آفتاب

همه آن چیزی که باید درباره خرید پروفیل و نبشی بدانید!!!



در این قسمت برای بررسی دقیق تر نبشی و پروفیل و همچنین بیان جزئیات تخصصی مربوط به آنها با یکی از متخصصین این موضوع در آهن تخفیف همراه شده ایم تا اطلاعات ارائه شده کاملا کاربردی و تخصصی باشند.

نبشی و پروفیل دو عنصر بسیار پرکاربرد در ساختمان سازی و اتصالات آن هستند که در سبک ها و روش های مختلفی تولید شده و کاربرد های زیادی هم دارند. نبشی ها را می توان در انواع مختلفی دسته بندی نمود.  همچنین هر کدام از این دسته بندی ها کاربردهای خاص خود را نیز دارا هستند. کیفیت ساخت نبشی می تواند تاثیر بسیار زیادی در عملکرد آن داشته باشد. از این رو در هنگام تهیه این وسیله باید به کیفیت ساخت و متریال به کار گرفته شده برای تولید آن دقت شود. در این مقاله برای بررسی دقیق تر نبشی و پروفیل و همچنین بیان جزئیات تخصصی مربوط به آنها با یکی از متخصصین این موضوع در آهن تخفیف همراه شده ایم تا اطلاعات ارائه شده کاملا کاربردی و تخصصی باشند.

تعریف نبشی

پروفیلی که از دو سطح مقطع که در یک خط بر هم اتصال دارند، نبشی نامیده می شود. یکی از مهم ترین مقاطع در ساخت و ساز ساختمان های امروزی برای اتصال لبه ها یا تیر و ستون به هم نبشی ها هستند که در نقشه های ساختمانی با حرف اختصاری L نمایش داد می شود. کاربرد بسیار بالای این مقطع در ساختمان سازی باعث شده تا برای کاربران نیز اهمیت بسیار زیادی پیدا نماید.



 

تقسیم بندی نبشی ها

نبشی ها از نظر تقسیم بندی دسته های بسیار مختلفی دارند. این وسیله با توجه به شرایط استفاده و شکل در دسته های مختلفی قرار می گیرد. مهم ترین دسته بندی های نبشی ها به شرح زیر است:

تقسیم بندی نبشی ها از نظر شکل ساخت و ظاهر:

•    نبشی های L (اِل) شکل
•    نبشی های V (وی) شکل
•    نبشی های بال مساوی
•    نبشی های بال نامساوی

تقسیم بندی نبشی ها از نظر ماده اصلی استفاده شده برای ساخت:

•    نبشی ضد زنگ
•    نبشی T316
•    نبشی A36

تقسیم بندی نبشی ها از نظر شرایط ساخت و تولید:

•    نبشی های پرسی
•    نبشی های فابریک
تمام این نبشی های که با هم مرور کردیم از نظر کاربرد نیز تفاوت هایی با یکدیگر دارند. از این رو در هنگام خرید باید به این نکات دقت کافی داشته باشید. در ادامه با کرور کاربرد آنها بهتر می توانید در این باره تصمیم گیری کنید.

اجزایی از ساختمان که باید با نبشی ساخته شوند

این نوع پروفیل ها جزو مقاطعی هستند که مورد استفاده در انواع سازه های صنعتی و ساختمانی قرار می گیرند. این سازه را می توان یکی از اساسی ترین مرکباتی دانست که در پروژه ها مورد استفاده قرار گرفته اند. اجزای مختلفی در سازه ها هستند که در آن ها باید از این محصول استفاده کرد. از جمله اتصالاتی همچون پل به ستون، ستون به صفحات بیس پلیت، تیرآهن به بیم باربر. همچنین برای ساخت خرپا، بادبند و ستون از نوعی با اندازه ۵۰ تا ۱۵۰ mm استفاده خواهد شد.



 

مشخصات هر یک از نبشی ها

با پشت سر گذاشتن تعریف و تقسیم بندی نبشی ها برای اینکه بهتر از قبل با این مقطع مورد استفاده در اتصالات ساختمانی آشنا شوید، بایستی هر یک از انواع آن را به صورت مجزا نیز بررسی کنیم.
نبشی پرسی: مقاطع نبشی پرسی ورق های فولادی هستند که از وسط عرض ورق با استفاده از دستگاه های مخصوص خم می شود. ورق فولادی مورد استفاده برای این مقطع باعث می شود تا نبشی نهایی ضد زنگ باشد.
نبشی فابریک: دلیل استفاده از نام فابریک برای این مقطع به این دلسل است که نبشی فابریک از همان ابتدا از خط تولید به همین شکل خارج می شود. بسته به اندازه بال ها نیز این نوع مقطع به دو نوع بال مساوی و بال نامساوی تقسیم می شود.
نبشی بال مساوی: در این مقاطع اندازه دو بال با هم برابر است. دو نوع از این نبشی ها با اندازه 2×20×20 و 5×50×50 که نبشی های سبکی محسوب شده و با نورد گرم تولید می شوند، با عنوان نبشی های بال مساوی اسپیرال شناخته می شوند.
نبشی بال نا مساوی: در برخی از مواقع در ساختمان سازی امکان استفاده از نمونه های بال مساوی وجود دارد. در این مواقع از مقاطع بال نامساوی استفاده می شود. این مقاطع نیز با استفاده از فولادهای مختلفی اعم از ST37، ST52 و ST44 ساخته می شوند.

