است که آیا وجود فرزند مانعی برای ازدواج مجدد است یا خیر؟ در پاسخ باید گفت وجود فرزند مانعی برای ازدواج مجدد نخواهد بود و این در رابطه با زوج و زوجه ثابت خواهد بود. البته به احتمال زیاد می دانید که ازدواج مجدد مادر، یکی از شروط مربوط به سلب حضانت فرزند است و اگر مادر بخواهد از چنین اتفاقی جلوگیری کند، باید قانون گذار را با ارائه مدارک متقاعد سازد که ازدواج مجددش به نفع و مصلحت کودک است و خود کودک نیز باید اعلام کند که مشکلی با زندگی با مادر و همسر جدید مادرش ندارد.

صیغه شدن زن بعد از طلاق چه شرایطی دارد؟

حال برخی از خانم ها بعد از طلاق تصمیم به ازدواج موقت یا صیغه می گیرند و به دنبال این هستند تا بدانند آیا برای این نوع از نکاح هم شرایط خاصی وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت برای جاری شدن صیغه یا نکاح موقت هم باید مدت زمان عده به پایان رسیده باشد و زوجین اهلیت لازم را داشته باشند. اگر چنین شرایطی وجود داشته باشد، مانعی برای صیغه موقت زوجه وجود نخواهد داشت.


 

بهترین زمان برای ازدواج مجدد بعد از طلاق

بسیاری از زوجین به دلیل شرایط بدی که تجربه می کنند، با خودشان تصمیم می گیرند که پس از جاری شدن خطبه عقد و پایان رسیدن دوره عده فورا مجدد ازدواج کنند. باید گفت این طرز فکر و رفتار اشتباه است، چراکه چنین ازدواج هایی معمولا دوباره به جدایی ختم می شوند. از همین رو توصیه می شود برای چنین انتخابی، عجله نکنید و به خودتان اجازه دهید تا به اشتباهاتی که داشته اید پی ببرید. مواردی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، به شما کمک خواهند کرد تا رابطه موفق تری را تجربه کنید:
•    روی خودتان و شخصیتی که دارید کار کنید و رشد شخصیتی را به رابطه تان برگردانید.
•    دائم به اشتباهات ازدواج قبلی فکر نکنید و سعی خود را در جهت فراموشی این اشتباهات انجام دهید.
•    احساس دلتنگی برای رابطه گذشته اشتباه است، زیرا می تواند منجر به تصمیم گیری های اشتباه شود.
•    دلایلی که منجر به طلاق ازدواج اول شما شده اند را شناسایی کنید و سعی در رفع آن ها داشته باشید.

قبل از ازدواج مجدد مشاوره بگیرید!

قبل از اینکه تصمیم به ازدواج مجدد بگیرید، پیشنهاد می شود با یک مشاوره صحبت کنید. مشاوره خانواده و ازدواج راهکارهایی را به شما می گوید تا بتوانید از گذشته خود درس بگیرید و دیگر اشتباهات گذشته را تکرار نکنید. یک مشاور به شما در شناسایی علل طلاق قبلی کمک می کند و راه حل هایی که برای مشکلات وجود دارد را به شما می گوید.
همچنین یک مشاور به شما در انتخاب زمان مناسب برای ازدواج مجدد نیز می تواند کمک کند. این بازه زمانی معمولا از حداقل شش ماه تعیین می شود و مشاوران و روانشناسان توصیه می کنند قبل از این بازه زمانی تصمیم به ازدواج مجدد نگیرید، زیرا ممکن است مشکلات و چالش های بیشتری بروز پیدا کنند. در مدت زمان 6 ماه، ناراحتی ها، خشم و نفرت کمرنگ می شوند و زوجین می توانند راحتتر برای زندگی خود تصمیم بگیرند.
کلام آخر
طلاق و ازدواج مجدد هر دو از جمله موقعیت هایی هستند که امکان دارد هرکسی در آن ها قرار گیرد، زیرا هر دو جزئی از زندگی به شمار می آیند. نکته ای که اهمیت دارد، این است که در این موقعیت ها بهترین عملکرد را از خودمان نشان دهیم تا بتوانیم در ادامه دیگر دچار مشکلات گذشته نشویم و زندگی آرام و خوبی داشته باشیم.
منبع: وکیل از ما

گالری تصاویر


وبگردی