آفتاب

سومین کنفرانس بزرگ مدیریت فرایندهای کسب و کار



در ويرايش جديد استانداردهای ISO9000 در سطح جهان، بحث فرآيند و فرآيندگرايي جايگاه برجسته‌تری در ادبيات مديريتی پيدا كرده و طراحان برجسته نظام‌های مديريتی نيز همواره بر اهميت نقش آن تاكيد دارند آنچه برای فرایند و مدیریت فرایند جایگاهی ویژه و متفاوت ایجاد می کند، نگرش جدید و انعطاف پذیری بالایی است که در یک سازمان به وجو د می آورد.

بحران های مختلف سیاسی و اقتصادی مختلف و همچنین تغییرات بسیار در محیط منجر به تغییرات اقتصادی غیرقابل انکاری در کسب و کار شده، همچنین انتظار مشتریان برای دریافت محصولات و خدمات با کیفیت و به موقع، سبب وارد آمدن فشارهای متعددی به سازمانها و شرکتهای دولتی و خصوصی شده است و این مسئله اهمیت انعطاف‌پذیری، تغییر و اصلاح فرایندهای سازمانی را به منظور بقاء و رشد دوچندان کرده است.
در این میان و برای حركت بسوی سرآمدی، سازمان ها نيازمند تطبیق با این تغییرات و چالشهای می باشند. به همین خاطر همواره با نگرشهای متفاوتی روبرو خواهند شد، از آن جمله می‌توان به  توسعه سيستم‌هاي كيفيت در يك سازمان اشاره نمود که باعث ايجاد نگرش نظام‌مند به فعاليت های جاری، بهبود عملكرد سازمان ، افزايش اطمينان مشتری به سازمان، كاهش فعاليت های غير ضروری و دوباره كاری ها و امكان ايجاد رقابت در بازارهای داخلی، منطقه‌ای و جهانی توجه کرد. برخي صاحبنظران، مسيری را برای اين كار پيش بينی می كنند كه از تأمين حداقلی اين نيازها مانند رعایت الزامات و استانداردهای ISO، آغاز مي شود. در ويرايش جديد استانداردهای ISO9000 در سطح جهان، بحث فرآيند و فرآيندگرايی جايگاه برجسته‌تری در ادبيات مديريتی پيدا كرده و طراحان برجسته نظام‌های مديريتی نيز همواره بر اهميت نقش آن تاكيد دارند آنچه برای فرایند و مدیریت فرایند جایگاهی ویژه و متفاوت ایجاد می کند، نگرش جدید و انعطاف پذیری بالایی است که در یک سازمان به وجو د می آورد.
اما آغاز موفقیت زمانی است که ما مسیر تحقق هدف را بدانیم. برای تحقق هر هدف ما سه نوع حوزه فعالیتی را باید در نظر بگیریم:
1. مسیر مستقیم تحقق هدف یا زنجیره ارزش اصلی سازمان برای ما مستقیماً ارزش تولید می‌کنند.
2. فعالیتهای دیگری مانند جذب منابع انسانی و خدمات پشتیبانی که به حرکت زنجیره ارزش ما کمک می‌کنند و به طور غیر مستقیم ارزش‌ساز هستند.
3. فعالیت‌های جهت ده که از انحراف از مسیر اصلی بواسطه برنامه‌ریزی و نظارت بر آن، ممانعت می‌کنند.
از سوی دیگر می‌دانیم فعالیت‌های متوالی که منجر به یک نتیجه خاص می‌شوند، یک فرایند نامیده می‌شود. در واقع بر خلاف تصور متخصصانی که کسب و کاری را راه‌اندازی می‌کنند و موفقیت را صرفاً در فعالیتهای ارزش‌ساز می‌دانند دوام و بقا و رشد هر کسب و کاری نیاز به توجه به فعالیت‌ها در سه طبقه فرایندهای اصلی، پشتیبانی و مدیریتی دارد. کنترل و اداره نمودن این‌ فرایندها، همان مدیریت فرایندهای کسب و کار است. بنابراین مدیریت فرایندهای کسب و کار با معماری و طراحی مسیرهای تولید ارزش و ایجاد جریان‌های پشتیبان، عامل مهم موفقیت هر کسب و کار است.
