آفتاب

خواص روغن فندق و روش استفاده از آن



روغن فندق، یک روغن حامل است و علاوه بر استفاده موضعی برای پوست و مو در رایحه درمانی و ماساژ نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

روغن فندق یکی از روغن های به دست آمده از دانه روغنی فندق است و حاوی مواد مغذی و ویتامین های زیادی است از این رو موجب بهبود پوست و تقویت مو و جلوگیری از مراجعه به مراکز کاشت مو میشود. این روغن یک روغن حامل است و علاوه بر استفاده موضعی برای پوست و مو در رایحه درمانی و ماساژ نیز مورد استفاده قرار میگیرد. این روغن به سه روش تهیه میشود که در ادامه به آن اشاره میکنیم . تمامی خواص این روغن برای پوست و مو را خواهیم گفت. همچنین در این مقاله بهترین ماسک های پوست و مو با روغن فندق را خواهیم گفت.

ویتامین ها و مواد معدنی روغن فندق

ویتامین A ویتامین K
تیامین منیزیم
ریبوفلاوین پتاسیم
نیاسین کلسیم
فولات روی
ویتامین C آهن
ویتامین E منگنز

طبیعت روغن فندق گرم و خشک می باشد.

انواع روغن فندق

روغن فشرده سرد : این روش توسط سرد کردن دانه های برشته شده به دست آمده است. این روغن فندق با ارزش است و بیش ترین مزایای درمانی را دارد. که این روش بهترین روغن را تولید میکند.

استخراج حلال : برای افزایش استخراج روغن از دانه های بو داده، از مواد شیمیایی مانند هگزان استفاده می شود. چنین روغنی اغلب قوام سبک تر و عطر کم تری دارد. همچنین به دلیل برخی از فیلترهای نور، یک طبقه اصلی از چربی های سالم به نام فسفولیپید ها از روغن فندق از دست رفته است.

استخراج دی اکسید کربن فوق بحرانی : روغن با استفاده از دی اکسید کربن فوق بحرانی استخراج می شود. این پیشرفته ترین فن آوری است که بیش ترین میزان روغن را تولید می کند.

خواص روغن فندق برای پوست

1- روغن فندق خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد و حاوی بتا سیتوسترول هایی است که با تولید سلولی سرطان پوست مقابله میکند. همچنین آلفا توکوفرول موجود در روغن فندق نیز نوعی ویتامین E است که خاصیت ضد سرطانی قوی دارد و خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد.

2- فلاونوئیدهای کاتچین و تانین موجود در روغن فندق خواص قابض و جمع کنندگی دارد و با کوچک کردن منافذ و کنترل چربی پوست به درمان جوش، آکنه و جوش های سر سیاه و محو شدن جای زخم و جراحات پوست کمک می کند.

3- ویتامین E موجود در روغن فندق از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت می کند.

4– یکی از خواص روغن فندق بهبود التهابات ناشی از آفتاب سوختگی است.

5- ویتامین E و چربی های سالم موجود در روغن فندق موجب بهبود و تغذیه پوست میشود و رطوب پوست را نگه میدارد و از خشکی پوست پیشگیری میکند. در واقع یک آبرسان و مرطوب کننده قوی است.

6- روغن فندق حاوی ویتامین ها و اسیدهای چرب است و موجب نرم شدن پوست میشود.

7- روغن فندق به دلیل دارا بودن ویتامین های مختلف به کاهش علائم پیری زودرس همچون چین و چروک و خطوط ناخوشایند پوست کمک کرده و پیری پوست را به تاخیر می اندازد.

8- روغن فندق به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی با آسیب های پوستی ناشی از رادیکال های آزاد و سموم پوست مقابله کرده و به جوانسازی پوست کمک می کند.

9- از سوی دیگر ترکیب آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدهای موجود در روغن فندق باعث از بین رفتن سلول های مرده و تولید سلول های جدید پوستی میشود و میتواند یک لایه بردار خوب باشد.

10- این روغن به واسطه خاصیت نرم کنندگی و مرطوب کنندگی برای پوست های خشک و حساس بسار مناسب است.

11- ویتامین E موجود در روغن فندق به افزایش تولید کلاژن در بدن کمک می کند، که این پروتئین موجب افزایش انعطاف پوست و جوانسازی میشود.

ماسک صورت با روغن فندق

1- ماسک خاک رس و روغن فندق

یک قاشق غذا خوری خاک رس سبز را با نصف قاشق چای خوری روغن فندق، نصف قاشق چای خوری روغن جوجوبا و دو قطره اسانس لیمو ترش ترکیب کنید و بر روی صورت بمالید، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

2- ماسک ضدآفتاب

یک قاشق غذاخوری روغن فندق، دو قاشق غذاخوری روغن گردو، یک قاشق غذاخوری روغن کنجد، یک قاشق غذاخوری روغن گندم و دو قطره روغن اسطوخودوس را با هم ترکیب کرده و درون یک ظرف شیشه‌ای در یخچال نگهداری کنید. هر روز می‌توانید از این ماسک به عنوان ضد آفتاب طبیعی استفاده کنید.

برگرفته از وبسایت سالم زیبا




وبگردی