آفتاب

چگونه یک وکیل خوب پیدا کنیم؟



چگونه یک وکیل خوب پیدا کنیم؟ هرآنچه لازم است برای انتخاب یک وکیل بدانید را در اختیارتان قرار می دهیم تا با کمک آن ها بهترین و مطمئن ترین انتخاب را داشته باشید!

به احتمال زیاد همه ی ما برای یکبار هم که شده با دعوا یا شکایت حقوقی و کیفری مواجه شده ایم و حس کرده ایم که نمی توانیم خودمان حق و حقوقمان را بگیریم؛ از همین رو به فکر انتخاب یک وکیل حرفه ای و خبره افتاده ایم تا بتواند با دانش، تخصص و تجربه خود بهترین نتیجه را برای پرونده ما رقم بزند. اما موضوع اصلی این است که چگونه یک وکیل خوب پیدا کنیم، چراکه امروزه تعداد وکلایی که مشغول به فعالیت هستند از آنچه فکر کنید بیشتر است و همین موضوع انتخاب بهترین وکیل را برای ما سخت خواهد کرد.

 چگونه یک وکیل خوب پیدا کنیم؟

چرا باید در انتخاب یک وکیل خوب دقت کنیم؟

شما زمانی به سراغ وکیل می روید که بخواهید حق و حقوق خود را زنده کنید، زیرا وکلا موظف هستند که با چیدمان شرایط کنار یکدیگر، نتیجه دادگاه را به نفع موکل خود تغییر دهند. برای مثال شرایطی را تصور کنید که شما به دلیل ارتکاب به یک جرم دستگیر شده اید و پرونده ای را برای شما تشکیل داده اند؛ در حالی که شما واقعا هیچ جرمی مرتکب نشده اید، اما هیچ ادله و مدرکی ندارید تا این موضوع را ثابت کنید.

حال اگر وکیلی که شما انتخاب می کنید، مهارت و تخصص لازم را نداشته باشد، مسلما نمی تواند از شما دفاع کند و مدارک مناسب و قوی را به دادگاه ارائه دهد و پرونده شما شکست خواهد خورد. از همین رو شما باید یک وکیل خوب و خبره انتخاب کنید تا خیالتان از بابت پیروز شدن پرونده ای که دارید راحت شود.

ویژگی های یک وکیل خوب

حال شاید برای شما سوال پیش آید که چطور یک وکیل خوب پیدا کنید که در پاسخ ما به شما ویژگی های یک وکیل خوب و خبره را معرفی می کنیم تا با درنظر گرفتن آن ها بهترین انتخاب را داشته باشید.

  1. امین و امانت دار بودن

اولین ویژگی که می توان برای یک وکیل خوب درنظر گرفت، امین و امانت دار بودن وی است. موکل برای آنکه پرونده به بهترین شکل بررسی شود باید ریز یکسری از اطلاعات را در اختیار وکیل قرار دهد که بسیاری از این اطلاعات محرمانه و راز هستند. حال اگر وکیل رازدار و امانت دار نباشد، مسلما در ادامه مشکلات مختلفی برای موکل پیش می آید. پس اگر می خواهید وکیلی را انتخاب کنید، مطمئن شوید که اطلاعاتتان پس از اتمام پرونده جای دیگری افشا نمی شود.

  1. داشتن تجربه کاری بالا

برای انتخاب یک وکیل خوب و حرفه ای به سابقه کاری فرد نیز توجه داشته باشید. مسلما وکیلی که کارآموز است و تجربه کاری کمی دارد، نمی تواند عملکردی مشابه با یک وکیل با تجربه داشته باشد. بسیاری از پرونده ها هستند که از نظر قانونی شرایط معمولی دارند، اما وکیل با تجربه ای که از پرونده های قبل کسب کرده است، روند پرونده را به بهترین شکل به نفع موکل خود حرکت می دهد. پس اگر پرونده شما پرونده سخت و پیچیده ای به نظر می رسد، توصیه می شود آن را به دست یک وکیل تازه کار که تجربه کاری کمی دارد نسپارید تا نگرانی بابت روند پرونده نداشته باشید.

  1. مسلط بر قوانین و به روز بودن

دیگر ویژگی که باید به آن هنگام انتخاب یک وکیل خوب توجه داشت، مسلط بودن وکیل روی قوانین است. امروزه بسیاری از وکلا به صورت تخصصی مشغول به فعالیت هستند و با توجه به همین موضوع قوانین مربوط به یکی از حوزه های حقوقی را به طور صفر تا صد یاد می گیرند و بر آن ها مسلط می شوند تا بتوانند از این قوانین در بهترین زمان بهترین استفاده را داشته باشند.