تغییرات تکنولوژیک منجر به افزایش روند دیجیتالی شدن فرایندهای متعدد کسب و کار در جهان به ویژه ایران شده است. همزمان با افزایش روند مذکور مسائل و مشکلات این حوزه نیز به دلیل عدم بکارگیری متخصصان مدیریت فرایند (BPM) افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است. که از آن میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• طولانی شدن فرایندهای تعریف شده برای خدمت رسانی به مشتریان
• موازی کاری‌های غیر ضروری بین فرایندهای مختلف سازمانی
• دوباره کاری های بسیار بین سلسه مراتب سازمانی
• عدم شفافیت در کیفیت و کمیت محصولات و خدمات و  فرایندهای مورد استفاده در یک سازمان
• عدم یکپارچگی و همسویی و هماهنگی میان عناصر مختلف سازمان
• بکارگیری سیستم‌های اطلاعاتی متعدد و نتیجتاً بوجود آمدن آشفتگی در کاربران این سیستم‌ها
• طولانی شدن انجام کارها و قابل پیگیری نبودن کارهای ارجاع شده
• و .....
و در نهایت افزایش زمان و متعاقباً افزایش هزینه‌های سازمان، اهمیت بکارگیری مدیریت فرایند (BPM) را بیش از پیش حیاتی کرده است. همچنین اسناد بالادستی نظام از جمله: بند (۱۲) سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری که «بر وجه اثربخشی و کارایی در فرایندها و روش‌های اداری به‌منظور تسریع و تسهیل در ارایه خدمات کشوری» تاکید نموده و نیز بخشنامه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور که در خصوص «دستورالعمل اصلاح فرایندها و روش‌های انجام کار موضوع ماده (۳۶) قانون مدیریت خدمات کشوری» است، اهمیت اجرا و درک این موضوع را در سطح نظام اداری کشور دو چندان کرده است. از طرفی کمبود شدید نیروی متخصص مدیریت فرایند در سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی، ما را بر آن ساخت تا اقدام به برگزاری کنفرانس بزرگ مدیریت فرایند به منظور آگاهی و توسعه بینش کارآفرینان، مدیران و کارمندان برای بهره‌گیری از این رویکرد استراتژیک نماییم. همچنین این کنفرانس با ارائه نقشه راه، علاقه‌مندان به این حوزه را قادر خواهد کرد تا با صرف کمترین زمان ممکن به بالاترین مهارت و تخصص در زمینه مدیریت فرایند دست یابند.
به همین منظور در نظر داریم سومین کنفرانس مدیریت فرایند را با هدف بهینه سازی عملکرد  و توسعه بینش و نگرش مدیران و کارمندان در بخش‌های دولتی و خصوصی در روز چهارشنبه مورخ 14/۱1/۱۴۰2 به صورت حضوری برگزار نماییم. این کنفرانس به پشتوانه شرکت توسعه راهکار جهان مدیر با تجربه ارائه مشاوره تخصصی مدیریت فرایند به بیش از پنجاه سازمان، به عنوان نخستین کنفرانس مدیریت فرایند با هدف بهینه‌سازی عملکرد در بخش‌های دولتی و خصوصی و توسعه بینش و نگرش مدیران و کارمندان سازمان‌ها برگزار خواهد شد.
گفتنی است علاقمندان برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانند به تارنمای کنفرانس (https://jahanmodir.com/bpm-conference/) مراجعه و یا با دبیرخانه کنفرانس با شماره‌های 86051598--021 تماس داشته باشند.



گالری تصاویر


وبگردی