مهم ترین کاربردهای نبشی

اندازه بال و ضخامت آن دو مشخصه اصلی نبشی ها هستند که تعیین کننده کاربرد این مقطع نیز می باشند. معمول ترین کاربردهای نبشی ها به شرح زیر است:
متصل نمودن پل ها به ستون مهم ترین کاربرد نبشی ها در ساختمان سازی است.
نبشی ها در سایر اتصالات در ساختمان های فولادی نیز کاربرد دارند. اتصال نبشی جان، اتصال تقویت شده، اتصال نیم صلب، اتصال صلب و .. از جمله موارد کاربرد نبشی در اتصالات ساختمانی هستند.

تعریف پروفیل

پروفیل در ساختمان سازی می تواند به موارد مختلفی اشاره داشته باشد. به صورت عمومی به مقاطعی با اندازه یکسان در یک طول درزا و مشخص پروفیل اطلاق می شود. هر چند قاب های پنجره ها نیز اصطلاحا با این نام شناخته می شوند. پروفیل ها هم از نظر جنس ساخته شده برای مثال آلومینیومی یا فولادی، تقسیم بندی می شوند و هم شکل ظاهری آنها نیز عاملی بر این دسته بندی است.



 

تقسیم بندی پروفیل ها

به صورت عمومی پروفیل های ساختمانی در دو دسته اصلی پروفیل های باز یا بسته دسته بندی می شوند. هر کدام از این دو در ابعاد و اندازه های مختلفی ساخته و پرداخته می شوند.
پروفیل باز: پروفیل باز در صنعت ساختمان برای مواردی مانند تیرآهن، نبشی، ناودانی، میلگرد و ... به کار گرفته می شود. پروفیل های Z شکل هم نوعی از این دسته بندی پروفیل ها هستند.
پروفیل بسته: مقاطعی که از هر 4 طرف بسته باشند، اصطلاحا پروفیل بسته اطلاق می گردند. که در دو دسته اصلی لوله و قوطی تعریف می شوند.

روش تولید پروفیل

کارخانه های تولیدکننده باکس در ابتدا باید ورقه های فولادی با ترکیبات خاصی را تهیه کنند. پس از تهیه ورقه یا در واقع کلاف های فولادی، این ورق های باکس را درون دستگاه های ویژه برش قرار می‌دهند. این دستگاه ها ورقه های باکس را در عرض مشخصی برش داده و روی هم بسته بندی می‌ کند. با توجه به سفارش مشتری، عرض برش خورده قابلیت تنظیم دارد. پس از برش ورق ها، آنها را به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم، تبدیل به قوطی کامل می کنند. از اینجا به بعد در انواع دستگاه ها و کارخانجات متفاوت است؛ اما در تمامی آنها، ورقه های باکس خم شده، جوش می‌ خورند.



 

مهم ترین کاربردهای پروفیل

پروفیل ها مصارف بسیار گسترده ای در صنعت ساختمان دارند. در هر گوشه ای از ساختمان به نوعی استفاده این مقاطع را شاهد هستیم. در ساخت قاب در و پنجره ها، نرده های فلزی، نرده کشی، تیر و ستون های ساختمان های فولادی و ... از پروفیل ها استفاده می شود. حتی در سایر صنایع مانند خودرو سازی، صنایع غذایی  و .. نیز این مقاطع کاربردهایی دارند.

 نبشی و پروفیل را از کجا بخریم؟

در اختیار داشتن مرکز تخصصی که هم در تولید نبشی و پروفیل بالاترین کیفیت را فراهم آورده و هم در ارائه مطالبی تخصصی در این باره بهترین باشد، می تواند برگ برنده ای برای خریداران این مقطع باشد. شما می توانید با مراجعه به سایت آهن تخفیف به روزترین و کاربردی ترین اطلاعات را در این زمینه به دست آورده و از مشاوره های مشاورین تخصصی این مرکز نیز استفاده نمایید. برای استفاده از خدمات مشاوره شرکت آهن تخفیف تنها کافی است با خط ویژه 02155511555  تماس گرفته و سوالات و ابهامات خود را با آنها در میان بگذارید.

برگرفته از سایت فروشگاه اینترنتی آهن تخفیف (ahantakhfif.com)




وبگردی