ویژگی بعدی که یک وکیل خوب باید داشته باشد، به روز کردن اطلاعات خود است. گاهی اوقات شرایطی پیش می آید که برخی از قوانین دچار تغییر و تحول می شوند و اگر وکیل اطلاعات خود را آپدیت نکند، مسلما نمی تواند روند پرونده را موفقیت آمیز پیش ببرد. از همین رو به سراغ وکیلی بروید که مدام در حال به روز کردن اطلاعات خود است و از جدیدترین قوانین آگاهی دارد.

 چگونه یک وکیل خوب پیدا کنیم؟

  1. روابط عمومی بالا و فن بیان قوی

از دیگر ویژگی هایی که یک وکیل را به یک فرد حرفه ای و متخصص تبدیل می کند، روابط عمومی بالا و فن بیان قوی است. همانطور که می دانید، یک وکیل موظف است که در جلسات دادگاه در حضور قاضی و شاید وکیل دیگر از موکل خود دفاع کند. از همین رو باید توانایی بالایی در صحبت کردن داشته باشد و به گونه ای صحبت کند که قاضی را متقاعد سازد.

البته باید گفت این ویژگی در وکلایی که سابقه کاری بالایی دارند تقویت می شود؛ چراکه آن ها به مرور زمان یاد می گیرند که چگونه به شکل نافذ صحبت کنند و با صحبت های خود تاثیرگذاری لازم را داشته باشند.

  1. ارائه سریع ترین و کم هزینه ترین راه حل ها

یک وکیل خوب و حرفه ای بعد از آنکه اسناد و مدارک را بررسی می کند و با موکل خود صحبت می کند، باید توانایی ارائه چند راه حل قانونی را داشته باشد. مسلما برای هر مشکل راه حل های مختلفی وجود دارد، اما یک وکیل خوب در حقیقت وکیلی است که با موکل خود منصفانه برخورد کند و سریع ترین و کم هزینه ترین راه حل را پیشنهاد دهد. بسیاری از وکیل نماها هستند که در چنین شرایطی راه حل های نامناسب ارائه می دهند تا روند پرونده را طولانی تر کنند و هزینه بیشتری از موکل خود بگیرند.

 چگونه یک وکیل خوب پیدا کنیم؟

  1. پرهیز از بلوف زدن

بسیاری از وکیل های فعال در عرصه حقوقی، به گونه ای عمل می کنند که با وعده و وعید و بلوف زدن موکل خود را الکی امیدوار می سازند و به آن ها قول صد درصد می دهند که پرونده را حل می کنند. چنین وکیلی نمی تواند عملکرد مطمئن و خوبی داشته باشد، زیرا حوزه وکالت یک حوزه صد درصدی نیست و نمی توان در آن با قاطعیت صحبت کرد.

یک وکیل خوب و حرفه ای، تمام شرایط را برای موکل خود به شکل شفاف توضیح می دهد و مسیر قانونی طی شدن پرونده را نیز می گوید تا موکل به طور کامل در جریان همه چیز باشد و منطقی با شرایط برخورد کند.

  1. خوشنامی وکیل

حسن شهرت و خوشنامی وکیل به همان اندازه که تخصص و تجربه وی اهمیت دارد مهم است؛ چراکه یک وکیل باید فعالیت خوب و حرفه ای داشته باشد تا بتواند به محبوبیت و مشهوریت برسد. برای آنکه متوجه شوید یک وکیل خوشنام است یا خیر، می توانید با سایر موکلینی که داشته صحبت کنید.

البته امروزه به لطف فضای مجازی و اینترنت شما می توانید با یک سرچ ساده از سابقه وکیل مطلع شوید. سایت وکیل از ما یکی از معتبرترین سایت های فعال در حوزه وکالت است که شما می توانید با کمک آن یک وکیل متخصص را در حوزه موردنظر و شهری که می خواهید پیدا و بعد از بررسی های لازم و مطمئن شدن از سابقه خوب وکیل نسبت به انتخاب و مشاوره با وی اقدام کنید.

کلام آخر

بدون شک حضور یک وکیل در پرونده های حقوقی و کیفری به حل آن پرونده کمک می کند، اما اینکه شما کدام وکیل را انتخاب می کنید یک موضوع حائز اهمیت است. از همین رو ما در این مقاله به بررسی ویژگی های یک وکیل خوب و حرفه ای اشاره کردیم تا شما بتوانید با درنظر گرفتن آن ها بهترین تصمیم گیری را در این زمینه داشته باشید.

گالری تصاویر


وبگردی